اصلاح بخشی از قانون کار در شورای عالی کار پذیرفته شد

14:36 - 21 دی 1400
کد خبر: ۷۸۸۱۴۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور، گفت: در بحث ایرادات قانون کار و نیاز به اصلاح آن بین شرکای اجتماعی حاضر در جلسه شورای عالی کار بحث‌هایی صورت گرفت و درنهایت اصلاح بخشی از قانون کار در شورای عالی کار پذیرفته شد.
هادی ابوی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص نتایج تشکیل جلسه اخیر شورای عالی کار گفت: در این جلسه در رابطه با روش‌های اصلاح قانون کار بحث شد که در بحث ایرادات قانون کار و نیاز به اصلاح آن بین شرکای اجتماعی حاضر در جلسه شورای عالی کار بحث‌هایی صورت گرفت و درنهایت اصلاح بخشی از قانون کار در شورای عالی کار پذیرفته شد، اما برای انجام این کار باید همه جوانب کار سنجیده شود.

به گفتهٔ وی نمایندگان کارگری معتقدند قانون کار کاملاً اجرا نشده است و مصر هستند که این قانون پیش از اصلاح باید به‌طور کامل انجام شود.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه درخواست جامعه کارگری تعیین دستمزد کارگران طبق ماده ۱ اصل ۴۱ قانون کار و با در نظر گرفتن نرخ تورم طبق آمار بانک مرکزی است که در طی سال‌های گذشته این کار انجام‌نشده است، افزود: اما نمایندگان کارفرمایی معتقدند که باید با استناد بر بخش اول قانون کار میزان دستمزد را بر اساس مناطق و صنایع مختلف تعیین دستمزد کنند و به بخش دوم قانون کار توجه ندارند.

ابوی ادامه داد: این موارد موجب شده است تا در برداشت از قانون کار اختلاف نظر‌هایی به وجود بیاید که این بحث اصلی مطرح شده در جلسه شورای عالی کار بوده است.

نماینده کارگران در جلسه اخیر شورای عالی کار با بیان اینکه بحث بعدی مطرح شده در جلسه شورای عالی کار موضوع تامین مسکن کارگری است که طبق ماده ۱۴۹ قانون کار و تبصره‌های آن باید مشارکت کارفرمایان در ایجاد مسکن برای کارگران وجود داشته باشد  افزود: با توجه به طرح جهش تولید مسکن این ماده قانونی نیز باید فعال شود و این از مواردی است که تا به حال اجرا نشده است که قرار شد این مورد نیز پیگیری شود.

وی در پایان تاکید کرد: جلسات شورای عالی کار همچنان وطبق برنامه در آخرین شنبه هرماه ساعت ۶ عصر برگزار خواهد شد.
 

طبق ماده ۴۱  قانون کار، شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین کند:

۱- حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود.

 

 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *