جزایر فارو چگونه صدها دلفین را سلاخی می کند؟

23:15 - 07 فروردين 1401
کد خبر: ۷۹۸۴۹۶
جزایر فارو در دانمارک بر اساس یک سنت، سالانه هزاران دلفین را معدوم می کند و با وجود وا‌کنش گسترده تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

- هر تابستان در مجمع الجزایر فارو، که یک منطقه خود مختار بخشی از دانمارک است، صد‌ها نهنگ و دلفین پهلو سفید در شکار‌هایی معروف به «گریند» که ساکنان آن به عنوان یک سنت قدیمی از آن دفاع می‌کنند، سلاخی می‌شوند.

در تابستان گذشته ساکنان جزایر فارو هزار و ۴۲۸ دلفین دیگر را سلاخی کردند که این اقدام بار دیگر واکنش گسترده ای را در سطح جهان برانگیخت.

اهالی این جزایر با استناد به سنت‌های قدیمی این کار را می‌کنند و همه ساله در فصل تابستان هزاران دلفین را به منظور استفاده از گوشت و چربی آن‌ها آشکار می‌کنند.

شکار پستانداران دریایی - در درجه اول نهنگ - که به نام گریند (یا در زبان فاروئی Grindadrap) شناخته می‌شود، سنتی است که صد‌ها سال در جزایر فارو دور افتاده انجام می‌شده است.

دولت فارو می‌گوید سالانه به طور متوسط ​​حدود ۶۰۰ نهنگ خلبان صید می‌شود.

دلفین‌های طرف سفید در تعداد کمتری مانند ۳۵ در سال ۲۰۲۰ و ۱۰ در سال ۲۰۱۹ صید می‌شوند.

اما گستردگی معدوم شدن دلفین ها در ساحل «اسکالابوتنور»، بسیاری از مردم محلی را شوکه کرده و حتی انتقاد گروه‌هایی را که در این عمل دخیل بودند، به دنبال داشته است.

«بیارنی میکلسن»، زیست شناس دریایی از جزایر فارو، آمار مرگ و میر گزارش شده را به تصویر می‌کشد؛ او می‌گوید که سوابق نشان می‌دهد این بیشترین تعداد دلفین‌هایی است که در یک روز در جزایر فارو، قلمرو خودمختار دانمارک کشته شده‌اند.

در روز ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱، گروهی بزرگ متشکل از ۱۴۲۸ دلفین‌های سفید طرف اقیانوس اطلس ساعت‌ها و حدود ۴۵ کیلومتر با قایق‌های تندرو و جت اسکی به داخل آب‌های کم عمق در ساحل «اسکالابوتنور» Skálabotnur در جزایر فارو دانمارک رانده و سلاخی شدند.

همچنین حدود ۵۲ دلفین در جزایر فارو کمتر از دو هفته پس از کشته شدن رقم رکورد ۱۴۲۸ دلفین کشته شده اند.

این رقم بزرگ‌ترین شکار «تک دلفین» یا «نهنگ خلبان» طی یک روز در دانمارک به شمار می‌رود، رکورد قبلی هزار و ۲۰۰ صید در سال ۱۹۴۰، صید بعدی ۹۰۰ مورد در سال ۱۸۷۹، ۸۵۶ مورد در سال ۱۸۷۳ و ۸۵۴ مورد در سال ۱۹۳۸ بود.

 

جزایر فارو و فاجعه کشتار سالانه نهنگ

 

نهنگ‌های خلبان در ابتدا قرار بود به عنوان بخشی از یک برنامه تحقیقاتی علمی مورد توجه قرار گیرند و رها شوند، اما موزه تاریخ طبیعی این جزایر مدعی شد که کارکنان کافی برای انجام این برچسب‌گذاری را ندارد.

شکارچیان به جای رها کردن دلفین‌ها در اقیانوس، تصمیم گرفتند آن‌ها را سلاخی کنند.

«والنتینا کراست»، یکی از فعالان گروه کمپین Sea Shepherd، گفت که این قتل‌ها «غیر قابل توجیه» است.

 

جزایر فارو و فاجعه کشتار سالانه نهنگ

 

وی تاکید می‌کند «ظاهراً آخرین شکار و انتقاد‌هایی که پس از آن وارد شد، آن‌ها را وادار به تجدید نظر در رفتار خود نکرده است؛ به نظر می‌رسد که علی رغم این کار انجام شده است.»

همه ساله این کشتار گسترده با انتقاد‌های بسیاری همراه می‌شود به خصوص در سال ۲۰۲۱ که این کشتار رکورد زده و دولت محلی فارو با انتقاد‌های گسترده‌ای مواجه شد.

عکس‌هایی که اجساد خون آلود بیش از هزار و ۴۰۰ دلفین سفید اقیانوس اطلس را در ساحل نشان می‌دهد، خشم کاربران در رسانه‌های اجتماعی را برانگیخت.

با این وجود هیچ برنامه‌ای برای لغو این کشتار وجود ندارد و مقامات محلی مدعی هستند که این روشی پایدار برای شکار است.

«سی شفرد» (Sea Shepherd)، یک موسسه خیریه، این کشتار را «عمل وحشیانه» توصیف می‌کند.

بر اساس برآورد‌های محلی، حدود ۱۰۰ هزار نهنگ خلبان در آب‌های اطراف جزایر فارو وجود دارد که سالانه صد‌ها مورد از آن‌ها کشته می‌شوند.

«سی شفرد» از دولت دانمارک به دلیل عدم موفقیت در توقف شکار سالانه نهنگ در جزایر فارو انتقاد کرده است.

این گروه می‌گوید «تریتون» و «کنود راسموسن»، کشتی‌های نیروی دریایی دانمارک، در محل شکار حضور داشتند، اما مداخله نکردند.

در پی شکار گسترده ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ که خشونت و انتقاد‌های بسیاری را به همراه داشت، مقامات محلی فارو از تصمیم خود برای بازبینی این رویداد خبر داده اند.

 

جزایر فارو و فاجعه کشتار سالانه نهنگ

 

دولت محلی فارو می‌گوید که بحث‌هایی را درباره آینده شکار جنجالی دلفین‌ها آغاز کرده و انتظار می‌رود به زودی در این باره تصمیم‌گیری شود.

علاوه بر این طوماری با تقریباً ۱.۳ میلیون امضا برای ممنوعیت شکار سنتی به دولت فارو ارسال شد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *