افشاردوست: شهداب به آن چیزی که می‌خواست رسید/ چرا باید لیگ ایران را با لیگ کشورهای صاحب‌نام مقایسه کنیم؟

7:45 - 08 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۹۲۰۱
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
مشاور فنی تیم شهداب یزد گفت: ما در والیبال ایران، باشگاه به معنای واقعی نداریم و حتی تیم‌هایی که دارای باشگاه هستند تشکیلات‌شان ناقص است.

محمود افشاردوست در گفت‌وگو با میزان، با ابراز رضایت از صعود تیم شهداب یزد به نیمه نهایی لیگ برتر والیبال اظهار داشت: از زمانی که قرار شد به تیم شهداب کمک کنیم من و کادر فنی تیم شهداب وضعیت این تیم را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که با تغییراتی جزئی در ترکیب و تاکتیک تیم، شهداب می‌تواند جایگاه خوبی در جدول رده‌بندی کسب کند.

وی افزدو: البته کادر فنی قبلی تیم شهداب زحمات زیادی برای تیم کشیده بود؛ اما به هر حال لازم بود که تیم در بعضی موارد تغییر کند. ضمن اینکه روی مسائل روحی و روانی بازیکنان خیلی کار کردیم. خداراشکر شهداب به نیمه نهایی رسید. درست است که به هدف‌مان رسیدیم؛ اما هنوز کار را تمام شده نمی‌دانیم.

مشاور فنی تیم شهداب یزد گفت: زمانی که تیم در رده هشتم جدول قرار داشت ما به رده دوم جدول هم فکر می‌کردیم. کادر فنی تیم شهداب در این مدت تلاش زیادی انجام داد تا بازیکنان به این باور برسند که می‌توانند رتبه‌های بالاتر را هم کسب کنند. ضمن اینکه مدیریت باشگاه شهداب هم در طول این مدت در کنار ما بودند و تلاش کردند بهترین شرایط را برای تیم فراهم کنند. اینکه آنها اینگونه در والیبال هزینه می‌کنند جای قدردانی دارد.

افشاردوست در خصوص تقابل تیم شهداب با تیم فولادسیرجان در مرحله نیمه نهایی لیگ برتر والیبال تصریح کرد: سیرجان در دور برگشت کاملا متحول شد. این تیم بازیکنان و مربیان خوبی دارد و فکر می کنم بازی سختی مقابل آنها خواهیم داشت.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال درباره اینکه لیگ برتر در فصل جاری چه شرایطی داشت، اظهار داشت: فدراسیون والیبال لیگ را در شرایط بسیار سختی برگزار کرد. سویه اومکیرون مشکلات زیادی را برای برگزاری مسابقات ایجاد کرده بود؛ اما هر طور بود مرحله مقدماتی لیگ برگزار شد و در حال حاضر هم مرحله پلی‌آف برگزار می‌شود. به فدراسیون والیبال به خاطر برگزاری لیگ در شرایط سخت خداقوت می‌گویم و امیدوارم تا پایان لیگ همه بازیکنان، مربیان و دست‌اندرکاران مسابقات در سلامت باشند. 

وی در مورد اینکه چرا در لیگ برتر والیبال، خبری از بازیکنان جوان و پدیده نیست، گفت: استراتژی تیم‌ها در وهله اول نتیجه‌گرایی است و به همین خاطر کمتر به بازیکنان جوان بازی می‌رسد. البته تبم شهداب در نیم فصل دوم تلاش کرد به بازیکنان جوانش هم بازی بدهد. چون آینده والیبال اهمیت زیادی دارد. خانزاده در تیم هراز و ولی‌زاده در تیم شهداب از جمله بازیکنان جوانی بودند که در لیگ بازی کردند. تیم راهیاب هم بازیکنان جوان خوبی داشت که آرش صادقیانی به آنها بازی داد و این بازیکنان می‌توانند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. 

افشاردوست در خصوص مشکلات لیگ برتر والیبال، عنوان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات قدیمی لیگ برتر والیبال این است که برخی تیم‌ها پس از چند سال منحل می‌شوند. همین مسائل کار را برای برنامه‌ریزی سخت می‌کند. باید یک بار برای همیشه تعداد تیم‌های لیگ مشخص شود.  ضمن اینکه فدراسیون والیبال باید شرایطی را فراهم کند تا پس از پایان لیگ آمار کلی مسابقات در پست‌های مختلف اعلام شود تا مشخص شود والیبال ایران در چه زمینه‌هایی و در کدام پست‌ها دچار مشکل و نقص فنی است. ضمن اینکه این آمار به کادر فنی تیم ملی هم کمک خواهد کرد.

وی افزود: والیبال ایران جزو 10 قدرت برتر والیبال دنیا است. کشورهایی همچون لهستان، ابتالیا و روسیه که در رده‌های بالاتر از ایران ایستاده‌اند لیگ‌های بسیار قدرتمندی دارند. به لحاظ زیرساختی نسبت به لیگ این کشورها خیلی عقب هستیم و در خصوص فاصله فنی هم لیگ ایران با این لیگ‌ها فاصله دارد. درست است که ما جزو 10 کشور برتر دنیا در والیبال هستیم؛ اما در کدام لیگ ملت‌ها یا مسابقات قهرمانی جهان روی سکو رفته‌ایم که توقع داشته باشیم لیگ ایران هم در حد لیگ‌های معتبر اروپایی باشد؟

مدرس فدراسیون جهانی والیبال در پایان خاطرنشان کرد: ما در والیبال ایران، باشگاه به معنای واقعی نداریم و حتی تیم‌هایی که دارای باشگاه هستند تشکیلات‌شان ناقص است. اگر بتوانیم به سمت باشگاه‌داری برویم آن وقت است که حتی می‌توانیم درآمدزایی هم کنیم. ما در ایران بیشتر تیمداری می‌کنیم تا باشگاهداری و به نظرم باشگاه‌های دولتی باید به یک ثبات مدیریتی برسند تا بتوان برنامه‌ریزی بلندمدت انجام داد و منابع درآمدی و موضوعاتی که هرینه بر هستند مشخص شود و در نهایت به یک تعادلی برسند که زیان‌ده نباشند. در مورد باشگاه‌های خصوصی هم باید استراژی مشخص و بلندمدت تعریف شود که یک باشگاه فقط هزینه نکند و بتواند منابع درآمدی خوبی ایجاد کند که در نهایت به ثبات باشگاه‌داری برسد؛ نه اینکه بعد از چند سال هزینه کردن و عدم درآمدزایی اسپانسر اصلی ناامید و مایوس و در نهایت از هزینه کردن در ورزش منصرف شود.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *