نمایش عمق مظنه نماد‌ها در سال جدید، تا ۲۰ مظنه/ تعیین چارچوب نظارتی ناظرین بازار به زودی نهایی می‌شود

9:03 - 16 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۰۹۷۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نائب رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تهران گفت: به منظور افزایش شفافیت و با توجه به این که ضریب نفوذ معاملات آنلاین افزایش یافته، هیأت مدیره جدید سازمان بورس اوراق بهادار مصوب کرده است از ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ مظنه‌های قابل رؤیت برای مشتریان به ۲۰ مظنه افزایش یابد.

- در راستای دستورات رئیس دستگاه قضایی در نشست با اعضای هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به بررسی نمایش عمق مظنه (سفارش‌های خرید و فروش) برای همه معامله‌گران کرد و در این راستا ضمن تاکید بر تقویت سامانه‌های نظارتی و آموزش همگانی مبنی براینکه ارزش ذاتی هر سهم نه از میزان عمق مظنه‌ها (سفارش‌های خرید و فروش) بلکه از عوامل کلان اقتصادی و عوامل بنیادین مرتبط به هر شرکت تعیین می‌شود، تصمیم گرفت که عمق مظنه در اختیار همگان قرار بگیرد و همه معامله‌گران آنلاین نیز بتوانند این خدمت را از کارگزاران خود دریافت کنند.

از دیگر مطالبات مطروحه تعیین چارچوب نظارتی ناظرین بازار بوده که در این راستا نیز دستورالعمل مربوطه تدوین شده و به زودی نهایی خواهد شد.

در همین راستا محسن خدابخش، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با میزان گفت: به منظور افزایش شفافیت و با توجه به این که ضریب نفوذ معاملات آنلاین افزایش یافته، هیأت مدیره جدید سازمان بورس اوراق بهادار مصوب کرده است از ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ مظنه‌های قابل رؤیت برای مشتریان به ۲۰ مظنه افزایش یابد.

وی ادامه داد: با فناوری‌هایی که ایجاد شده در بازار‌هایی همچون فارکس و سایر بازار‌ها این مظنه‌ها در عمق بیشتری نمایش داده می‌شود، ولی در دیگر بازار‌ها معمولاً این مظنه‌ها با دریافت هزینه‌ای از مشتریان در اختیار فعالان و معامله‌گران قرار داده می‌شود.

خدابخش تصریح کرد: افزایش تعداد مظنه‌های قابل دیدن برای معامله‌گران در ارزش و قیمت سهام شرکت‌ها بی‌تأثیر است، ولی می‌تواند در ثبت قیمت‌های پیشنهادی فروش یا خرید معامله‌گران مؤثر باشد و کارگزاران باید با افزایش دقت و نظارت، مراقب باشند تا قیمتی جهت ترغیب خریداران و فروشندگان ثبت نشود. این هفته همچنین سامانه نظارتی که امکانات بیشتری به آن اضافه شده شروع به کار کرده و یکی از مواردی که نظارت خواهد کرد ورود سفارشاتی بدون قصد فروش و اعلام هشدار‌های لازم به کارگزاران و معامله‌گران است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار تهران توصیه کرد: معامله‌گران حتما در خرید و فروش سهام نه به مظنه و سفارشاتی که وجود دارد بلکه به ارزشی که سهام یک شرکت دارد توجه کنند و این مظنه‌ها باعث تصمیمات لحظه‌ای توسط سرمایه‌گذاران نشود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *