جشنواره فیلم فجر ۴۰ موقعیتی تازه برای نسل جوان سینما

12:15 - 02 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۰۸۰۶
چهلمین جشنواره فیلم فجر پس از گذار از موج‌های اصلی بیماری کرونا و ادامه واکسیناسیون در سطح کشور بهمن ماه سال جاری میزبان فیلمسازان و مخاطبان خواهد بود.

چهلمین جشنواره فیلم فجر پس از گذار از موج های اصلی بیماری کرونا و ادامه واکسیناسیون در سطح کشور بهمن ماه سال جاری میزبان فیلمسازان و مخاطبان خواهد بود.

این جشنواره پس از رکورد بیش از دو سینما به نوعی مهمترین رویداد این عرصه هنری پس از کاهش میزان ابتلا به بیماری کرونا و همچون تعطیلی گاه و بی گاه سالنهای سینما است، سینمایی که نزدیک به سه ماه گذشته به ثبات خوبی رسیده و توانسته در عرصه اکران و فروش موفقیت های چشمگیری را برای خود رقم زند.

اما از نکات مهم و اصلی این دوره از جشنواره فیلم فجر که به گفته سینماگران دوره بلوغ آن در چهل سالگی است، می توان به حضور پررنگ سینماگران جوان اشاره کرد، فیلمسازانی که توانستند با آثار خود رنگ و بویی تازه به فهرست آثار چهلمین دوره از مهمترین رویداد سینمایی کشور ببخشند.

طبیعتا حضور پرتعداد و پرنگ جوانان در میان آثار حاضر در این دوره از جشنواره نشان دهنده ریسک پذیری و همچنین امید به آینده دبیرخانه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر است، دبیرخانه ای که ترجیح داده امسال تمام قد از سینماگران جوان و کار اولی حمایت کرده و به امید کشف استعدادهای شگرف در عرصه فیلمسازی در ژانرهای متنوع و مختلف میزبان فیلمسازان باشد.

البته این جوانگرایی مختص به کار اولی ها نیست، بلکه می بینیم که این دوره از جشنواره فیلم فجر شاهد حضور فیلم دومی های فراوانی نیز هست، کارگردانانی که در عین جوانی توانسته اند جای پای محکمی در عرصه فیلمسازی ایران برای خود دست و پا کنند.

همچنین حضور چهره های با سابقه و پیشکسوت توانسته تا این دوره از جشنواره فیلم فجر را به محلی برای رقابت باسابقه ها و جوانان تبدیل کند. حضور چهره های شاخص فیلمسازی باعث می شود تا جشنواره در عین حال از بدعت جوانان و تجربه پیشکسوتان بهره ببرد.

همچنین نکته مهم دیگر این دوره از جشنواره فیلم فجر بدون شک حضور آثار در ژانرهای مختلف است، اتفاقی که در سالهی پیشین این جشنواره کمتر رخ داده بود.

امسال و در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر مخاطبان شاهد حضور آثاری در سینمای دفاع مقدس، سینمای تاریخی، سینمای سیاسی، سینمای ورزشی، سینمای اکشن و سینمای اجتماعی هستند، اتفاقی که طی سالهای گذشته اکثرا به آثار مربوط به سینمای اجتماعی اختصاص داده شده بود.

چهلمین جشنواره فیلم فجر می تواند آغازی بر ظهور و بروز کارگردانان و فیلمنامه نویسان جوان باشد، کارگردانانی که می توانند با ارائه محصولی با کیفیت و دریافت جوایز در جشنواره آینده سینمای کشور در گیشه را نیز تامین و تضمین کنند.

چهلمین جشنواره فیلم فجر نسبت به سایر ادوار خود تغییرات عمده ای داشته است، شاید در نگاه اول این ریسک بالا از سوی برخی منتقدین رد و یا منفی شمرده شود اما آنچه مسلم است اینکه این جشنواره در مسیری پا گذاشته که شاید پیش از آن هیچ دبیرخانه و دبیری به سمت آن نرفته بود. این رودیداد مهم سینمایی بهمن ماه سال جاری برگزار می شود و امید است که با این نگاه تازه بتواند تغییری عمده بر بدنه سینمای کشور وارد نماید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *