بهره‌وری بیشتر محصول پسته نیاز به برنامه ریزی دوساله دارد

10:46 - 15 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۳۵۷۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس انجمن پسته گفت: محصول پسته طی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ برداشت می‌شود و برای بهره‌وری بیشتر محصول پسته باید از دو سال قبل برنامه‌ریزی صورت بگیرد.
محمد صالحی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص توسعه تولید پسته در سال زراعی ۱۴۰۱، گفت: محصول پسته طی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ برداشت می‌شود و برای بهره‌وری بیشتر محصول پسته باید از دو سال قبل برنامه‌ریزی صورت بگیرد.
 
وی افزود: مهم‌ترین مسئله برای افزایش تولید پسته دسترسی به آب کافی است، زیرا آب کافی برای تولید پسته موجود نیست بنابراین برنامه‌ریزی خاصی برای افزایش تولید پسته نمی‌توانیم داشته باشیم.

رئیس انجمن پسته بیان کرد: پیشنهادی که در خصوص توسعه تولید پسته می‌توانیم مطرح کنیم این است که محصول پسته را برای آبیاری بهتر در مناطقی که مرغوب‌تر است قرار دهیم، ولی دستیابی به این امر دشوار است.

صالحی اظهار کرد: برخی از مناطق، آب کافی برای تولید پسته را دارند، ولی از زمین مرغوبی برخوردار نیستند بنابراین باید آب این مناطق را به زمین‌های مرغوب انتقال دهیم، ولی وزارت نیرو اجازه جابجایی آب را نمی‌دهد، بنابراین پیچیدگی‌های خاصی وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: دلیل کاهش تولید پسته در سال ۱۴۰۰ سرمازدگی بود که باید برای جلوگیری ازسرمازدگی تمهیداتی در نظر گرفته شود، ولی در حال حاضر کار خاصی را نمی‌توانیم انجام دهیم.

رئیس انجمن پسته در خصوص تسهیل صادرات پسته بیان کرد: دولت باید تعهد ارزی پسته را بردارد و یا راهکاری برای رفع تعهد ارزی در اختیار صادرکنندگان قرار دهد تا به راحتی بتوانیم پسته را صادر کنیم.
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *