آخرین اخبار فرهنگ و هنر در روزی که گذشت

18:05 - 11 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۰۱۹۵
یازدهمین روز از اسفند ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها می‌توان به فوت ناگهانی «زهره فکور صبور» اشاره کرد.

- یازدهمین روز از اسفند ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها می‌توان به فوت ناگهانی «زهره فکور صبور» اشاره کرد.

زهره فکور صبور بازیگر سینما و تلویزیون زهره فکور صبور بازیگر سینما و تلویزیون ساعت ۸ شب دیروز در منزل شخصی خود درگذشت. هنوز علت دقیق مرگ وی مشخص نیست اما بنا بر گفته منابع آگاه این بازیگر ساعت ۸ شب به بیمارستان منتقل شده اما پزشکان موفق به نجات وی نشده اند.

فیلی: سال آینده جلوی دوربین سریال سلمان فارسی خواهم رفت

محمد فیلی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول پروژه خاصی نیستم و ترجیح می‌دهم اگر پیشنهادی بود برای سال آینده آن را قبول کنم، فعلا قصد دارم استراحت کنم و از سویی منتظرم تا وضعیت کرونا بار دیگر ثبات پیدا کند. 

وی در همین راستا ادامه داد: آخرین بار در سریال «رعد و برق» جلوی دوربین بهروز افخمی رفتم که هنوز بر سر چگونگی پخش آن تصمیم قطعی گرفته نشده و شاید به جای تلویزیون در شبکه نمایش خانگی به نمایش در آید. البته به احتمال فراوان اگر اتفاق خاصی نیفتد سال آینده جلوی دوربین سریال سلمان فارسی خواهم رفت، فیلمبرداری این سریال مدتهاست آغاز شده اما به امید خدا بخش کاراکتر من سال آینده آغاز خواهد شد. 

بازیگر سریال «مختارنامه» درباره دلیل کم کاری خود در عرصه بازیگری اضافه کرد: خدا را شکر می کنم که عمری بوده تا بتوانم نقش‌هایی بازی کنم که در ذهن مخاطبان به یادگار بماند. حال گاها این نقشها مثبت و گاه منفی بوده است اما مهم آنجاست که مردم وقتی مرا می بینند با نقشهای متفاوتی از «روزی روزگاری» گرفته تا «مختارنامه» مرا می شناسند. 

وی در همین رابطه ادامه داد: برای من رضایت مخاطبان مهمترین درجه اهمیت را دارد، به نوعی خودم را مدیون آنها می دانم و از یک جایی به بعد باید در انتخاب نقشها وسواس داشته باشم، خدا لطفی به من داشته که آبرویی کسب کرده ام و نمیخوام با قبول هر نقشی این آبرو را تحت الشعاع قرار دهم. 

بازیگر فیلم سینمایی «خروج» درباره حضورش در سینما اضافه کرد: آخرین حضور جدی من در سینما فیلم سینمایی «خروج» ابراهیم حاتمی کیا بود، بعد از آن نقشهای زیادی به من پیشنهاد شد اما همه نقشها کوتاه و کم تاثیر بودند به همین دلیل آنها را نپذیرفتم. 

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

دومین فیلم «مهران احمدی» در آستانه اکران نوروزی/«سگ بند» راهی سینماها می‌شود

دومین فیلم «مهران احمدی» در آستانه اکران نوروزی/«سگ بند» راهی سینماها می‌شود

 - فیلم سینمایی «سگ بند» دومین ساخته مهران احمدی در مقام کارگردان به تازگی پروانه نمایش خود را دریافت کرده و به احتمال فراوان به زودی راهی چرخه اکران خواهد شد. نام این فیلم هنوز در میان آثار اکران نوروز دیده نمی شود اما با توجه به عدم تبلیغات اکثریت آثار اکران نوروزی شاید این فیلم جایگزین یکی از آن هفت فیلم شود. 

شیوع موج تازه بیماری کرونا باعث شد تا با وجود اعلام نام هفت فیلم برای اکران نوروزی که قرار است از بیست و هشتم اسفند ماه یعنی کمتر از ده روز دیگر اکران شوند، همچنان هیچ خبری از تبلیغات گسترده مجازی یا شهری برای اکران این آثار نباشد. 

این سکوت خبری در قبال اکران هفت اثر نوروز سال آتی این شائبه را به وجود می آورد که شاید صاحبان برخی از این آثار از اکران نوروزی همزمان با موج تازه کرونا پشیمان شده اند، البته شاید برخی از این آثار هم در دریافت پروانه نمایش برای اکران عمومی دچار مشکل شوند و طبیعتا این عاملی خواهد بود که بتوان به گزینه های جایگزین فکر کرد.

سگ‌بند، برگرفته از نام یکی از فنون کشتی پهلوانی است. این فیلم دومین ساخته مهران احمدی بعد از مصادره بوده و برای سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر آماده گردید اما در نهایت به این جشنواره نرسید تا اکرانش نیز با شیوع بیماری کرونا بیش از دو سال به تعویق بیفتد. 

از نکات جالب توجه فیلم سینمایی «سگ بند» باید به حضور زنده یاد سیروس گرجستانی در این فیلم اشاره کرد، این آخرین تجربه بازی گرجستانی در عرصه بازیگری سینما محسوب می شود. در خلاصه داستان فیلم سینمایی «سگ بند» آمده است: هیچ وقت گول اسم و ظاهر آدم‌ها رو نخورید؛ لشکر هیتلر با اون عظمت، اسمش نازی بود.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

اکران فیلم بازیگر سریال محبوب «بازی تاج و تخت» در هالیوود

 - فیلم سینمایی «سیرانو» به کارگردانی جو رایت فیلمساز مطرح سینمای هالیوود و با بازی «پیتر دینکلیج» ستاره سریال بازی تاج و تخت اکران بین المللی خود در سینماهای جهان را از جمعه آغاز کرده است. 

سیرانو فیلمی بر پایه درام و موزیکال به نویسندگی اریکا اشمیت است که بر اساس نمایشنامه موزیکال اشمیت به همین نام در سال ۲۰۱۸ ساخته شده‌است و خود بر اساس نمایشنامه ادمون روستان سیرانو دو برژراک ساخته شده‌است.

از جمله بازیگران فیلم سینمایی «سیرانو» می توان به پیتر دینکلیج، هیلی بنت، بن مندلسون، برایان تایری هنری و کلوین هریسون جونیور اشاره کرد. 

پیتر دینکلیج در سال ۲۰۱۱ برای بازی در بازی تاج‌وتخت موفق به دریافت جایزه امی و گلدن گلوب شد. همچنین او بار دیگر در سال ۲۰۱۵ برای بازی در سریال بازی تاج و تخت موفق به دریافت جایزه امی شد؛ و بار دیگر در سال ۲۰۱۸ نیز برندهٔ این جایزه شد. در سال ۲۰۱۹ او توانست دوباره این افتخار را تکرار کند و چهارمین امی خود را ثبت کند.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

سهیلی: رسیدگی به وضعیت سرانه مطالعه کتاب نیازمند اقدام فوری است

حمیدرضا سهیلی در گفت‌و‌گو با ، پیرامون اقدامات ضرورتی در جهت توسعه نشر در پساکرونا گفت: بنظر می‌رسد یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر رکورد کرونایی حوزه نشر لزوم توجه به رویکرد‌هایی راهبردی است، در دوران پس از کرونا دست از شعار برداشتن و حمایت عملی از نویسندگان امری مهم و ضروری است، موضوعی که همواره با بی توجهی رو به رو شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: یکی از گزینه‌هایی که باید برای پسا کرونا مورد توجه واقع شود نشر آثار و تنوع در موضوع است، این نکته تاثیر عمیق بر جامعه هدف گذاشته و زمینه را برای گرایش آرام آرام مخاطبان به سوی مطالعه فراهم می‌کند، برخی از سوژه‌ها تکراری هستند و برخی دیگر دغدغه‌های جامعه را مطرح نمی‌کند، همین امر سبب می‌شود مخاطب علاقه‌ای به مطالعه نشان ندهد.

سهیلی نقش مخاطبان در تولید ارزنده کتاب و کاهش رکود در بازار نشر و تولید محتوا را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: علاقه مخاطبان به کتاب و خرید آن می‌تواند علاوه بر از بین بردن رکود عامل اثرگذار بر افزایش سود ناشران باشد، از سوی دیگر نباید فراموش کرد که با تعدد عناوین کتاب در موضوعات مختلف دست مخاطب برای انتخاب باز شده و موضوعاتی که بتواند جذب مخاطب کند نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی قیمت کتاب را گزینه مهم برای افزایش سرانه مطالعه دانست و تاکید کرد: با بالارفتن قیمت کاغذ و مواد اولیه قیمت کتاب نیز افزایش یافت، این افزایش قیمت سبب شد تا در شرایط اقتصادی امروز خانواده‌ها ترجیح دهند کتاب را از سبد خرید خانواده کنار بگذارند. لذا باید در نظر داشت که هرچه زمینه را برای کاهش قیمت کتاب فراهم کنیم میزان خرید کتاب بالا رفته و سرانه مطالعه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. قیمت و افزایش سرانه مطالعه دو کفه ترازویی هستند که چنانچه در حالت توازن قرار بگیرند می‌توانند به رشد و توسعه فرهنگ هر جامعه کمک کنند.

نویسنده کتاب «آسمان هشتم» نقش فضای مجازی در کاهش سرانه مطالعه را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: گرایش جامعه در طول یک سال و اندی بعد از گسترش بیماری کرونا به حضور در فضای مجازی و جذابیت‌های بصری این فضا سبب شده تا مردم گرایش کمتری به مطالعه کتاب‌های خصوصا کتاب‌های کاغذی داشته باشند. فضای مجازی و مطالب و محتوای‌های ساندویچی بیش از هر چیز دیگر مورد توجه و علاقه جامعه امروز بوده است و علت آن نیز کمبود زمان برای جامعه شاغل امروزی و تغییر ذائقه‌ها توسط رسانه‌های مجازی است.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *