همکاری دفاعی "اسلام آباد_مسکو" افزایش می یابد

8:40 - 30 شهريور 1394
کد خبر: ۷۸۷۲۷
خبرگزاری میزان - برخی گزارش ها حاکی است پاکستان در ادامه روند رو به رشد همکاری های دفاعی خود با روسیه، مذاکراتی را با این کشور برای خرید جنگنده "سوخو-35" (Su-35) آغاز کرده است که در صورت تحقق این مهم، بزرگترین قرارداد همکاری دفاعی میان این دو قدرت هسته ای شکل خواهد گرفت.
همکاری دفاعی
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون پاکستان، نشریه انگلیسی آی.اچ.اس که گزارش هایی درباره مسایل دفاعی و نظامی بین المللی منتشر می کند، به نقل از یکی از مقامات ارشد دولت پاکستان نوشته است که توافق های اولیه میان پاکستان و روسیه در زمینه خرید جنگنده سوخو - 35 حاصل شده اما هنوز تصمیم های نهایی در این زمینه گرفته نشده است.
در همین حال، رسانه های روسیه به نقل از سرکئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه این کشور نوشته اند که روند مذاکرات با پاکستان درخصوص فروش تعدادی جنگنده سوخو-35 و نیز تحویل بالگردهای تهاجمی ام.آی-35 به این کشور ادامه دارد.
نشریه انگلیسی آی.اچ.اس به نقل از مقام دولتی پاکستان بدون اشاره به نام وی نوشته است که روسیه به رغم برخورداری از روابط گسترده با هند به عنوان اصلی ترین رقیب نظامی پاکستان، تمایل زیادی به فروش سخت افزارهای نظامی پیشرفته به پاکستان دارد.
پاکستان به کمک چین، خود یکی از تولید کنندگان هواپیماهای جنگنده است و خط تولید جنگنده جی.اف-17 (JF-17) چینی در پاکستان راه اندازی شده است اما جنگنده سوخو-35 قابلیت های بهتری نسبت به جنگنده های ساخت پاکستان دارد از جمله اینکه می تواند مسافت بیشتری را پرواز کند.
نیروی هوایی پاکستان هم اکنون مجهز به جنگنده های آمریکایی اف.15، جنگنده های فرانسوی میراژ و جنگنده های چینی اف-7 و جنگنده های چینی-پاکستانی جی.اف-17 است.
ماه گذشته روسیه با فروش نهایی بالگردهای تهاجمی ام.آی – 35 به پاکستان موافقت کرد و نهایی شدن این قرارداد، یک چرخش راهبردی در سیاست های مسکو در زمینه همکاری های دفاعی-نظامی با پاکستان محسوب می شود. قرار است چهار فروند از این بالگردها به زودی به پاکستان تحویل شود.
بعد از نزدیک تر شدن روابط هند و آمریکا، به ویژه سفر ماه های اخیر باراک اوباما به دهلی نو و احیای قرارداد هسته ای میان واشنگتن و دهلی نو، روسیه عزم خود را برای تقویت همکاری های دفاعی-نظامی با پاکستان به عنوان اصلی ترین رقیب منطقه ای هند جزم کرده است.
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه که آبان ماه سال گذشته به پکن و از آنجا هم سفری کوتاه اما بسیار مهم به اسلام آباد انجام داد، در جریان سفرش پکن، با 'چانگ وان چوان' همتای چینی خود دیدار کرد و دو طرف به اتفاق تاکید کردند که نگران تلاش ها و تصمیم آمریکا برای تقویت نفوذ و حضور نظامی و سیاسی در منطقه آسیا و اقیانوسیه هستند.
پاکستان و روسیه در بیش از یک سال اخیر رایزنی های زیادی را در جهت افزایش همکاری های دفاعی و گسترش روابط در بخش های مختلف انجام داده اند و سفرهای متعدد مقام های نظامی روسیه و پاکستان به کشورهای یکدیگر، از تحولات چشمگیر در روابط دوجانبه به ویژه در زمینه های دفاعی و نظامی حکایت دارد.
کارشناسان معتقدند تصمیم دولت کنونی هند به تعمیق بیش از پیش روابط با آمریکا، باعث شده تا اسلام آباد بیش از پیش به سمت گسترش روابط با روسیه، بویژه در حوزه نظامی و دفاعی گرایش پیدا کند و البته مقامات کرملین نیز به دلیل نگرانی از تلاش های آمریکا برای افزایش نفوذ و حضور نظامی و سیاسی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، چندان هم به گسترش روابط با پاکستان بی میل نیستند.
/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *