متخصص علوم رفتاری: سیاست قضازدایی امید زیادی برای کاهش جمعیت کیفری در جامعه به وجود آورده است

14:46 - 04 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۰۸۷۷۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
یک متخصص علوم رفتاری، گفت: با پیشگیری می‌توان جمعیت بزهکاران را کاهش داد و باعث اصلاح و پاکسازی جامعه و افزایش امنیت اجتماعی شد.
مجید ابهری، آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری در گفت و گو با میزان در خصوص سیاست قضا زدایی و کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی بیان کرد: یکی از مشکلات نظام قضایی ما ازدیاد مصادیق مجرمانه است. این مساله باعث افزایش جمعیت کیفری و زندانیان می‌شود.

این جامعه شناس، افزود: در تمام دنیا زندان‌ها مرکز مبادله بزهکاری است. یعنی زندان جای انتقال و دریافت تجارب بزهکاران است؛ بنابراین وقتی جمعیت کیفری کم می‌شود بزهکاری کاهش پیدا می‌کند و تکرر جرم هم به شکل چشمگیری کم می‌شود. در حال حاضر با برنامه‌ای که قوه قضاییه برای کاهش جمعیت کیفری، کاهش مصادیق مجرمانه و تعریف و اجرای مجازات‌های جایگزین در پیش گرفته، باعث خلوت‌تر شدن زندان‌ها شده اند که این مساله‌ای بسیار مثبت و ارزنده است.

وی درخصوص چگونگی تعامل جامعه شناسان با دستگاه قضایی در زمینه قضازدایی اظهار کرد: باید روش‌های پیشگیری چه پیشگیری وضعی و چه پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی در شورای اندیشه ورز در هر شهر و استان مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد و سپس روش‌های پیشگیرانه به اجرا در بیاید. با پیشگیری می‌توان جمعیت بزهکاران را کاهش داد و باعث اصلاح و پاکسازی جامعه و افزایش امنیت اجتماعی شد.

ابهری خاطرنشان کرد: کاهش ورودی پرونده‌های نیروی انتظامی و کلانتری‌ها باید از طریق ترویج فرهنگ کدخدامنشی و حل مشکلات افراد جامعه از طریق ریش سفیدی اتفاق افتد. با این روش می‌توان از بار فشاری که بر قضات وارد می‌شود کم کرد. درحال حاضر هر قاضی روزانه به طور میانگین باید به هفت و نیم پرونده رسیدگی کند. برای همین فشار کاری قضات بسیار زیاد است. برای اینکه فشار‌های روحی و عصبی فراوان روی قضات کاهش پیدا کند باید از جمعیت کیفری کاسته شود.

وی درباره تدبیر دستگاه قضایی برای حذف عناوین مجرمانه و کاهش مجازات حبس، گفت: حتما چنین رویه‌ای یک سیاست کارآمد خواهد بود. قطعا با جدیت و پشتکار حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای و با سرکشی‌ها و ملاقات‌هایی که در شهر‌ها و مراکز استان‌ها انجام می‌شود، جامعه شناسان و آسیب شناسان امیدواری‌های زیادی برای کاهش جمعیت کیفری و کاهش آمار بزهکاری در جامعه داریم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *