آیا ساخت پنجره به سمت املاک مجاور قانونی است؟

20:00 - 15 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۱۰۱۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
تعداد نظرات: ۳ دیدگاه
در قانون مدنی و قوانین و مقررات شهرداری و شهرسازی مواردی درباره ساخت پنجره مجاور املاک دیگران تصریح شده است.
 - در قانون مدنی در خصوص باز کردن پنجره به سمت املاک مجاور صحبت شده و نکات قانونی را به افرادی که می‌خواهند خانه سازی کنند گوشزد کرده است. 
 
بر اساس آنچه که در قانون گفته شده باز کردن پنجره به سمت خانه‌های مجاور نباید موجب آزار رسیدن به همسایه شود و همچنین باید تا ارتفاع ۱/۷۰ شیشه‌های ثابت و مشجر داشته باشد و در صورت داشتن بازشو ارتفاع آن باید از مقدار گفته شده بیشتر باشد. 
 
همچنین همسایه این امکان را دارد که مقابل پنجره را به وسیله دیوار یا نصب پرده مسدود کند تا مانع دید شود. 
 
در ماده ۱۳۰ قانون مدنی صراحتا گفته شده کسی حق ندارد خانه خود را به فضای خانه همسایه بدون اذن او خروجی بدهد و اگر بدون اذن خروجی بدهد، ملزم به رفع آن خواهد بود.
 
همچنین در ماده ۱۳۲ قانون مدنی نیز گفته شده کسی نمی‌تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که به قدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد. 
 
در ماده ۱۳۳ قانون مذکور نیز بیان شده کسی نمی‌تواند از دیوار خانه خود به خانه همسایه در باز کند اگر چه دیوار ملک مختص او باشد، اما می‌تواند از دیوار مختصی خود روزنه یا شبکه باز کند و همسایه حق منع او را ندارد، ولی همسایه هم میتواند جلو روزنه و شبکه دیوار بکشد یا پرده بیاویزد که مانع رویت شود. 
 
علاوه بر آن در قوانین و مقررات شهرداری و شهرسازی که مالکان و ناظران ملزم به رعایت آن‌ها هستند گفته شده پنجره‌های مشرف به املاک مجاور و مقابل ضروری است تا ارتفاع ۱.۷۰ متر با شیشه ثابت و مشجر اجرا شده و بازشو آن را در ارتفاع بیش از ۱.۷۰ قرار داد.
 


ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
0
0
عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
0
0
سلام ملک بنده جنوبی هست و ملک شمالی پشت خانه ما ساختمان چهار طبقه ساخته و برای هر طبقه و حتی راه پله های خود که مشرف به حیاط بنده است پنچره زده است از شهرداری منطقه خود پیگیری کردم ولی چون طرف مقابل بنده آدم رانت خواری هست شهرداری هیچ کاری نمیکنه چه باید کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
0
0
حالا چرا ۱۷۰ سانتی متر ؟ این ۱۷۰ سانتی متر از کجا آمده است. عقل و منطق حکم می کند که اولا" پنجره به سمت ملک مجاور و یا همسایه باز نشود و چنانچه باز شده باید اولا" از پنجره ی ثابت و شیشه ی مشجر استفاده شود و لاغیر . اینکه پنجره را باز کنند و بعد بخواهند یه مقداری از پنجره را با مانع بپوشانند خیلی تفاوتی با نپوشاند آن وجود ندارد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *