اختصاص شعب ویژه جهت رسیدگی به پرونده‌های زیست محیطی/ مختومه شدن 335 پرونده

9:47 - 17 مهر 1394
کد خبر: ۸۵۴۶۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان - موحد گفت:شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده های زیست محیطی برای حفاظت از محیط زیست استان در دادگستری استان اختصاص یافته است.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی میزان به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان، یدالله موحد در نشست مسئولان قضایی و اجرایی با معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد:طی 6 ماهه سال جاری 407 پرونده زیست محیطی در این استان تشکیل شده که 335 پرونده مختومه شده‌است.

وی عنوان کرد:تعامل، بین دستگاه‌های مختلف استان کرمان وجود دارد و اقدامات موثری برای صیانت از انفال عمومی، جنگل‌ها، مراتع و اراضی دولتی به ویژه در حاشیه شهر کرمان انجام شده‌است.

موحد تصریح کرد : رهبر معظم انقلاب اسلامی 17 اسفندماه سال گذشته با ظرافت، مهمترین اصول زیست محیطی را یادآوری کردند و به بیان دغدغه ها و انتظارات خود از دستگاه های مختلف پرداختند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: متعاقب فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس قوه قضاییه بخشنامه ای را ابلاغ کردند تا در حوزه صیانت از منابع طبیعی اقدام جدی و قاطعی صورت گیرد و دستگاه قضایی در این مسیر منتظر شکایت دستگاه های مختلف نباشد و دادستان ها به محض اطلاع از وجود چنین مواردی، پیگیری ها را آغاز کنند.
رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان  اظهار کرد: در این بخشنامه تاکید شده بود که سازمان بازرسی نیز نظارت لازم را داشته باشد.
موحد گفت: اقدامات استان کرمان در راستای مقابله با حاشیه نشینی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و نیز جلوگیری از تصرف اراضی ملی قبل از این ابلاغ آغاز شده بود.
وی تصریح کرد: دستگاه قضایی همواره همکاری قانونمند و بسیار تنگاتنگی با محیط زیست داشته و در ادامه نیز این مسیر را با قوت بیشتری دنبال می کند.
این مقام ارشد قضائی استان کرمان اعلام کرد: در حوزه مستند سازی‌ها با همکاری محیط زیست کارهای خوبی صورت گرفته و آرای جالبی نیز در این حوزه صادر شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: این استان با داشتن معادن و صنایع بسیار بزرگ دارای اهمیت خاصی است و در مسایل محیط زیستی و انسانی باید دقت بیشتری صورت گیرد.
وی افزود: درخواست می‌شود بین اداره کل صنعت، معدن و تجارت و حفاظت محیط زیست هماهنگی بیشتری صورت گیرد زیرا وجود برخی ناهماهنگی ها منجر به تشکیل پرونده های مختلفی می شود.
موحد افزود: قانون جدید مجازت اسلامی ظرفیت خوبی را ایجاد می‌کند تا سازمان‌های مردم نهاد دارای اساسنامه مرتبط با محیط زیست به عنوان شاکی وارد پرونده ها شوند و این امر فرصت استفاده از توان مردمی را ایجا می کند تا مردم را در جهت تحقق اهداف محیط زیست همراه کند و در این راه باید به تشویق و حمایت از این نهادها توجه لازم صورت گیرد.
وی بیان کرد: اقدامات صورت‌گرفته برای رفع تصرف و تجاوز از اراضی دولتی در استان کرمان طی سال گذشته و سال جاری می‌تواند به عنوان الگو برای استان‌های کشور باشد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: دستگاه قضا در خط مقدم مبارزه با زمین‌خواری حضور دارد و پشتیبانی لازم از نیروهای عمل‌کننده را داشته و دارد.
موحد همچنین از همکاری تنگاتنگ و قانونمند دستگاه قضایی استان کرمان با محیط زیست خبر داد و عنوان کرد: طی دو سال گذشته به صورت ویژه رسیدگی به پرونده‌های محیط زیست را در کرمان داشته‌ایم.
وی ادامه داد: در سال گذشته450 فقره پرونده زیست محیطی در استان کرمان تشکیل شده‌است و یک هزار نفر متخلف به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

این مقام قضایی یادآور شد:  در سال 86 حدود 80 پرونده زیست محیطی در استان کرمان داشتیم که این رقم در سال 93 به 502 فقره رسیده‌است.

موحد ابراز داشت: طی شش ماهه سال جاری نیز 407 پرونده زیست محیطی در استان کرمان تشکیل شده که 335 پرونده مختومه شده‌است.

وی از صدور آرای جالب برای متخلفان محیط زیست هم سخن گفت و ادامه داد: با استفاده از ظرفیت قانون مجازات جدید، مجازات‌های تکمیلی از سوی محاکم صادر شده‌است و متخلف بخش محیط زیست بعد از آنکه مجازات اصلی را تحمل کرد، برای چند ماه باید با نیروهای محیط زیست همکاری کند و سپس گواهی معتبر همکاری را ارائه دهد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: تجهیزات متخلفان حوزه محیط زیست به ویژه سلاح آنها ضبط می‌شود و این در حالی ا‌ست که اسلحه شکاری مجاز و غیرمجازی که در بین مردم پیدا می‌شود، بسیار زیاد است.

موحد عنوان کرد: قبل از ارائه مجوز اکتشاف حتما مسائل مربوط به مسائل زیست محیطی انجام شود تا سرمایه‌گذاران به مشکل بر نخورند و از کثرت دعاوی در دستگاه قضا جلوگیری به‌عمل آید.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از تخلفات زیست‌محیطی با اخطارهای محیط زیست برطرف می‌شود، اما اگر برطرف نشود، دستگاه قضایی این مسائل را با قاطعیت و جدیت دنبال کند.

این مسئول عالی قضایی با اشاره به وجود مناطق چهارگانه حیات وحش در کرمان به ویژه پارک ملی خبر داد و گفت: این مناطق در سازمان محیط زیست به خوبی دیده شود، چراکه ذخیره ارزشمندی از حیات وحش در این مناطق وجود دارد و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ابراز داشت: 125 هکتار از اراضی حیات وحش کهنوج در استان کرمان از متصرفان رفع تصرف شده‌است.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *