نقش آمریکا و ائتلاف سعودی اماراتی در بحران انسانی یمن

3:15 - 29 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۱۸۲۸
حملات ائتلاف متجاوز سعودی اماراتی به یمن باعث وقوع بدترین بحران انسانی جهان در این کشور شده است.

- اکنون از آغاز مناقشه یمن حدود یک دهه می‌گذرد؛ این امر همچنان ابعاد گسترده تری به خود می‌گیرد.

به گزارش «ای‌اسپیای استراتژیست»، حملات اخیر ائتلاف سعودی به صنعا، پایتخت یمن، نه تنها بر ماهیت غیرقابل حل جنگ یمن بلکه بر پتانسیل آن برای تبدیل شدن به یک گلوله آتشین منطقه‌ای تاکید می‌کند.

جنگ، مردم یمن را با مسائل و مشکلات بسیاری مواجه کرده است؛ این جنگ یک بحران انسانی غیرقابل توصیف را ایجاد کرده است.

نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر تاکنون به دلیل عملیات‌ جنگی مستقیم، شامل حملات هوایی بی امان ائتلاف سعودی و علل غیرمستقیم مرتبط، مانند گرسنگی و بیماری‌های قابل پیشگیری، جان خود را از دست داده اند.

گزارش برنامه توسعه سازمان ملل تخمین زده است که درصد زیادی از غیرنظامیان جان باخته در یمن، کودکان زیر پنج سال خواهند بود.

مدیر برنامه توسعه سازمان ملل، می گوید «ما معتقدیم که تعداد واقعی افرادی که در نتیجه [درگیری]جان خود را از دست داده‌اند، از تعداد کشته‌شدگان در میدان جنگ بیشتر است.»

بیش از نیمی از جمعیت ۳۰ میلیونی یمن در نتیجه این جنگ فقیر شده اند.

جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۲۱، سیاست‌های زیادی را در رابطه با غرب آسیا اعلام کرد.

از جمله، وی توقف حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در یمن را که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا تا حد زیادی از آن حمایت کرده بود، و همچنین توقف فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان و امارات را اعلام کرد.

وی خواستار پایان جنگ یمن شد؛ انصارالله را از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا حذف کرد.

با این حال، یک سال بعد، بایدن هیچ یک از این اقدامات را دنبال نکرده است.

در مواجهه با مشکلات داخلی فزاینده و ملاحظات استراتژیک برای رویارویی با قدرت‌های مقابل آمریکا، یعنی روسیه و چین، و با پیچیدگی‌های منطقه‌ای خاورمیانه، او به مصلحت دید که رویکرد سیاست سنتی آمریکا را برای حفظ روابط نزدیک با عربستان نفت‌خیز و کشور‌های عربی این کشور، شرکا و مشارکت استراتژیک با اسرائیل دنبال کند.

فروش تسلیحات آمریکا و همچنین عملیات ائتلاف سعودی در یمن ادامه یافته است.

اکنون امارات از دولت بایدن خواسته است که انصارالله را دوباره به فهرست سازمان‌های تروریستی بازگرداند؛ با این وضعیت، چشم انداز پایان دادن به کشتار و ویرانی یمن بسیار تیره به نظر می‌رسد.

با این حال، نیاز به یکپارچگی در رویکرد آمریکا و تلاش جدی بین‌المللی برای سوق دادن فوری همه طرف‌های درگیری به سمت یک راه‌حل سیاسی مناسب برای بحران یمن وجود دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *