جهت‌گیری بودجه ۱۴۰۱ برنامه‌محور و قابل رصدبودن است/ باید به سمت افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی حرکت کنیم

9:55 - 22 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۳۴۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس سازمان برنامه‌و بودجه کشور گفت: دغدغه اصلی این است که امروز سطح درآمد خانوار به مشکل برخورده و معیشت دچار مشکل است؛ باید به سمت تامین شاخص‌های کلان مثل افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی حرکت کنیم.
- سید مسعود میرکاظمی امروز در یک نشست خبری  ضمن تشریح لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، اظهار کرد: در این لایحه زیرساخت‌های توسعه‌یافته و سرمایه‌گذاری‌های حوزه‌های زیرساختی و سخت‌افزار‌های تولیدی و خدماتی ایجاد شده است.

وی بیان کرد: ما کشور فقیری نیستیم منابع انرژی، معادن و حوزه‌های کشاورزی، دسترسی به آب‌های آزاد و سواحل طویل در کشور قرار دارد و نیروی انسانی جوان از ویژگی‌های کشورمان است.

رئیس سازمان برنامه‌و بودجه کشور گفت: با تغییراتی که در این سازمان داده شده است جهت‌گیری بودجه ۱۴۰۱ به سمتی می‌رود که برنامه‌محور، ساده، قابل فهم، قابل اندازه‌گیری و قابل رصد باشد.
 
میرکاظمی گفت: در برنامه ریزی‌های گذشته رشد اقتصادی پیش بینی شده بود، اما با توجه به رشد سرمایه گذاری رشد اقتصاد منفی بوده و سوالات اساسی در این زمینه مطرح می‌شود که اگر به این مسائل پرداخته نشود با اقدامات سالانه مممکن است مشکلی از مردم حل نشود.

وی بیان کرد: دغدغه اصلی این است که امروز سطح درآمد خانوار به مشکل برخورده و معیشت دچار مشکل است؛ و ما باید به سمت تامین شاخص‌های کلان مثل افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی حرکت کنیم.

رئیس سازمان برنامه‌و بودجه کشور گفت: در صورتی که نتوانیم به شاخص‌های کلان کشور دست یابیم هر یک از دستگاه‌ها باید نسبت به وظایف خود پاسخگو باشد و در مقابل پاسخگویی باید اختیارات لازم به دستگاه‌ها داده شود.

میرکاظمی در ادامه تاکید کرد: در بودجه سال آینده تلاش شده برای رسیدن به شاخص‌های مطلوب اقتصادی بودجه عملیاتی، قابل اندازه‌گیری باشد و تلاش شده تا بستر مناسبی برای ثبات اقتصاد و قابل پیش‌بینی شدن اقتصاد فراهم شود که مهم‌ترین این موارد تورم خانمان‌سوز است که شرایط کسب و کار‌ها را ناامن می‌کند.

وی افزود: با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و واگذاری اختیارات تلاش شده بیشتر به استان‌ها برای حرکت اقتصادی کمک شود چراکه کسب و کار‌ها نیاز به حمایت مالی دارند تا عقب ماندگی ناشی از کرونا را جبران کنند.

رئیس سازمان برنامه‌و بودجه کشور گفت: آمایش سرزمینی در بودجه مورد توجه قرار گرفته تا متناسب با شرایط هر منطقه سرمایه‌گذاری مناسب صورت گیرد و به یک توسعه متوازن دست یابیم.

میرکاظمی با انتقاد از ردیف و دستگاه‌های زیاد در بودجه گفت: در همه کشور‌ها به دنبال کاهش تبصره‌ها، ردیف‌ها و دستگاه‌های دولتی هستند، اما در کشور ما حجم بسیار زیادی از ردیف و دستگاه‌ها وجود دارد.

نحوه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱

وی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ در سال آینده گفت: دولت برای سال ١۴٠٠ هشت میلیارد دلار ظرفیت استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی داشته و این مبلغ تمام شده است و امکان استفاده برای نیمه دوم سال وجود نداشته است، ولی برای اینکه فشاری به مردم وارد نشود تاکنون ادامه داشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی یک نامعادله بوده است که باید در مورد آن تصمیم گیری صورت گیرد و ابعاد آن تا پایان سال در حال بررسی است و برای سال ١۴٠١ شفاف می‌شود.

میرکاظمی گفت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم برخی ذخایر راهبردی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد از سقف خود پایین‌تر بود و باید این ذخایر تکمیل می‌شد که با دو مشکل مواجه بودیم اولی نیاز به افزایش واردات به دلیل کاهش تولید داخل در اثر خشکسالی و دیگری افزایش قیمت نهاده‌ها در بازار جهانی بود که نیاز ارز ۴۲۰۰ تومانی را از ٨ به ۱۸ میلیارد دلار افزایش پیدا داد در حالی که چینن مجوزی وجود نداشت و باید در نیمه دوم امسال تکلیف مشخص می‌شد.

 وی با بیان اینکه حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی افزایش قیمت کالا و تورم در پی دارد گفت: این افزایش قیمت با توجه به انتظارات تورمی طبیعی است و باید توجه داشت که در حال حاضر هم قیمت برخی از کالا‌ها که مستقیم یا غیر مستقیم از ارز ۴۲۰۰ استفاده می‌کنند مطابق با نرخ ترجیحی نیست و دلیلی ندارد ارز در بازار عرضه شود و دلالان و واسطه‌ها از آن سواستفاده کنند.

به گفته وی حذف ارز ترجیحی تورم دارد و این مسئله در کارگروه‌های تخصصی بررسی شده است که بر این اساس تورم ۷.۶ درصدی تورم ایجاد می‌شود، اما برای جلوگیری از افزایش پایه پولی بخش زیادی از این رقم به جامعه بر می‌گردد.

رئیس سازمان برنامه بودجه در خصوص پرداخت یارانه نقدی و معیشتی گفت: در سال بعد همچنان پرداخت یارانه نقدی و معیشتی ادامه دارد، ولی قصد داریم یارانه پردرآمد‌ها را حذف و آن را به یارانه کم‌درآمد‌ها اضافه کنیم.

وی در خصوص رقم یارانه‌ ریالی به‌ازای حذف ارز ترجیحی در سال بعد گفت: پیش‌بینی مبلغ واریزی برای دهک‌ها به این صورت است که متوسط ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به دهک‌های تا ۴ یا ۵ پرداخت شود و ممکن است به بعضی دهک‌ها نیز به ۱۲۰ هزار تومان برسد.

جزئیات پرداخت حقوق کارکنان

میرکاظمی در خصوص حقوق کارکنان دولت گفت: نحوه افزایش حقوق در سال‌های گذشته سنتی بوده است و خارج از بودجه انجام می‌شد و باعث استقراض از بانک مرکزی می‌شده است؛ در حال حاضر ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی نتیجه پرداخت‌های حقوق است این در حالی است که سال گذشته دولت در ابتدا مصارف ۸۹ هزار میلیارد تومانی داشته و در آخرین سال این رقم به ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که حداقل ۶۵۰ هزار میلیارد تومان مربوط به پرداخت حقوق بوده که بیشتر آن نیز از خلق پول ایجاد شده بود.

وی افزود: پرداخت حقوق به سمتی رفته که همواره هزینه‌های جاری را افزایش و باعث کاهش بودجه‌های عمرانی شده است.

رئیس سازمان برنامه بودجه در خصوص ظرفیت مالیات در بودجه ۱۴۰۱، گفت: ظرفیت مالیات تا ۹۰۰ هزار میلیارد تومان نیز وجود دارد و ظرفیت مالیاتی کشور باتوجه به فرار‌های مالیاتی زیادی که در حال حاضر وجود دارد بیش از رقم‌های فعلی است. در حالی که در سال جاری بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان مالیات محقق شده و محاسبات نشان می‌دهد که ظرفیت مالیات بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان نسبت به تولید ناخالص ملی وجود دارد.

افزایش درآمد‌های مالیاتی در بودجه سال آینده حدود ۴۴ درصد خواهد بود

میرکاظمی در مقایسه با عملکرد سال ۱۴۰۰ افزایش درآمد‌های مالیاتی در بودجه سال آینده حدود ۴۴ درصد خواهد بود در حالی که برای واحد‌های تولیدی و کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده از کرونا نیز معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص فروش نفت به نیرو‌های مسلح گفت: برای تقویت بنیه دفاعی ارقام ریالی در بودجه برای آن‌ها افزایش چندانی نداشته است، اما نفت واگذار می‌شود که در سال‌های گذشته نیز این مورد وجود داشته و اکنون تکرار شده است.

رئیس سازمان برنامه بودجه گفت: در بودجه سال آینده باتوجه به اینکه در حال حاضر قیمت جهانی هر بشکه نفت بیش از ۶۰ دلار است رقم هر بشکه نفت را ۶۰ دلار پیش‌بینی کردیم و صادرات ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز مطرح بود که به طور خوش‌بینانه فقط ۱.۲ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است که ریسک کسری بودجه به حداقل برسد.

میرکاظمی در خصوص کاهش میزان واگذاری دارایی‌های مالی در لایحه بودجه سال آینده، گفت: خط قرمز رئیس جمهوری این است که پایه پول بالا نرود و از بانک مرکزی استقراض نداشته باشیم و هزینه‌زایی صورت نگیرد تا تورم به مردم تحمیل نشود. در این بین شاید برخی منابع پیش‌بینی شده محقق نشود که گزینه در نظر گرفته برای آن اوراق است.

وی گفت: ما نظر منفی بر اوراق نداریم و اگر هر زمان درآمد نفت یا مالیات محقق نشود با دریافت مجوز از انتشار اوراق استفاده می‌کنیم. این را نیز باید در نظر گرفت که سال آینده باید ۱۷۵ هزار میلیارد تومان برای اوراق تسویه در نظر بگیریم که ۲۵ هزار میلیارد تومان بابت بازپرداخت بدهی اضافه می‌شود که در کل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد. از طرفی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم برای صندوق‌ها باید در نظر گرفته شود که از ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی شده ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اجتناب ناپذیر است، در حال حاضر با وجود پیش‌بینی که در سال جاری انجام شده بود عرضه سهام شرکت‌های دولتی تاکنون صفر بوده، ولی با مذاکرات انجام شده با وزارت اقتصاد در صورت امکان عرضه صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان برنامه بودجه در خصوص سوالی مبنی بر اینکه رقم دقیقی برای عوارض خروج از کشور در بودجه ۱۴۰۱ تعیین نشده و آیا رقم ۵ میلیون تومان برای عوارض صحیح است یا خیر گفت: پیشنهاداتی در رابطه با عوارض خروج از کشور در دولت مطرح شده که از جمله آن تعیین درصدی از قیمت بلیط است، ولی هنوز این پیشنهاد بررسی و تأیید نشده است.

میرکاظمی در خصوص افزایش سن بازنشستگی گفت: وقتی که فرد بازنشسته می‌شود در کنار پاداش پایان خدمت باید از صندوق حقوق نیز دریافت کند که در حال حاضر بیش از ۹۲ درصد از پول صندوق‌ها را دولت می‌دهد، با توافقی که صورت گرفته قرار شد یک تنفس دو ساله به دولت داده شود تا در این فاصله کسری‌ها جبران شود و منابع بازیابی شود تا کمکی به صندوق‌ها صورت گیرد البته این موضوع اجباری نیست.

وام ازدواج از بودجه حذف نشده است

وی در خصوص تعیین تکلیف وام ازدواج در بودجه ۱۴۰۱، گفت: وام ازدواج از بودجه حذف نشده بلکه در بودجه این موضوع دیده شده که دولت در این خصوص اختیار داشته باشد و در صورتی که مجلس این موضوع را تصویب کند دولت در مورد وام ازدواج آیین‌نامه‌های دقیق‌تری را ارائه دهد. همچنین دولت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته به طوری که اولین بار ۱۱ هزار میلیارد تومان برای جمعیت جوان بودجه در نظر گرفته شده است.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *