آخرین اخبار فرهنگ و هنر در روزی که گذشت

17:26 - 08 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۹۵۳۲
هشتمین روز از اسفند ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها می‌توان به اظهارات هما خاکپاش از اخرین وضعیت بازیگری اشاره کرد.

- هشتمین روز از اسفند ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها می‌توان به اظهارات هما خاکپاش از اخرین وضعیت بازیگری اشاره کرد.

خاکپاش: کرونا وضعیت سینما را سیاه‌تر از سیاه کرد/ همه امیدمان به سال آینده است

«هما خاکپاش» در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: به تازگی فیلمبرداری فیلم سینمایی «نذر معصومه» به کارگردانی «حمیدرضا خودرس» صدقی و بهمن مقدومی را به اتمام رسانده ام، این فیلم در استان لرستان ساخته شد و من به تازگی آن را به اتمام رسانده ام. 

وی درباره نقش خود در این سریال اضافه کرد: نسبتا نقش متفاوتی را در این اثر بازی می‌کنم اما به طور کلی فاصله زیادی از برخی آثارم ندارد، به طور کلی همکاری در این پروژه برایم لذتبخش بود و امیدوارم فیلم در نهایت بتواند مخاطب را راضی نگه دارد. 

بازیگر فیلم «نذر معصومه» درباره داستان این اثر افزود: در این فیلم دختری به نام معصومه می کوشد به وصیت پدر عمل کند و همچنین، در تلاش است تا به آرزوی دیرین مادرش، زیارت حرم مطهر «امام رضا (ع)» جامه عمل بپوشاند و در همین حین، با مشکلاتی مواجه می‌شود.

وی درباره سایر فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری اضافه کرد: پیش از حضور در فیلم «نذر معصومه» در فیلم سینمایی «سوسن خانوم کووید نوزده» به ایفای نقش پرداختم، در آن فیلم نقش اصلی را داشتم، امیدوار بودم که فیلم به جشنواره فیلم فجر برسد اما اینطور نشد و باید منتظر اکران عمومی آن بمانم.

خاکپاش درباره مضمون فیلم سینمایی «سوسن خانوم کووید نوزده» تاکید کرد: این فیلم مثل بسیاری از آثار امروز که به موضوع بیماری کرونا می پردازند درباره این بیماری وحشتناک است، البته نگاه کمدی در اثر باعث شده تا زهر مشکلات این بیماری گرفته شود. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

اکران نسخه دوم «پلنگ سیاه» بدون حضور «چادویک بوزمن»

- فیلم سینمایی «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» یکی دیگر از آثار کمپانی مارول است که اکران خود در سینما‌های جهان را از یازدهم ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد.  

ساخت این فیلم سینمایی در سینمای هالیوود در حالی رقم خورد که بازیگر مطرح نسخه اول این فیلم «چادویک بوزمن» به طرز ناگهانی و به دلیل در ۴۳ سالگی به خاطر بیماری سرطان از دنیا رفت و باید دید خلا وی در نسخه جدید چگونه پر خواهد شد.  

این فیلم بر اساس شخصیت پلنگ سیاه از شخصیت‌های کمیک مارول ساخته شده‌است و دنباله فیلم پلنگ سیاه و سی امین فیلم دنیای سینمایی مارول می‌باشد.

«پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» به نویسندگی و کارگردانی رایان کوگلر ساخته شده و در آن لوپیتا نیونگو، دانای گوریرا، مارتین فریمن، لتیشیا رایت، وینستون دوک و آنجلا باست بازی می‌کنند.

پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد قرار است در ۸ ژوئیه ۲۰۲۲ به عنوان بخشی از فاز چهارم دنیای سینمایی مارول ایالات متحده اکران شود.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

احمدی: برخی افراد کتاب رایگان هم نمی‌خوانند/باید فکری به حال سرانه مطالعه شود

احسان احمدی کاوه در گفت‌وگو با میزان پیرامون وضعیت حوزه نشر گفت: واقعیت این است که حوزه نشر و کتاب، قبل از کرونا هم حال و روز خوشی نداشت. حالا هم که تعطیلات کرونایی مزید بر علت شده و شرایط نا مناسبی را به وجود آورده، در همین راستا سرانه فرهنگی هم در بودجه کشور و هم در سبد خانوار جزو ردیف‌های آخر لیست نیازهای مردم قرار گرفته‌ است.

وی به نقش تسهیلات در برون رفت از فضای رکود ناشران اشاره وبیان کرد: انتشارات وارنا به عنوان یک ناشر نوپای شهرستانی حدود سه سال است که در ورامین فعالیت دارد و در این سه سال ۱۵ عنوان کتاب بیشتر نتوانستیم منتشر کنیم. تا این لحظه هم علی‌رغم درخواست‌های ما و قول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنوز ریالی تسهیلات دریافت نکردیم. اما به هر حال تسهیلات همانطور که از نامش بر می‌آید همیشه می‌تواند موجب تسهیل امور بشود؛ به شرطی که اولا نرخ سود آن کم باشد و ثانیا در بازپرداخت آن تنفس کافی به ناشر داده شود.

احمدی کاوه درادامه بیان کرد: اگر به اعداد و ارقام تسهیلات اعلام شده دقت کنیم متوجه خواهیم شد که این طرح‌ها حتی در حد یک آسپرین بچه هم برای وضعیت رو به رکود نشر افاقه نمی‌کند. به عنوان مثال تسهیلاتی که مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای ناشران در نظر گرفته است ۴۰ میلیارد تومان است. اگر قیمت کاغذ و چاپ و ... را کنار هم بگذارید روشن است که این رقم به هیچ جا نمی‌رسد. تازه اگر به همه متقاضیان سقف وام یعنی ۱۰۰ میلیون داده شود.

وی اشاره‌ای به وضعیت کاغذ داشت و افزود: قیمت‌های ناپایدار و افزایشی کاغذ خصوصا در این چند سال اخیر تعداد زیادی از ناشران را به سمت چاپ‌های دیجیتال سوق داده است. تیراژ‌های محدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ تایی از یک کتاب، برای یک جمعیت ۸۰ میلیونی واقعا بی فایده است چراکه کالای فرهنگی در سبد خانوار ما کمترین رقم را به خود اختصاص داده است. این هم باید موشکافی شود که چرا اینطور است؟ عوامل فرهنگی، روانشناختی، جامعه شناختی و تاریخی آن مورد بررسی قرار بگیرد. بحث کتاب و کتابخوانی که موتور بازار نشر است، در جامعه ما یک بحث فرهنگی است. دولت هر چقدر هم مداخله کند، حتی اگر قیمت کتاب به حد معقولی هم برسد باز هم به نظر من تاثیر چندانی در حوزه نشر و کتاب ایجاد نمی‌شود.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

احتمال انصراف برخی آثار از اکران نوروزی/سکوت معنادار تبلیغات هفت فیلم نوروز ۱۴۰۱

 - براساس اعلام شورای صنفی نمایش فیلم‌های «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر،  «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی، «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی در ترکیب نوروز سال آینده روی پرده می‌روند.

با وجود اعلام این خبر و قطعی شدن ترکیب آثار اکران نوروزی همچنان اکران این آثار در هاله ای از ابهام قرار دارد. براساس اعلام شورای صنفی این هفت فیلم اکران خود در سینما‌های کشور را از ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ آغاز خواهند کرد، اما نکته عجیب آنجاست که به فاصله ۱۰ روز تا اکران این آثار هنوز تبلیغاتی از این فیلم‌ها منتشر نشده است.

شاید مهمترین دلیل تعلل تهیه کنندگان و صاحبان این هفت اثر روشن شدن تکلیف موج ششم بیماری کرونا باشد، طبیعتا در هنگام ارائه درخواست اکران نوروزی خبری از پیک تازه این بیماری و قرمز شدن وضعیت اکثریت شهرهای کشور نبود اما با شرایط موجود باید دید کدامیک از این آثار به درخواستشان برای اکران در نوروز آتی ادامه می دهد. 

همزمان با اعلام اسامی آثار سینمایی برای اکران احتمالی آن‌ها در نوروز ۱۴۰۱، موج ششم بیماری کرونا و مخصوصا گسترش سویه اُمیکرون باعث شده تا ترس تعطیلی دوباره سینما‌ها بار دیگر وحشت را به جان اهالی سینما بیندازد و مشخص نیست در صورت اعمال محدودیت‌های تازه چه سرنوشتی در انتظار این آثار است. 

البته از سویی شاید سینماگران در انتظار این هستند تا از شرایط اکران در سال آتی با خبر شوند، در صورت پنجاه درصد شدن ظرفیت سالنهای سینما وضعیت اکران کاملا تغییر خواهد کرد، زیرا صاحبان آثار باید بار دیگر پای میز مذاکره بنشینند تا از درصد حمایت  نهادهای مربوطه از خود آگاه شوند. 

همانطور که در دورانی که ظرفیت سالنهای سینما پنجاه درصدی بود و سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغی را به عنوان حمایت برای صندلی های خالی به سینماگران اهدا می کردند باید دید در صورت بازگشت این وضعیت باز هم از تهیه کنندگان و سینماداران حمایت خواهد شد یا خیر. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *