راهکار‌های کاهش اجاره بها در سال ۱۴۰۱

9:00 - 06 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۱۴۱۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
کارشناس بازار مسکن گفت: متأسفانه در کشور ما خانه‌های استیجاری وجود ندارد و باوجود تأکید کارشناسان به این موضوع این بخش هنوز در کشور فعال نشده است.

احمدرضا سرحدی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص راهکار‌های کاهش اجاره‌بها در سال ۱۴۰۱، گفت: یکی از کمبود‌هایی که در بخش مسکن و ساخت و ساز کشور احساس می‌شود نبود مسکن استیجاری است.

وی بیان کرد: مسکن استیجاری پدیده‌ای است که در اکثر کشور‌های دنیا به آن توجه شده است و این خانه‌ها صرفاً برای اجاره به متقاضیان تدارک دیده می‌شود.

کارشناس بازار مسکن گفت: معمولاً این خانه‌های استیجاری از سوی شرکت‌های بزرگ یا شهرداری‌ها ساخته می‌شود و صرفاً برای اجاره دادن در نظر گرفته می‌شود و فرد تا زمان مورد نیاز از این خانه‌ها استفاده می‌کند و پس از آن نفرات بعدی از این خانه‌ها استفاده خواهند کرد.

سرحدی تأکید کرد: ویژگی این خانه‌های استیجاری میزان اجاره‌بهای آنهاست و اجاره آن‌ها تقریباً نزدیک به اقساط خرید خانه است از اینرو فرد به راحتی می‌تواند تصمیم بگیرد که خانه‌ای را اجاره کند یا اینکه به فکر خرید خانه باشد.

وی بیان کرد: افرادی که می‌خواهند از هزینه‌های ساختمانی خلاص شوند نیز به طور موقت می‌توانند اجاره‌نشین شوند و از این خانه‌های استفاده کنند.

کارشناس بازار مسکن در ادامه گفت: متأسفانه در کشور ما خانه‌های استیجاری وجود ندارد و باوجود تأکید کارشناسان به این موضوع این بخش هنوز در کشور فعال نشده است.

سرحدی بیان کرد: زمزمه‌هایی از ساخت خانه‌های استیجاری شنیده می‌شود و امیدواریم با برنامه‌ریزی این اقدام به سرانجام برسد.

وی افزود: اگر این خانه‌های استیجاری وارد بازار مسکن شود در کلانشهر‌ها و شهر‌های کوچک باعث سامان بخشیدن به بخش اجاره‌بهای مسکن خواهد شد که این برنامه می‌تواند بلندمدت یا میان‌مدت باشد.

کارشناس بازار مسکن اظهار داشت: در کوتاه مدت نیز بستن مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند مؤثر باشد، ولی متأسفانه تشخیص خانه‌های خالی درست انجام نشده است به طوری که از حدود ۳ میلیون واحد خالی که کارشناسان تخمین زده بودند حدود ۵۵۰ هزار واحد خالی شناسایی شد که برخی از آن‌ها نیز غلط شناسایی شده است.

سرحدی در ادامه گفت: در مجموع دریافت خانه‌های خالی کار مفید و خوبی است اگر این اقدام به درستی انجام شود و دریافت مالیات از خانه‌های خالی اجرایی شود حجم زیادی از واحد‌ها وارد بازار مسکن خواهد شد که در کوتاه‌مدت می‌تواند بخش استیجار را متعادل کند و آرامش را بازار مسکن به خصوص بخش اجاره‌بها بازگرداند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *