رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

صدور ۸ هزار و ۴۸۴ حکم جایگزین حبس در استان فارس/ ۲۲ درصد از مجازات‌های حبس به احکام جایگزین اختصاص یافت

9:01 - 24 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۱۶۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
کاهش جمعیت کیفری و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های قوه قضاییه در سند تحول قضایی است که این امر طی چند مدت اخیر دستاورد‌های زیادی در حوزه زندان و زندانی داشته به گونه‌ای که معادل ۲۲ درصد از مجازات‌های حبس در استان فارس به احکام جایگزین حبس اختصاص یافته است.
 - یکی از اولویت‌های قوه قضاییه در سند تحول قضایی کاهش جمعیت کیفری و ساماندهی زندانیان است. براین اساس طی چند مدت اخیر اقدامات زیادی از سوی دستگاه قضایی در سراسر کشور برای تحقق این امر انجام شده است.

استان فارس نیز مانند سایر مجموعه‌های قضایی کشور برنامه‌هایی را برای کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی در دستور کارخود داشته که به عنوان نمونه می‌توان به ساماندهی زندانیان، ملاقات با آن‌ها و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اینکه کاهش جمعیت کیفری و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس یکی از اولویت‌های اساسی این مجموعه در استان است، گفت: بر اساس آمار موجود در سال گذشته بیش از هشت هزار و ۴۸۴ حکم جایگزین حبس در فارس صادر شده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه این میزان حکم جایگزین حبس معادل ۲۲ درصد از محکومیت‌های حبس در سال گذشته است، افزود: استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس به عنوان یکی از تأسیسات قانونی پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی مورد تاکید قوه قضاییه است و قضات باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند و ماهانه درصدی از احکام خود را به مجازات‌های جایگزین حبس اختصاص دهند.

وی بیان کرد: مجازات‌های جایگزین حبس به منظور کاهش جمعیت کیفری، باز اجتماعی کردن مجرمان و اجرای سیاست‌های تربیتی زندانیان باید مورد توجه قرار گیرد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *