سخنگوی وزارت خارجه: مذاکرات وین متوقف نشده است

13:36 - 05 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۰۹۷۸۵
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت خارجه گفت: در مذاکرات وین آنچه مربوط به ایران و اتحادیه اروپا و روسیه و چین است، تمام شده و هماهنگ کننده گفت‌وگو‌ها در برجام در حال پیش بردن آن چیزی است که بین ایران و ایالات متحده باقیمانده است. آنچه مهم است؛ این گفت‌وگو‌ها متوقف نشده و از طریق هماهنگ کننده گفت‌وگو‌های وین در حال انجام است.
- سعید خطیب‌زاده امروز در یک نشست خبری در خصوص تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و اقدامات وزارت امور خارجه در این زمینه بیان کرد: آن‌چه ما امروز شاهد آن در جهان اسلام هستیم، موضوع اول جهان اسلام یعنی فلسطین در محاق قرار گرفته است. درحالی که این رژیم سعی می‌کند این موضوع را به موضوع ثانوی تبدیل کند، کشور‌های مختلف جهان اسلام باید کاری کنند که این تلاش شکست بخورد. افکار عمومی جهان اسلام به رغم دسیسه‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی همچنان موضوع فلسطین را موضوع اول خودش می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: فلسطین موضوع مقوم سازمان همکاری اسلامی و تمام کشور‌های آزاده است. متاسفانه سنتی برای این رژیم غاصب شده که هرگاه روابط خود را برخی کشور‌ها آشکارسازی می‌کند، این رژیم جری‌تر می‌شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بنابر نقش در جبهه مستضعفان جهان تلاش می‌کند دیدگاه‌های جهان اسلام نسبت به موضوع فلسطین نزدیک‌تر باشد. تمامی ابعاد مختلف قضیه فلسطین نشان می‌دهد که این موضوع، موضوع اول جهان اسلام است و امیدواریم وعده الهی هر چه زودتر محقق شود.

خطیب‌زاده درباره تنش مرزی بین ایران و افغانستان در دوغارون اظهار داشت: مرزداران غیور ما در مرز‌های ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و نا آشنایی احتمالی برخی از ماموران مرزی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان که در مرز‌های ایران مستقر کرده با خویشتنداری تا امروز رفتار کرده اند. البته تکرار این موضوع جای نگرانی جدی دارد، ضمن آنکه مرزداران ما مسؤولیت دارند از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند و آمادگی داریم تعلیمات را در خصوص نقاط مرزی و رفتار حرفه ای، به مرزبانان جدید افغانستان بدهیم. امیدواریم این خویشتنداری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان بیان کرد: دور پنجم گفت‌وگو‌های ایران و عربستان سعودی در بغداد با تلاش‌هایی که دولت عراق انجام داده بود و تمهیدات و مساعدت‌های دولت عمان در روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار و گفت‌وگوها رو به جلو و مثبت بود. چارچوب‌هایی که از قبل پیش بینی شده بود، در این گفت‌وگوها تماماً مورد بررسی قرار گرفت و گفت‌وگوها جدی بود و اگر به سطح سیاسی درجه یک ارتقا پیدا کند، می‌توان انتظار داشت که به سرعت شاهد پیشرفت‌های جدی در حوزه‌های مختلف در چارچوب مذاکرات باشیم.

وی درخصوص مذاکرات وین و گفتگو‌های تلفنی دکتر امیرعبداللهیان و بورل اظهار کرد: در مذاکرات، آنچه مربوط به ایران و اتحادیه اروپا و روسیه و چین است، تمام شده و هماهنگ کننده گفت‌وگوهادر برجام در حال پیش بردن آن چیزی است که بین ایران و ایالات متحده باقیمانده است. البته هر دو طرف ایران و اروپا، هم آقای جوزف بورل و هم دکتر امیرعبداللهیان بر این باور مشترک بودند که طولانی شدن تنفس به نفع گفت‌وگوها نیست و هرچه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود، هنوز تصمیمی درباره این که این دیدار در کجا و در چه سطحی انجام شود گرفته نشده است، اما در دستور کار است. آنچه مهم است؛ این گفتگو‌ها متوقف نشده و از طریق هماهنگ کننده گفتگو‌های وین در حال انجام است.

خطیب‌زاده درخصوص اعزام یک دیپلمات از هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان به محل سفارت افغانستان در تهران گفت: رفت و آمد دیپلمات‌ها بین مرکز و سفارتخانه‌ها امری عادی است که در دوره‌های سه، چهار و پنج ساله براساس تصمیم کشور‌های فرستنده انجام می‌شود و در کنوانسیون‌های بین‌المللی پیش بینی شده و امر جدیدی نبوده و ربطی به شناسایی و موضوعات دیگر ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: سفارتخانه افغانستان در تهران با آمار چند هزار مراجعه کننده روبرو است و تعداد زیادی کارمند به ویژه در بخش کنسولی لازم دارد و باید مساعدت کنیم کار‌های این سفارتخانه بعد از پایان ماموریت کارکنانش متوقف نشود.

وی درخصوص حق آبه هیرمند افزود: حق آبه قراردادی بین ایران و افغانستان است که از سال‌ها دور وجود داشته و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حاکمیت معقول و ثبات آفرین در این منطقه تلاش می‌کند نکات اختلافی را از طریق مرضی الطرفین و گفت‌وگو حل کند و کمیساران عالی آب با هم دیدار‌هایی داشته‌اند و برخی اقدامات ناکافی از سوی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان انجام شده است. ما امیدوار هستیم در ادامه مسیری که می‌بینیم، به یک اقدام قطعی سازنده برسیم.
 
وی درخصوص انتقال سانتریفیوژ‌ها به نطنز گفت: ایران عضو ان. پی. تی است و رژیم عدم اشاعه را پذیرفته و مقررات پادمان را تابع النعل بالنعل انجام داده است و انتقال سانتریفیوژ‌ها هم پس از خرابکاری برای قرار گرفتن درجای امن از کرج به نطنز با اطلاع آژانس صورت گرفته است و براساس تعهدات ما در معاهده عدم اشاعه این اجازه را داریم که براساس نیاز‌های صلح آمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *