راه اندازی سامانه پرسمان تردد برای ایرانیان مقیم خارج از کشور

18:04 - 08 دی 1400
کد خبر: ۷۸۵۴۷۴
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه گفت: از ساعت ۸ صبح امروز در سامانه میخک وزارت خارجه بعنوان پرسمان تردد محیطی را فراهم کرده ایم که ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند سوالات خود را در آنجا مطرح کنند که ما ظرف ۱۰ روز به پرسش‌های آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

حسین امیرعبدالهیان در حاشیه جلسه شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور،  گفت: نشست شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور به ریاست ریاست محترم جمهور برگزار شد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم دولت عملگراست، ادامه داد: طبق بررسی‌هایی که طی چهار ماه اخیر داشتیم به این نتیجه رسیدیم که حضور برخی از وزرا و روسای سازمان‌ها و نهاد‌های ایرانی در ترکیب شورای عالی ایرانیان خارج از کشور ضروری است.

وزیر امور خارجه گفت: یکی از مصوبات ما اضافه شدن آن سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به ترکیب و ساختار شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور است که به حل مشکلات آن‌ها کمک می‌کند.

وزیر امورخارجه افزود: کارگروه قضایی ما با همکاری کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی موظف شدند که حداکثر ظرف ۶۰ روز قانون حمایت از ایرانیان را تنظیم کنند. این قانون به تسهیل مشکلات قانونی و حقوقی ایرانیان مقیم خارج از کشور  کمک می‌کند.

امیرعبدالهیان با بیان اینکه بحث گسترش زبان فارسی از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های ما این است که نسل جدید ایرانیان در این حوزه با مشکللاتی مواجه است و حتی در ماه‌های اخیر مجبور شدیم سامانه‌های وزارت امور خارجه را برای ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم خارج از کشور،   دو زبانه کنیم، چون متاسفانه برخی از ایرانیان نسل جدید ما از نوشتن فارسی دور شده اند.

وی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در قانون جامع حمایت از ایرانیان به آن پرداخته خواهد شد تعیین تکلیف وضعیت  ایرانیان دو تابعیتی است.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: مورد دیگری که مورد بررسی قرار گرفته است بحث صدور کارت ملی برای ایرانیان  ۱۵ سال است که طی روز‌های آینده به سرعت شروع به دریافت اطلاعات ایرانیان مقیم خارج از کشور خواهیم کرد.

وی گفت: از ساعت ۸ صبح امروز در  سامانه میخک وزارت خارجه بعنوان پرسمان تردد محیطی را فراهم کرده ایم که ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند سوالات خود را در آنجا مطرح کنند که ما ظرف ۱۰ روز به پرسش‌های آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

وی افزود: ایرانیان خارج از کشور صرف نظر دین و گرایشات سیاسی و اندیشه هایشان برای همه ما قابل ارزش هستند.
در وزارت امور خارجه موظف هستیم به همه اتباع ایرانی خدماتی را بدون قائل شدن هیچ استثنایی ارائه دهیم.

امیرعبدالهیان تصریح کرد: یکی از ایرادات ما در دستگاه دیپلماسی این است که در سفارتخانه‌ها نشسته ایم تا مراجعین به سفارتخانه‌ها برای پیگیری مشکلات شان بیایند البته ما سفرایی را داریم که در جمع ایرانیان حضور دارند.

وی افزود: حضور سفرای ما و سرکنسول‌ها در میان ایرانیان خارج از کشور کمک میکند تا درک درستی از موضوعات داشته باشیم.
وزیر امورخارجه گفت: یک نوید را به ایرانیان خارج از کشور میدهیم که طی شش ماه اینده روندی را شروع میکنیم که در بین جامعه ایرانیان مقیم هرمنطقه و یا کشور بر اساس ترکیب جمعیتی ایرانیانی که در آن کشور داریم تعدادی از افراد بعنوان معتمدین ایرانیان مقیم آن کشور معرفی شوند و ما بتوانیم طی شش ماه اینده نشستی را با حضور رییس جمهور برگزار کنیم که بخشی از اعضای نشست افراد اصلی عضو در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور باشند و حداقل ۵۰ درصد دیگر حضار نمایندگان واقعی و معتمدین ایرانیان خارج از کشور از همه مناطق باشند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *