گسترش روابط ایران و قطر؛ اهداف و چشم انداز

3:15 - 03 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۸۰۰۶
بهبود و ارتقا روابط کشور‌های حاشیه خلیج فارس می‌تواند بر معادلات منطقه‌ای تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.
- قطر کشوری در حاشیه خلیج فارس است که با وجود کوچکی وسعت، نقش فعالی در معادلات منطقه‌ای دارد.
 
سیاست ایران بر اساس تعمیق روابط و حسن همجواری بوده و تلاش کرده است تا با کشور‌های منطقه روابط دوستانه داشته باشد، اما برخی سیاست‌های رژیم‌های حاکم در منطقه باعث شده تا روابط به سردی بگراید و حتی قطع شود.
 
عربستان به خاطر نفوذ و قدرت مالی، سعی کرده تا کشور‌های منطقه خلیج فارس را تحت سیطره خود داشته باشد و همین امر باعث شده تا روابط دیگر کشور‌های عربی به نوع سیاست سعودی‌ها بستگی داشته باشد.
 
تبعیت برخی از کشور‌های منطقه همچون امارات، بحرین و تا حدودی کویت باعث شد تا روابط آن‌ها نیز با ایران کاهش یابد، اما در این میان قطر از سیاست‌ها و خواسته‌های عربستان تبعیت نکرد و با واکنش سعودی‌ها روبرو شد.
 
ریاض، قطر را تحریم کرد و در این میان، ایران به کمک دولت و ملت قطر شتافت و اجازه نداد تحریم‌های عربستان که با همراهی دیگر کشورهای عربی منطقه بود، بر شرایط و اوضاع معیشتی این کشور تاثیری داشته باشد.
 
در میان کشور‌های عربی و مسلمان منطقه، قطر توانسته است سیاست مستقل خود را داشته باشد و تحت تاثیر عربستان قرار نگیرد به همین خاطر است که روابط «دوحه» و «تهران» در سطح بالایی بوده و همواره تلاش بر آن بوده تا گسترش یابد.
 
سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر و استقبالی که از او با حضور امیر این کشور در فرودگاه دوحه شد، نشان دهنده سطح بالای مناسبات دو کشور است.
گسترش روابط دو کشور ایران و قطر می‌تواند زمینه ساز روند بهبود مناسبات کشور‌های منطقه خلیج فارس با ایران باشد.
 
هم اکنون ایران و عربستان در حال مذاکره هستند و حتی اگر روابط دو کشور دوباره برقرار نشود، دیگر کشور‌های منطقه مجبور خواهند بود تا از مسیر سیاست اشتباهی که سعودی‌ها در منطقه و در قبال ایران در پیش گرفته است، خارج شوند و به ریل اصلی باز گردند.
 
اگر کشور‌های خلیج فارس همچون کویت، امارات و بحرین سعی کنند استقلال سیاسی داشته باشند قطعاً اتفاقات مثبتی در مناسبات منطقه‌ای خواهد افتاد که بر روند صلح و امنیت کشور‌ها نیز تاثیر گذار خواهد بود.
 
قدر مسلم سفر رئیس جمهور به قطر با توجه ویژه دیگر کشور‌های عربی منطقه روبرو خواهد شد و همین امر باعث می‌شود تا آن‌ها نیز برای جبران اشتباهات گذشته خود که در قبال ایران داشتند، دست به کار شده و تغییراتی را در سیاست خارجی خود ایجاد کنند.
 
ایران به دنبال ایجاد روابط با کشور‌های همسایه است و این سیاست در پی استقلال منطقه‌ای است تا کشور‌های منطقه خود در پی ایجاد امنیت و تقویت صلح باشند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *