سایه وحشت بر سر امارات

8:43 - 29 دی 1400
کد خبر: ۷۹۰۳۶۸
هادی سید افقهی در یادداشتی نوشت: تجربه انصار الله در تقابل هفت‌ساله با ائتلاف متجاوز سعودی نشان می‌دهد اساساً توهم بازپس‌گیری استان مأرب و دیگر بخش‌های خارج‌شده از کنترل متجاوزان، امری محال و غیرقابل‌دسترس است.

_ هادی سید افقهی در روزنامه حمایت نوشت: عملیات «طوفان یمن» در پاسخ به تجاوزات ائتلاف سعودی به امارات در حالی انجام شد که ابوظبی مدت‌هاست ادعا می‌کند حضور مستقیم نظامی در یمن ندارد. پنج موشک بالدار، یک موشک بالستیک و چند فروند پهپاد «صماد-۳» فرودگاه‌های دبی و ابوظبی را در این عملیات دقیق و حساب‌شده، زیر آتش گرفتند. «یحیی سریع»، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن متعاقب این حمله به شرکت‌های خارجی و افراد مقیم در امارات هشدار داد که در صورت ادامه مشارکت امارات در حمله به یمن، نیرو‌های مسلح این کشور در گسترش بانک اهداف خود تردید نخواهند کرد.

علیرغم اینکه امارات پیش‌تر ادعا کرده بود تجاوز به یمن را پایان می‌دهد، واقعیت‌های میدانی حاکی از آن است که ابوظبی حضور تنش‌زا در یمن را به خروج و دور ماندن از حلقه آتش ترجیح می‌دهد. بخشی از نظامیان امارات در سال ۲۰۲۰ با فشار «محمد بن راشد»، حاکم ابوظبی از یمن خارج شدند و به یمنی‌ها وعده داده شد که مقدمات عقب‌نشینی کامل اماراتی‌ها از خاک این کشور فراهم می‌شود، ولی عقب‌نشینی آن‌ها برای حفظ امنیتشان بود که به‌طور کامل نیز انجام نشد. ضمن اینکه به حمایت‌های گسترده از مزدوران جنوب یمن با هدف حفظ موقعیت نظامی خود ادامه دادند.

از سوی دیگر، حملات اخیر ارتش یمن به مواضع و نیرو‌های این کشور که به کشته شدن یکی از فرماندهان نظامی امارات نیز منجر شد، بار دیگر نشان داد ابوظبی به‌صورت مستقیم در معرکه حاضر است. افزون بر این، در روز‌های گذشته ده‌ها نفر از عناصر وابسته به این کشور در درگیری با نیرو‌های ارتش یمن در استان شبوه به هلاکت رسیدند.

علاوه بر این، کشتی پر از سلاح امارات و عربستان پس از آن که به دست انصار الله مصادره شد، این دو کشور در استان شبوه با یکدیگر متحد شده و آن را پس گرفتند. در حقیقت اگر اماراتی‌ها به کمک سعودی‌ها نمی‌آمدند، عربستان قادر به پیشروی نبود. امارات یکی از قطب‌های اقتصادی منطقه است که در معامله جدید با سعودی‌ها، امنیت اقتصادی خود را به خطر انداخته چراکه انصار الله تهدید کرده است اگر بازی با آتش از طرف امارات پایان نیابد، در مرحله بعد، اهدافی در عمق خاک امارات مورد اصابت موشک‌های بالستیک و پهپاد‌ها قرار خواهند گرفت.

این در حالی است که اختلافات داخلی میان ابوظبی و دبی بر سر ادامه جنگ علیه یمن همچنان وجود دارد. ابوظبی برخلاف دبی، نقش بسیار برجسته در این خصوص دارد و تا زمانی که پاسخ دردناکی دریافت نکند به این سیاست ادامه خواهد داد. دو منطقه نامبرده، شهر‌هایی هستند که زیرساخت‌های اقتصادی، بانکداری، مالی، گردشگری و سرمایه‌گذاری سنگین خارجی در آن در جریان است و چنانچه در دور بعد، در نتیجه تداوم مداخله امارات در یمن، اهدافی در این دو شهر هدف قرار گیرند، شاهد خروج سرمایه‌ها از این کشور خواهیم بود؛ کما اینکه در دیگر مناطق امارات شامل شارجه، ام‌القوین و ... مخالفت‌های جدی با ماجراجویی شیخ‌نشین ابوظبی وجود دارد.

از سوی دیگر، از زمان آغاز جنگ یمن، انصار الله تاکتیک‌ها و تسلیحات خود را به روز کرده و حمله اخیر که با ترکیبی از تسلیحات تهاجمی صورت گرفت، دقیقاً به اهداف از پیش تعیین‌شده اصابت کرد. این ماجرا حاکی از آن است که انصار الله دیگر در وضعیت دفاعی قرار ندارد و در حالت هجومی است. به‌عبارت‌دیگر، این جنبش در مرحله بازدارندگی است و عربستان و امارات چه بپذیرند و چه نپذیرند، انصار الله یمن به یک قدرت مهم در شبه جزیره عربستان تبدیل‌شده و طولی نخواهد کشید که به یک قدرت برتر در منطقه تبدیل خواهد شد، زیرا افزون بر توان نظامی شگفت‌انگیزی که روز به روز در حال افزایش نیز هست، از ظرفیت بالای مردمی نیز برخوردار است.

به بیان ساده‌تر، انصار الله علاوه بر بازدارندگی هوایی و زمینی، امروز به قلمرو بازدارندگی در حوزه دریایی نیز وارد شده و توقیف کشتی حامل تسلیحات امارات یک نمونه از این راهبرد به شمار می‌آید. ضمن اینکه مقاومت یمن از پتانسیل وحدت‌بخشی برخوردار است و این دقیقاً عکس سیاست عربستان در یمن محسوب می‌شود که می‌کوشد مناطق مختلف این کشور را دست‌کم به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کند. هدف مقاومت یمن نیز جلوگیری از تجزیه این کشور و وحدت تمامیت ارضی یمن است.

از سوی دیگر، حمایت بسیج مردمی عراق از عملیات اخیر انصار الله یمن و پشتیبانی‌هایی که در گذشته این مجموعه مردمی و سایر ارکان مقاومت در سوریه، فلسطین و لبنان از ضرب شست انصار الله به متجاوزان به عمل آوردند، همان وحشت عظیم و دردسر بزرگی است که آمریکایی‌ها و شرکایش در غرب آسیا در تلاش برای جلوگیری از قوام و دوام آن بودند.

در معرکه یمن گرچه به‌ظاهر، عربستان و امارات در نوک پیکان هجمه قرار داشتند، اما خبر‌های جسته‌گریخته‌ای که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، حاکی از آن است که شرورترین و جنگ‌افروزترین بازیگران منطقه‌ای و جهانی شامل انگلیس و رژیم صهیونیستی در این نبرد مداخله داشتند. به این ترتیب، خواب شومی که واشنگتن برای منطقه دیده بود تعبیر نشد و آن‌ها اکنون در سردرگمی بزرگی به سر می‌برند و نمی‌دانند چه رویکردی را باید در برابر این قدرت روزافزون در پیش بگیرند.

نکته پایانی اینکه تجربه انصار الله در تقابل هفت‌ساله با ائتلاف متجاوز سعودی نشان می‌دهد اساساً توهم بازپس‌گیری استان مأرب و دیگر بخش‌های خارج‌شده از کنترل متجاوزان، امری محال و غیرقابل‌دسترس است و از سوی دیگر، حاکی از آن است که انصار الله برای تأمین امنیت و منافعش از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند و با هیچ کشوری نیز تعارف ندارد. مفهوم این گزاره منطقی آن است که یا امارات در رویکرد تجاوزکارانه‌اش در همین مقطع تجدیدنظر کرده و هر نوع مشارکتی را با عربستان متوقف می‌کند و یا همچون آل‌سعود، از این پس میزبان موشک‌ها و پهپاد‌های دورپرواز یمنی‌ها و در نتیجه شاهد لطمه خوردن و آسیب سنگین به اعتبار تجاری و اقتصادی‌اش خواهد بود.

 : انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *