نشست مشترک اقتصادی "ایران و افغانستان" برگزار می شود

10:10 - 12 مهر 1394
کد خبر: ۸۳۵۰۳
خبرگزاری میزان - جمهوری اسلامی "ایران و افغانستان" به زودی یک نشست مشترک اقتصادی برگزار می کنند تا همکاری های دو جانبه را در حوزه های تجارت، تعرفه گمرکی و صادرات و واردات بررسی کنند.
نشست مشترک اقتصادی به گزارش گروه فضای مجازی ؛ در دیدار "محمدرضا بهرامی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل و "اکلیل حکیمی" وزیر دارایی افغانستان اتخاذ شد.
هنوز مکان و زمان برگزاری نشست مشترک اقتصادی ایران و افغانستان مشخص نشده است، اما دو طرف در گفت و گوهای خود تصریح کردند که پیش از برگزاری این نشست، یک بیانیه مطبوعاتی در باره جزییات آن منتشر می کنند.
وزیر دارایی افغانستان و سفیر ایران در کابل، در این دیدار همچنین روابط دو جانبه را در زمینه های مختلف اقتصادی و راه های گسترش آن بررسی کردند.
پیش از این اعلام شده بود که دومین نشست کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور آبان ماه امسال در تهران برگزار خواهد شد.
وزیرانی از دو کشور در راس کمیسیون مشترک همکاری قرار دارند. این کمیسیون بر همه عرصه های همکاری های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نظارت دارد.
ایران و افغانستان در حال تدوین سند جامع همکاری های راهبردی دو کشور هستند. این سند جامع، همه موضوع ها و عرصه های همکاری های دو جانبه و منطقه ای تهران و کابل را در برمی گیرد. با تدوین این سند، همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف نهادینه خواهد شد.
ایران و افغانستان دارای روابطی گسترده در عرصه های اقتصادی هستند. ایران در ردیف نخستین کشورهای صادرکننده کالا و خدمات به افغانستان قرار دارد.
مبادلات تجاری ایران و افغانستان بین دو میلیارد و 500 میلیون دلار تا سه میلیارد دلار است. سهم افغانستان در صادرات به ایران ناچیز است و این کشور تلاش می کند تا برای رسیدن به توازن در این مبادله، سهم خود را افزایش دهد.
آماده نبودن زیرساخت های اقتصادی به دلیل پشت سر گذاشتن چهار دهه درگیری و جنگ های خونین، مانعی بر سر راه اجرای طرح های بزرگ اقتصادی برای آماده کردن زیرساخت ها بوده است.
دولت وحدت ملی افغانستان به ریاست "محمد اشرف غنی" رییس جمهوری این کشور که یک سال پیش بعد از جنجال ها بر سر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، بر اساس یک توافق نامه سیاسی با "عبدالله عبدالله" و میانجی گری "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا بر سر کار آمد، وعده داده است تا طرح های بزرگ زیربنایی را به اجرا درآورد.
 


: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *