رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عدم تمرکز بر اولویت‌ها موجب بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود

13:46 - 07 دی 1400
کد خبر: ۷۸۴۹۹۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، عدم انسجام و تمرکز بر اولویت‌ها را از مسائل آسیب زا و جرم زا دانست و گفت: متاسفانه نگاه جامعه و بسیاری از مسئولان به منظور رفع آسیب‌های اجتماعی و جرایم و براقدامات کیفری متمرکز است.
- سید مهدی قویدل در نشست مشترک رئیس کل دادگستری استان کرمان با رئیس و اعضای شورای اسلامی شهرستان کرمان گفت: برخورد‌های سلبی و کیفری به تنهایی نمی‌تواند سلامت و امنیت جامعه را تامین کند و در این راستا باید اقدامات فرهنگی و اجتماعی (قبل از وقوع جرم) و پیشگیری‌های وضعی، امنیتی و اجتماعی (حین وقوع جرم) مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به این مطلب که اقدامات فرهنگی و اجتماعی و پیشگیری‌های وضعی، امنیتی و اجتماعی می‌تواند زمینه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی را فراهم کند،تصریح کرد: شورا‌های اسلامی شهر و روستا می‌توانند در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی برنامه‌های جامع و هدفمندی را تدوین و اجرایی نمایند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ادامه داد: در حال حاضر اکثر جامعه شناسان و جرم شناسان اعتقاد دارند بسیاری از مشکلات، جرایم و آسیب‌ها نتیجه تصمیمات، برنامه‌ها و اقدامات نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی است و با دستورالعمل‌ها و بخشنامه ها، عدم توجه به زیرساخت‌ها و عدم توجه به اختیارات قانونی نمی‌توان آن‌ها را برطرف کرد.

قویدل تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مسئولان اختیارات قانونی خود رانمی دانند و از آن در وقت مناسب و جای مناسب استفاده نمی‌کنند که این موضوع یکی از دلایل بروز آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود.

وی ضعف برنامه‌های جامع و مشخص برای ایجاد عدالت اجتماعی برای برابری استفاده از امکانات شهری را از دیگر دلایل بروز آسیب‌های اجتماعی دانست و ادامه داد: اقدام در راستای پیشگیری از حاشیه نشینی می‌باید یکی از اولویت‌های شورا‌های اسلامی شهر و روستا باشد، زیرا با وجود حاشیه نشینی، زمینه بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز ایجاد می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اضافه کرد: براساس استعلام انجام شده در سال گذشته ۱۰۱ نقطه بحرانی در بحث تصرف اراضی دولتی در استان مشخص شده و شورا‌های اسلامی شهر و روستا باید آن‌ها را مد نظر داشته باشند.

قویدل، مشخص کردن حریم و محدوده شهر‌ها و روستا‌ها را امری بسیار مهم برشمرد و ادامه داد: توجه به مهندسی شهری، ساماندهی معتادان کارتن خواب و کودکان کار، توجه به توسعه زیرساخت‌های شهری، توجه به جذب گردشگر و زائر و توجه به اقدامات پیشگیرانه، شناسایی آسیب‌ها و برنامه ریزی برای کاهش آسیب‌ها از جمله مواردی است که انتظار می‌رود اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا توجه لازم را به آن‌ها داشته باشند.

وی تاکید کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل کرمان آماده همکاری با شورا‌های اسلامی شهر و روستا در راستای توسعه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی است تا از این مسیر زمینه لازم برای رفع زمینه‌های بروز جرایم و آسیب‌های اجتماعی فراهم شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به این مطلب که سامانه سجام به منظور جمع آوری گزارشات مردمی فعال شده است، تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت‌های این سامانه می‌توان بر مبنای مشارکت‌های مردمی، آسیب‌ها را شناسایی کرد و زمینه‌ای را فراهم کرد که مردم در رفع آن‌ها مشارکت داشته باشند.

وی بیان کرد: مسائل مطرح شده در سامانه سجام به مسئولان مربوطه اجرایی و قضایی ارسال می‌شود و تاکید می‌شود که این مسائل رسیدگی شده و نتیجه آن اعلام شود و در نهایت برخی از آن‌ها نیز به عنوان ترک فعل مدیران به دادستان‌ها اعلام می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تاکید کرد: مردم باید بدانند که تنها راه حل برای رفع مشکلات شان این نیست که به دادگستری‌ها مراجعه کنند و می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های مردمی از جمله مصلحین و حکمین قرآنی برای رفع خصومات و اختلافات استفاده کنند و شورا‌های اسلامی شهر و روستا می‌توانند در راستای تبیین این موضوع در سطح روستا‌ها و شهر‌ها اقدام کنند.

قویدل تصریح کرد: اورژانس قضایی نیز به منظور رفع اختلافات و جلوگیری از ورود افراد به سیستم قضایی و انتظامی پیش بینی شده است تا مسائل با همکاری مردم حل شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *