رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی: دستگاه قضایی بطور قاطع و تمام قد از واحد‌های تولیدی حمایت می‌کند

13:57 - 26 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۶۷۴۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نمایندگان مردم بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم، گرمه و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی با رئیس کل دادگستری خراسان شمالی دیدار و در گفت‌وگو کردند.

_ نمایندگان مردم بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم، گرمه و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی با رئیس کل دادگستری خراسان شمالی دیدار و در گفت‌وگو کردند.

پیگیری روند اجرای مصوبات سفر رئیس سابق قوه قضائیه در دی ماه ۱۳۹۹ به استان خراسان شمالی، ضرورت اصلاح قوانین و مقررات مربوط به تولید و سرمایه گذاری، بررسی لایحه ارتقاء وضعیت معیشتی کارکنان شورا‌های حل اختلاف، اجرای طرح کاراستر در اراضی ملی و منابع طبیعی استان و رفع تصرف و آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های استان، بررسی مشکلات قضایی استان از جمله ریشه یابی، آسیب شناسی و بررسی آثار و تبعات اجتماعی و فرهنگی وقوع برخی جرائم مانند سرقت در استان و نیز بررسی وضعیت معیشتی قضات و کارکنان دستگاه قضایی از مهمترین محور‌های مورد بحث و بررسی در این نشست بود.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با اشاره به فلسفه نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری (حفظ الله تعالی) تحت عنوان شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» از تعدد و تکثر قوانین و مقررات مرتبط با تولید انتقاد کرد و در ادامه به وجود برخی ابهامات، ایرادات، تناقضات و اشکالات متأثر از این مسأله اشاره و بر ضرورت اصلاح این روند و شفاف سازی، سامان دهی و نظام اندازی سازکار‌های قانونی در راستای رفع موانع تولید و حمایت از تولیدکنندگان و استفاده بهتر و بیشتر از فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه گذاری در استان تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده با اشاره به لایحه ارتقاء وضعیت معیشتی اعضاء و کارکنان شورا‌های حل اختلاف، از نمایندگان مردم استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی خواست در این خصوص با حساسیت مضاعف، مطالبات بحق و قانونی کارکنان پرتلاش شورا‌های حل اختلاف را تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری کند.

وی تصریح کرد:عملکرد شورا‌های حل اختلاف خراسان شمالی به ویژه از حیث اصلاح ذات البین در خور تحسین است، بطوریکه این استان در چند سال اخیر تا کنون همواره از حیث میانگین حصول سازش در سطح کشور در ردیف استان‌های ممتاز قرار دارد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی اظهار کرد: هرچند کارکنان شورا‌های حل اختلاف، خالصانه و صادقانه و بدون هیچ گونه توقعی در مسیر خدمت به مردم از هیچ تلاشی فروگذار نیستند، ولی شرایط فعلی حقوق و مزایای این عزیزان متناسب با شان و جایگاه آنان نبوده و اصلا قابل قبول نیست.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده افزود: طبعا بهبود وضعیت معیشتی کارکنان شورا‌های حل اختلاف با تصویب این لایحه می‌تواند بعنوان یک مشوق انگیزشی در بهبود شاخص‌های عملکردی نقش بسزایی داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه برخی از مصوبات سفر رئیس سابق قوه قضاییه به استان بطور کامل اجرایی نشده، به محدودیت‌های ناشی از کمبود فضای فیزیکی شورا‌های حل اختلاف از جمله مشکلات مربوط به ساختمان شورای حل اختلاف مرکز استان اشاره و خواستار پیگیری این مسأله از سوی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی شد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت حمایت مؤثر از واحد‌های تولیدی گزارشی از اقدامات دستگاه قضایی در احیاء و جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی در سطح کشور و استان ارائه و با تاکید مضاعف بر ضرورت همراهی بهتر و بیشتر دستگاه‌های مسئول با قوه قضاییه در این مسیر اظهار کرد:دستگاه قضایی بطور قاطع و تمام قد از واحد‌های تولیدی حمایت خواهد کرد و در حد توان اجازه نخواهد فرایند تولید اصولا متوقف شود و یا به تعطیلی بیانجامد و قطعا حصول موفقیت در این راه موکول به مشارکت سازنده همه دستگاه‌های ذی ربط است.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده صیانت از حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان را از دیگر برنامه‌ها و اولویت‌های دستگاه قضایی توصیف و با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در این خصوص گفت: اجرای طرح کاداستر به منظور تثبیت مالکیت و ممیزی اراضی ملی و منابع طبیعی از مستثنیات قانونی افراد و رفع تصرف از حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های استان از جمله اقدامات مهم دستگاه قضایی به ویژه در چند سال اخیر بوده است و این روند همچنان ادامه دارد و به هیچ وجه اجازه سوءاستفاده به هیچ فرد حقیقی و حقوقی را در این خصوص نخواهیم داد و با مصادیق ترک فعل مسؤولین نیز بدون اغماض و مماشات برخورد خواهیم کرد.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به اینکه اختلافات خانوادگی و پرونده‌های قضایی تشکیل شده تحت عناوین مختلف از جمله مهریه و طلاق و ... یکی از مهمترین نگرانی‌های دستگاه قضایی به شمار می‌رود، به اهمیت موضوع خانواده در مناسبات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه و حاکمیت اشاره و بیان کرد:این موضوع از درجه اهمیت بالایی برخوردار است تاجایی که انتظار می‌رود وزارتخانه‌ای تحت همین عنوان تشکیل شود و در صیانت از حقوق زوجین و تحکیم بنیان خانواده‌ها در برابر مخاطرات، تهدیدات و آسیب‌های اجتماعی نقشی سازنده و راهگشا ایفاء کند.

ریشه یابی و آسیب شناسی برخی جرائم واقع شده در استان از قبیل سرقت، ضرب و جرح و توهین از دیگر محور‌های مورد اشاره رئیس کل دادگستری استان در این نشست بود.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی در این دیدار اظهار کرد: تلاش می‌کنیم زمین‌هایی فراهم شود تا کارکنان شورای حل اختلاف برای شورا‌های حل اختلاف جذب و تبدیل وضعیت شوند.

محمد وحیدی اظهار کرد: اگر قرار است نیرویی برای شورای حل اختلاف استخدام شود، این نیرو‌ها باید در همین شورا به کار گرفته شوند و یقینا استخدام او در سایر ارگان و قسمت‌های دستگاه قضایی باعث افزایش بارمالی به علت جذب نیروی جدید خواهد بود که همین امور مخالفت دولت را به اعتبار مقررات اصل ۷۵ قانون اساسی در پی خواهد داشت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با تأکید بر اینکه به دنبال رفع کاستی‌ها هستیم، اظهار کرد: به دلیل پایین بودن درآمد سرانه، استان خراسان شمالی، پس از سیستان و بلوچستان بعنوان دومین استان فقیر و برخوردار کشور به شمار می‌رود.

وحیدی با تأکید بر اینکه پیگیری مطالبات مردم از سوی مدیران برای ارتقاء جایگاه استان بسیار مورد اهمیت است، تصریح کرد: سفر مقام معظم رهبری به استان برکات بسیاری را پس از سال‌های طولانی داشته که با توجه به گذشته بیش از ۸ سال از سفر ایشان به استان همچنان شاهد آن هستیم که در هفته گذشته یک مدرسه از محل اعتبارات این سفر پر خیر و برکت افتتاح و یک مدرسه دیگر نیز کلنگ زنی شد.

پاکمهر دیگر نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم، گرمه و رازوجرگلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار ضمن بیان مهمترین مشکلات استان در حوزه‌های مختلف و طرح دیدگاه ها، نقطه نظرات و پیشنهاد‌های خود از قول مساعد مبنی بر پیگیری لایحه ارتقاء وضعیت معیشتی کارکنان شورا‌های حل اختلاف و همچنین مصوبات سفر رئیس سابق قوه قضاییه در سال گذشته به استان خبر داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *