زندگی در خانه‌های «میکرو» چگونه امکان پذیر شد؟

11:23 - 23 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۵۵۱
بر اساس تعریف‌های ارائه شده خانه‌های «میکرو» به خانه‌هایی گفته می‌شود که بین ۱۲ تا ۳۲ مترو مساحت دارند. بررسی‌ها در جهان نشان می‌دهد آمار سکونت در این نوع خانه‌ها افزایش یافته است.

_ روزنامه خراسان نوشت: زندگی در خانه‌های کوچک به تازگی به یک جنبش پرطرفدار در دنیا تبدیل شده است. آن هم در زمانی که بیشترمان از متراژ خانه خود شکایت داریم و معتقدیم اتاق‌مان جواب گو نیست، کمد‌ها کم است، آشپزخانه به اندازه کافی بزرگ نیست و .... قرار نیست خانه‌های خیلی کوچک را در مقابل خانه‌های بزرگ قرار دهیم یا زندگی در خانه‌های بزرگ را اشتباه بدانیم. برای همین بهتر است قبل از شروع تعریف مشخصی از خانه کوچک داشته باشیم. برای ساخت این خانه‌ها از مصالح کمتری استفاده می‌شود، سازگار با محیط زیست است و قابلیت نصب پنل خورشیدی و استفاده از انرژی باد را دارد. فضا‌های لازم برای زندگی در آن به درستی طراحی شده است و بعضی از این خانه‌ها قابلیت جابه‌جایی دارد. اگر چه این خانه‌های نقلی مساحت کمی دارد، اما جانمایی این واحد‌های مسکونی در دل شهر و نزدیکی به مراکز علمی و شغلی باعث شده محبوبیت زیادی در میان قشر جوان و شاغل داشته باشند. بعضی گرایش مردم دنیا به خانه‌های نقلی را در ادامه جنبش مینیمالیسم که بر پایه سادگی بنا شده است، می‌دانند. خانه‌های میکرو معمولا به اندازه فعالیت‌های زیستی فرد ساخته می‌شوند، نسبت به حجم کوچک‌شان از شیشه زیادی در آن استفاده می‌شود، معماری داخلی آن آپدیت شده و خلاقانه است و به همین دلیل نسبت به دیگر خانه‌ها برای فرد محبوب‌تر است شاید محبوب‌تر و زیباتر از یک واحد بزرگ و لوکس آپارتمانی!

معرفی می‌کنم: میکروخانه!

متراژ دقیقی برای این که یک خانه در دسته بندی خانه‌های کوچک قرار بگیرد، مشخص نشده است. بعضی خانه‌های ۱۲ تا ۳۲ متری را میکرو آپارتمان می‌دانند و برخی معتقدند مساحت این خانه‌ها بین ۲۵ تا ۴۵ متر مربع است. شکل طراحی میکروخانه‌ها در کشور‌ها متفاوت است، اما نکته مشترک در این خانه‌ها این است که آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، پذیرایی و ... در یک سطح مسطح بدون فاصله زیاد از هم قرار می‌گیرد. در اغلب این خانه‌ها به طراحی اتاق کار و اتاق خواب هم توجه شده و با حذف فضا‌های غیر ضروری و جایگزین کردن وسایل تاشو و کم‌جا به همه نیاز‌های روزانه یک فرد در خانه پاسخ داده می‌شود. استفاده از مصالح سازگار با محیط زیست مثل چوب، پنجره‌های بزرگ و تمام شیشه‌ای، اتاق‌های دوبلکس و طراحی مدرن و مینیمالی از جمله ویژگی‌های میکرو خانه‌هاست که باعث شده قشر‌های مختلف، مشتری این خانه‌ها باشند. مقرون به صرفه بودن از دیگر دلایلی است که مردم دنیا به میکروخانه‌ها روی آورده‌اند. بالا بودن هزینه خرید مسکن به خصوص در پایتخت کشور‌ها باعث شده است تا روز به روز تقاضا برای زندگی در این خانه‌ها افزایش پیدا کند و به تعداد خانه‌های کوچک در این شهر‌ها اضافه شود. «دیوید لاتیمر» بهترین سازنده خانه کوچک در سال ۲۰۲۰ است. او هر سال ۱۲ تا ۱۶ خانه کوچک می‌فروشد و این خانه‌ها را برای یک زوج عالی می‌داند. «لاتیمر» درباره تاثیر زندگی در این خانه‌ها می‌گوید: «این نوع زندگی می‌تواند بسیار صمیمی، راحت و گرم باشد. خانه‌های کوچک قطعا برای همه نیست. زندگی در این خانه‌ها نیاز به فداکاری و تغییر سبک زندگی دارد تا این تجربه‌ها ممکن شود. بیشتر مشتریان من قبل از این که متعهد به زندگی در این خانه‌ها شوند، تحقیقات عمیقی انجام می‌دهند.» دهکده خانه‌های کوچک ایده فراتری است که در انگلیس در حال انجام است. قرار است در این دهکده ۱۲ تا ۱۵ خانه کوچک ساخته شود و در آن محلی برای ذخیره‌سازی محصولات محلی بدون زباله، یک اتاق خشک شویی، یک کارگاه برای تعمیر وسایل منزل و یک اتاق غذاخوری اجتماعی در نظر گرفته شود تا این دهکده خودکفا باشد و اهالی آن بتوانند با هم روابط صمیمانه و دوستانه‌تری داشته باشند.

سرشناس‌ها در خانه‌های کوچک

خانه‌های کوچک در دنیا به خانه‌های مینیاتوری، نانوآپارتمان، بند انگشتی و میکرو آپارتمان شهرت دارند. ایلان ماسک ثروتمندترین مرد جهان، مدیرعامل تسلا از شناخته شده‌ترین افرادی است که از زندگی در خانه کوچک استقبال و این موضوع را در دنیا داغ کرد. او هنگام کار کردن روی پروژه اسپیس- ایکس یکی از این خانه‌های کوچک را اجاره کرد و در توئیتی نوشت: «زندگی کردن تو یه خونه کوچیک، دنج‌تر و راحت تره». کریس مارچ، بنیان‌گذار یکی از شرکت‌های خانه‌سازی کوچک در انگلیس هم یکی دیگر از افرادی محسوب می‌شود که از زندگی در خانه کوچک راضی است. او سه سال در یکی از خانه‌های طراحی شده خودش که در ساخت آن از چوب کاج و سرو استفاده شده، زندگی کرده است. این خانه دو طبقه، دو اتاق ۱۲ متری دارد و مارچ درباره آن گفته: «این خانه همه چیز‌هایی را که من و پسرم به آن نیاز داریم دارد.»

کشور‌های پیشرو در جنبش خانه‌های کوچک

شاید تصور خانه ۱۰ متری برای ما کابوس باشد، اما در برخی کشور‌ها این یک واقعیت محض و معمول است. زندگی در خانه‌های کوچک به خصوص در شهر‌های گران‌قیمت دنیا کم‌کم به یک سبک زندگی تبدیل شده و شهر را به سمت خانه‌سازی‌های این چنینی سوق می‌دهد. نگاهی به این کشور‌ها و آن چه در صنعت خانه‌سازی در حال اتفاق است، انداخته‌ایم.

ژاپن

بیشتر مردم ژاپن به فکر کار و کسب درآمد هستند و از خانه بیشتر برای استراحت و یک محیط امن استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که متراژ خانه در ژاپن موضوع مهمی نیست و خانه‌ها متراژ کمی دارند. آن‌ها اگر هم قرار باشد میزبان باشند مهمانی خود را در رستوران و فضا‌های مشابه برگزار می‌کنند. در توکیوی ژاپن در سال‌های اخیر زوج‌های جوان به خرید یا اجاره خانه‌های بندانگشتی در مرکز شهر علاقه زیادی نشان داده‌اند.

چین

کمی آن طرف در همسایگی ژاپن هم اتفاقی مشابه افتاده است. جمعیت بالا و هزینه‌های هنگفت زندگی در پایتخت چین مسئولان را به فکر ساخت خانه‌های بندانگشتی پیش ساخته انداخته است. به این ترتیب چینی‌ها به تازگی به سراغ خانه‌های پیش ساخته و کوچکی رفته‌اند که همه اجزای آن در کمتر از ۲۴ ساعت به هم وصل می‌شوند.

آمریکا

خرید خانه به اندازه کافی برای آمریکایی‌ها جذاب نیست و آن‌ها در سال‌های اخیر کمتر به خرید خانه علاقه نشان داده‌اند. در طول دو دهه گذشته در آمریکا حدود ۱.۸ میلیون خانوار یک یا دو نفره به نیویورک اضافه شده که تعدادشان از یک میلیون آپارتمان‌های بندانگشتی منهتن بیشتر است. به همین دلیل پروژه میکرو آپارتمان‌های ۲۸ متری اجرایی و با استقبال مواجه شد. در آمریکای لاتین و شهر‌های سائوپائولوی برزیل و بوگوتای کلمبیا هم وضع مشابهی حاکم است و این دو شهر شاهد بیشترین میزان ساخت و ساز آپارتمان‌های کوچک ۱۰ تا ۱۵ متری است.

آلمان

در آلمان ساخت میکروخانه‌ها از سال‌ها پیش آغاز شده است. آلمان در سال ۲۰۱۱ میلادی در فرانکفورت پروژه میکرو آپارتمان را به منظور استفاده از دانشجویان کلید زد، اما بعد از تمام شدن طرح نه تنها دانشجویان که کارمندان و افراد شاغل در این شهر هم از خرید و اجاره این آپارتمان‌ها استقبال کردند.

یک خانه کوچک، هوشمند و استاندارد

ساخت میکروخانه و آپارتمان‌ها گوشه‌ای از تلاش جهان در جنبش خانه‌های کوچک است. این جنبش باعث راه‌اندازی شرکت‌هایی شده که با دریافت هزینه، یک خانه کوچک، هوشمند و استاندارد به مشتری تحویل می‌دهند. تسلا یکی از شرکت‌هایی است که در کنار فعالیت‌هایش در خودروسازی هوشمند به ساخت خانه‌های کوچک هوشمند می‌پردازد. فناوری خانه‌های هوشمند چند گام جلوتر از دیگر خانه‌های کوچک است. خانه هوشمند این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که دور از خانه وسایل و لوازم خانه خود را کنترل و نظارت کند. این فناوری که روز به روز در حال تکامل است می‌تواند به مصرف کنندگان اجازه دهد هزینه‌های انرژی را کاهش دهند. در استرالیا هم شرکت‌هایی کار طراحی میکروخانه‌ها را به عهده می‌گیرند. آن‌ها برای طراحی میکروخانه‌ها از نازک کاری‌های سفارشی، پارتیشن‌های کشویی و مبلمان کم‌جا و قابل جابه‌جایی استفاده می‌کنند تا بهترین بهره از فضای محدود را داشته باشند. این شرکت‌ها از مشتریان خود می‌خواهند تا فهرستی از فضا‌ها و وسایل مورد نیاز خود در خانه را تهیه کنند تا بر اساس آن و متناسب با آن فهرست، فضا‌های ذخیره سازی مناسبی طراحی شود. در ژاپن طراحی و شکل ساخت خانه‌های کوچک متفاوت است.

این خانه‌ها در فضایی به مساحت حدود ۱۰ مترمربع و در چند طبقه ساخته می‌شوند؛ آجر‌ها به قدری باریک هستند که تنها فضای بخش‌های مختلف منزل را از هم جدا می‌کنند و جعبه‌های فلزی متعددی وجود دارند که طوری با هم ادغام شده‌اند تا با چیده شدن در فضایی کوچک و به شکلی پیچیده در عین حال، کم جا و کارآمد، فضای لازم برای قرار دادن وسایل را فراهم کنند. روشی مشابه با ساخت این خانه‌ها در اسکاتلند و آمستردام هلند هم دیده می‌شود. کشور‌هایی مانند آلمان، سوئد، اتریش، ایرلند و لهستان از سال ۲۰۱۸ میلادی بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در بخش ساخت آپارتمان‌های میکرو را داشته‌اند. آلمان یکی از کشور‌هایی است که پیش بینی شده زندگی مجردی در آن تا سال ۲۰۴۰ میلادی به ۱۹.۳ میلیون نفر برسد که این رقم عجیب و البته نگران کننده است. به همین دلیل از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون، حجم معاملات آپارتمان‌های کوچک تا ۸۵ درصد به ویژه در شهر‌های برلین، هامبورگ و فرانکفورت رشد پیدا کرده و ارزش آن به ۱.۱ میلیارد یورو رسیده است.

۳ خانه کوچک و معروف جهان

در این بخش، با چند خانه کوچک آشنا خواهید شد که به دلیل طراحی خاص و کاربردی‌شان در جهان معروف و شناخته شده‌تر نسبت به بقیه خانه‌ها با متراژ کم هستند.

کجاست؟ کالیفرنیا

چند متر؟ ۱۵.۸ متر

این خانه کوچک و همه چیز تمام متعلق به یک طراح وب در کالیفرنیاست. انتخاب وسایل چند منظوره و کم جا به اضافه سقفی بلند باعث شده تا این خانه حدودا ۱۶ متری برای یک زندگی یک نفره مناسب باشد و فرد در آن احساس خفگی نکند.

کجاست؟ توکیو

چند متر؟ ۱۸ متر

در توکیوی ژاپن دیدن خانه‌های کوچک عجیب نیست. این خانه در توکیو با داشتن سقفی بلند و دیوار‌های شیشه‌ای که باعث جذب نور خورشید می‌شود و فضا را هم بزرگ‌تر از اندازه معمول نشان می‌دهد یکی از خانه‌های محبوب توکیوست.

کجاست؟ واشنگتن

چند متر؟ ۹.۶ متر

فکر می‌کنید خانه مناسب یک زوج باید چند متری باشد؟ این خانه حدودا ۱۰ متری که یکی از کوچک‌ترین خانه‌های دنیاست متعلق به یک زوج آمریکایی است که برای کاهش هزینه‌های خود مساحت خانه خود را به کمترین میزان ممکن رسانده‌اند.


برچسب ها: دکوراسیون معماری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *