پايان جشنواره فیلم فجر۴۰ و حواشی كه تمامى ندارد!

15:00 - 23 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۵۹۲۷
چهلمین جشنواره فیلم فجر با تمامی حواشی و چالشها به کار خود پایان داد، جشنواره ای که بدون شک نمره قبولی برای برگزارکنندگان دریافت نمی‌کند و باید دید رئيس سازمان سینمایی آیا برای دوره چهل و یکم برنامه قابل قبولی خواهد داشت یا خیر.

- چهلمین جشنواره فیلم فجر از همان ابتدای دوران برگزاری و اعلام اسلامی آثار را یافته به این جشنواره با حواشی فراوانی کار را آغاز کرد، اعتراضات فراوانی به فهرست نهایی جشنواره وارد شد اما در نهایت این دوره از جشنواره فیلم فجر با وجود تمامی این حواشی آغاز به کار کرد. 

از جمله حواشی دیگر این جشنواره آنجا بود که در ابتدا پردیس سینمایی چارسو به عنوان خانه جشنواره معرفی شد اما به فاصله یک روز و براساس فشار رسانه‌ها بار دیگر برج میلاد تهران به عنوان خانه جشنواره شناخته شد. این اتفاق در مراسم قرعه کشی فیلمها اعلام شد تا اهالی رسانه بار دیگر راهی برج میلاد شوند.

چهلمین جشنواره فیلم فجر با آثاری که هیات داوران و دبیرخانه تمام قد از آنها دفاع می کردند آغاز شد اما در همان نخستین گام مشکلات فراوانی را تجربه کرد، برنامه ریزی در برگزاری جشنواره فیلم فجر در برج میلاد به خوبی صورت نگرفته بود و با وجود شیوع مجدد موج جدید کرونا در محل نشست خبری این جشنواره مشکلات فراوانی ایجاد شد. 

سالن سعدی در طبقه زیرین برج میلاد تهران برای برگزاری نشست های خبری انتخاب شده بود که به هیچ وجه گنجایشی مناسب با تعداد خبرنگاران و عکاسان نداشت، این وضع تا جایی پیش رفت که حتی هنرمندان حاضر در نشست خبری روز نخست از این وضع گلایه کردند. 

از سویی برج میلاد بار دیگر برای جايگاه اهالی رسانه و اینترنت مشکلات فراوانی داشت که تا شب پایانی حل نشد، مشکل دیگری که در جشنواره فیلم فجر بارها به آن اشاره شد باید به مشکلات صدا و تصویر در سالن اکران آثار سینمایی در خانه جشنواره اشاره کرد، این مورد بارها توسط کارگردانان و فیلمسازان تذکر داده شد.

باید دید با وجود مشکلاتی عمده و حل نشدنی در خانه جشنواره آیا سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نهایت به ساخت مکانی برای برگزاری دائم جشنواره های سینمایی فکر خواهند کرد یا نه. 

از جمله نکات منفی دیگری که نمی توان به راحتی از آن گذشت، کیفیت آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ بود، به گفته اکثریت منتقدین، اهالی رسانه و خبرنگاران بیش از پنجاه درصد آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر از کیفیت لازم برای حضور در این رویداد سینمایی بی بهره بودند. اتفاقی که به خوبی در فهرست نامزدها می توان به آنها رسید، آثاری که هیچکدام در فهرست نهایی نامزدها هیچ جایی نداشتند. 

حاشیه مهم دیگری که چهلمین جشنواره فیلم فجر با آن روبرو بود را می توان به حذف یکباره آرای مردمی و حذف سیمرغ مردمی مرتبط دانست، کارگردانان و صاحبان آثار از میانه های جشنواره به مشکلات فنی و تقلب در اعلام نتایج خبر دادند، تا اینکه تنها یک شب مانده به اختتامیه دبیرخانه از حذف کاملا صورت مساله که همان اهدای سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر بود اشاره کرد. 

اما این پایان راه سخت مسئولین برگزاری جشنواره فیلم فجر در دوره چهلم نبود، این جشنواره در برگزاری و پخش مراسم اختتامیه نیز مشکلات فراوانی داشت، پخش صدا در سالن برج میلاد و همچنین پخش زنده از طریق شبکه نمایش بارها و بارها دچار مشكل شد تا جایی که صداى اکثر اعلام جوایز پخش نشد. 

فاجعه نهایی در برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر را بدون شک باید در لو رفتن اسامی برندگان سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر دانست، درست زمانی که هنرمندان و اهالی رسانه برای برگزاری مراسم اختتامیه راهی برج میلاد بودند فهرست برندگان این دوره از جشنواره لو رفته و در فضای مجازی منتشر شد تا علنا این اختتامیه هیچ جذابیتی برای سینمادوستان نداشته باشد. 

چهلمین جشنواره فیلم فجر با تمامی حواشی و چالشها به کار خود پایان داد، جشنواره ای که بدون شک نمره قبولی برای برگزارکنندگان دریافت نمی‌کند و باید دید رئيس سازمان سینمایی آیا برای دوره چهل و یکم برنامه قابل قبولی خواهند داشت یا خیر.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *