روح افزا: قضازدایی از ورود پرونده‌ها به مراجع قضایی جلوگیری می‌کند

9:34 - 02 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۰۹۲۰۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
یک جامعه شناس و مدرس دانشگاه، گفت: بحث تشکیل پرونده و حضور در دادگاه‌ها اثر روانی منفی بر افراد جامعه دارد و تا زمانی که می‌توان اختلافات بین افراد را بدون تشکیل پرونده و خارج از دادگاه‌ها حل کرد پرونده‌ای در مراجع قضایی تشکیل شود.
فرشته روح‌افزا در گفت‌وگو با میزان، در خصوص سیاست قضازدایی در قوه قضاییه، اظهار کرد: بهتر است تا برخی از جرایم که جنبه عمومی ندارند و صرفاً ناشی از اختلافات ومشکلات قابل گذشت بین دو نفر است را جرم اطلاق نکنیم چراکه با تشکیل پرونده کیفری به عنوان ارتکاب جرم در مورد افرادی که قصد ارتکاب جرم را نداشته‌اند و تنها مرتکب اشتباهات قابل گذشت و غیر عمد شده اند علاوه بر افزایش ورودی پرونده‌ها  به مراجع قضایی قبح ارتکاب جرم در اجتماع نیز شکسته خواهد شد.

این جامعه شناس با بیان این موضوع که بازشدن پای افراد به مراجع انتظامی و دادگاه‌ها به دلیل اختلافاتی که به راحتی قابل حل هستند به صلاح جامعه نیست، خاطر نشان کرد: البته برخورد با این موارد در دستگاه قضا بسیار سنجیده انجام می‌شود، اما در کل باید این رویکرد تغییر پیدا کند.

روح افزا ادامه داد: جرایمی که جنبه عمومی دارند حتی با گذشت شاکی خصوصی نیز نباید گذشت شوند چراکه ارتکاب این جرایم موجب تضییع حقوق عامه شده و باید رسیدگی شود.

این مدرس دانشگاه در رابطه با تاثیر بحث قضازدایی و کاهش ورودی پرونده‌ها بر افراد جامعه نیز گفت: بحث تشکیل پرونده و حضور در دادگاه‌ها اثر روانی منفی بر افراد جامعه دارد و تا زمانی که می‌توان اختلافات بین افراد را به خصوص در مسائل خانوادگی بدون تشکیل پرونده و خارج از دادگاه‌ها حل کرد نباید این موضوعات با تشکیل پرونده در مراجع قضایی رسیدگی شود.

وی توجه رئیس دستگاه قضا به بحث قضازدایی را قابل تقدیر دانست و افزود: اگر بحث قضازدایی که حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای بر آن تأکید دارند اتفاق افتد، نامه‌نگاری‌ها و حضور افراد در مراجع قضایی کاهش پیدا خواهد کرد و قضات وقت بیشتری برای رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی و مهم را خواهند داشت.
 

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *