رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روزنامه "پاکستانی": باید به عملیات روسیه در سوریه اعتماد کرد

8:45 - 19 مهر 1394
کد خبر: ۸۵۷۴۲
خبرگزاری میزان - روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون پاکستان در مقاله درباره عملیات نظامی اخیر روسیه علیه تروریست ها در سوریه و تلاش عربستان برای ناکام گذاشتن این عملیات، آورده است که باید به عملیات روسیه در سوریه اعتماد کرد و به آن فرصت داد.
روزنامه به گزارش گروه فضای مجازی ، "فائق لودی"نویسنده این مقاله، ضمن انتقاد شدید از تلاش عربستان برای دخالت در امور سوریه و توطئه های آل سعودی برای ضربه زدن به عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه، به مصائب مردم سوریه در سال های اخیر اشاره کرده و می نویسد: آنچه عربستان را به واکنش و تلاش برای لشگرکشی در برابر تلاش روسیه و ایران برای مبارزه با تروریسم در سوریه واداشته، قطعا سختی ها و مصائب مردم سوریه و از سر دلسوزی برای آنها نبوده است. اگر عربستان می خواست برای مردم سوریه دلسوزی کند، چرا در این سال های اخیر ساکت مانده بود و حتی از گروه تروریستی داعش حمایت می کرد؟

نویسنده این مقاله در ادامه با اشاره به تلاش جمعی از شخصیت های دینی آل سعود برای تحریک برخی کشورهای منطقه علیه عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه، اینگونه نوشته است: آنچه دهها نفر از شخصیت های به اصطلاح دینی عربستان نزدیک پادشاه این کشور را به تهیه طوماری برای اتحاد فکری، سیاسی، مالی و نظامی برخی کشورها علیه اقدام ضدتروریستی روسیه در سوریه ترغیب کرده است، ترس از گسترش نفوذ غیر عربی در سرزمین های عربی و ترس از افول نفوذ و قدرت عربستان در منطقه است.

بر اساس این مقاله، دلسوزی و تلاش عربستان برای مردم سوریه و ادعای شخصیت های دینی عربستان برای حمایت از سوریه در برابر روسیه و ایران، قابل پذیرش نیست زیرا کاملا واضح است که عربستان آشکارا از تروریست های داعش در سوریه حمایت کرده و کسی که حامی تروریسم در سوریه است، نمی تواند مدعی حمایت مردم این کشور باشد.

در این مقاله آمده است: عربستان همواره متهم به حمایت از جنگ های نیابتی علیه کشورهای مختلف مسلمان بوده و پاکستان تنها یکی از قربانیان حمایت عربستان از جنگ نیابتی است. رژیم سعودی این بار قصد دارد با تطمیع برخی کشورهای منطقه، از آنان برای به راه انداختن جنگ نیابتی علیه دولت بشار اسد بهره برداری کند.

به اعتقاد نویسنده این مقاله، مقامات روسیه می گویند عملیات نظامی این کشور در سوریه و نیز تلاش های ایران در سوریه با هدف بازگرداندن صلح به این کشور انجام می شود. بنابراین نباید قبل از انجام این عملیات، درباره آن قضاوت کرد و باید اجازه داد این عملیات کامل شود. بعد از شکست تلاش های آمریکا و غربی ها برای مبارزه با داعش در سوریه، چرا نباید به عملیات ضدتروریستی روسیه فرصت داد؟
در ادامه این مقاله آمده است: عربستان باید این را بداند که برخوردار بودن این کشور از ثروت هنگفت و دلار های فراون نفتی، نمی تواند توجیه کننده دخالت این کشور در مسایل دیگر کشورها و مسایل منطقه باشد. دلارهای نفتی عربستان بجای اینکه برای منطقه سازنده و مفید باشد، مخرب و ویرانگر بوده است.

نویسنده در ادامه مقاله خود آورده است: اگر سعودی ها دولت بشار اسد را یک رژیم دیکتاتوری می نامند، پس بهتر است یک نگاهی هم به سلطنت و حکومت سرکوبگر خود بیاندازند و سعی کنند قبل از دادن لقب دیکتاتور به دیگران، خود را اصلاح کنند.

قاضی خلیل الله سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست خبری روز گذشته خود، در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت پاکستان درخصوص حملات روسیه علیه تروریست ها از جمله داعش در سوریه، بدون اشاره صریح به اینکه آیا اسلام آباد با این حملات موافق است یا مخالف، گفت: موضع ما درباره سوریه براساس اصل بیطرفی و احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور است.

وی با بیان اینکه راه حل مساله سوریه، راه حل صلح آمیز و انجام مذاکره است، گفت: معتقدیم دولت سوریه و گروه های مخالف باید خویشتنداری کنند و اختلاف های خود را از طریق صلح آمیز حل و فصل کنند.

گفتنی است؛ پاکستان با وجود اینکه تلاش می کند روابط دوستانه خود را با روسیه گسترش دهد، سعی می کند تا از هرگونه اظهار نظر صریح و روشن درباره حملات روسیه به مواضع تروریست ها در سوریه خودداری کند زیرا حمایت صریح اسلام آباد از این اقدام مسکو می تواند به روابط آن با واشنگتن و برخی اعراب حوزه خلیج فارس لطمه وارد کند ضمن اینکه اعلام مخالفت صریح پاکستان با این حملات نیز می تواند روابط رو به رشد اسلام آباد – مسکو را تحت تاثیر قرار دهد.

بیش از یک هفته از عملیات ضدتروریسی مشترک میان روسیه و ارتش سوریه علیه تروریست ها در سوریه می گذرد. روسیه روز چهارشنبه هفته جاری و در هشتمین روز از عملیات ضد تروریستی علیه گروه های تروریستی به ویژه داعش در خاک سوریه، 26 فروند موشک کروز از دریای خزر به اهداف از پیش تعیین شده شلیک کرد.

مقامات و رسانه های آمریکایی و غربی از زمان آغاز عملیات ضد تروریستی روسیه مدعی هدف قرار گرفتن مناطق غیرنظامی و جان باختن مردم شده بودند که روسیه آن را رد کرده است.

 

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *