باران شدید شب گذشته بارورسازی ابرها نبود/ مدیریت بحران یا بحران مدیریت؟

9:42 - 28 شهريور 1394
کد خبر: ۷۷۹۵۳
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان – بارش شدید باران شب گذشته همچون طوفان اخیر تهران تلفات جانی، خسارت و قطعی آب و برق به دنبال داشت اما گویا مسئولان آب و برق به ویژه مسئولان مدیریت بحران در تعطیلات روز جمعه بودند بنابراین با چنین شرایطی باید گفت که مدیریت بحران یا بحران مدیریت؟
باران شدید شب گذشته بارورسازی ابرها نبود/ مدیریت بحران یا بحران مدیریت؟به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، با شدت گرفتن بارش باران در روز جمعه و جاری شدن روان آب ها در خیابان های تهران، برق و آب برخی از مناطق تهران به دلیل ضعف در زیرساخت ها قطع شد اما پیگیری خبرنگار اقتصادی میزان از مسئولان مربوطه بی نتیجه ماند و هیچ مسئولی پاسخگوی وضعیت رخ داده نبود.

در پی بارش شدید باران روز گذشته (جمعه) در بسیاری از استانهای کشور و آبگرفتگی و وقوع سیل، تاکنون 10 نفر کشته شده اند.

این روزها با شدت یافتن بارش باران، بارورسازی ابرها در ذهن شهروندان تهرانی خطور می کند اما با پیگیری های صورت گرفته خبرنگار اقتصادی میزان از خسرو ارتقای مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران اعلام شد که بارش روز گذشته تهران طبیعی بوده است و با بارورسازی ابرها نبوده است.

باران شب گذشته محصول بارورسازی نبوده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی میزان درباره بارندگی های شب گذشته پایتخت گفت: برخلاف تصور برخی از شهروندان، باران شب گذشته محصول بارورسازی ابرها نبوده و در واقع، به صورت طبیعی این باران بصورت حجم زیاد در زمان کوتاهی بارید که معمولاً در روزهای پایانی تابستان رخ می دهد و باعث جاری شدن سیل می شود.

 خسرو ارتقایی درباره آبگرفتگی سطح معابر و گذرگاه های پایتخت بیان کرد: جاری شدن آب در زمان بارندگی طبیعی است، این اتفاق در هر نوع سطحی از زمین رخ می دهد.

ساخت و سازهای غیرمجاز عامل انحراف روان آب ها
وی ادامه داد: در تهران ساخت و ساز در برخی آبراهه ها و مسیر جریان باعث شده آب منحرف شود و به مجراهایی برود که قابلیت انتقال این حجم را ندارند و به این ترتیب پایتخت با مشکل آبگرفتگی سطح معابر و گذرگاه های پایتخت مواجه می شود.

ارتقایی افزود: همچنین این ساخت و سازهاس غیراصولی باعث شده زمین از حالت طبیعی خارج شده و دیگر توانایی جذب این حجم بارندگی را نداشته باشد و آب جمع شده به زیرساخت ها و ساختمان ها آسیب می زند. این در حالی است که با رعایت اصول شهرسازی می توان آب های جاری شده را به مناطق پایین دست هدایت کرد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران درباره استفاده از این آب ها گفت: مهار کردن و استفاده آن پس از جاری شدن در سطح شهر میسر نیست.

وی گفت: تنها می توان با اجرای عمیات آبخیزداری در کوهپایه ها، مانع از جاری شدن آب در معابر شد و خطرات ناشی از رویداد سیل را کاهش داد.

ارتقایی در خصوص تأثیر این باران بر بحران کم آبی بیان کرد: هر بارندگی که رخ می دهد در بالادست و کوه ها صورت بگیرد قاعدتاً ذخایر آبی را افزایش می دهد و باراندگی در سطح دشت ها سفره های زیرزمینی را تقویت می کند. با این حال هر نوع بارندگی بر حل بحران کم آبی تأثیر خواهد داشت.

قطع برق به دلیل اتصال
یکی از شهروندان تهرانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، گفت: با شروع بارش باران برخی از همکاران و بستگانم از قطع برق و آب در منطقه یک و دو تهران خبر دادند.

احمد قربانی اظهار کرد: ساعت دو بامداد نیز برق منطقه نواب قطع شد که در پی تماس با سامانه 121 اعلام شد که به دلیل اتصال شبکه در دست تعمیر است که بعد از 2 ساعت و نیم برق مجدد وصل شد.

وی با انتقاد از اینکه به دنبال بارش باران همواره باید نگران قطعی آب و برق باشیم، اضافه کرد: به هر حال با قطع ناگهانی برق یا آب خسارتی به تجهیزات وارد می شود اما مسئولان هیچ گونه خسارتی بابت آن پرداخت نمی کنند یا اگر هم راهی برای پیگیری وجود داشته باشد طولانی و زمانبر است.

باز باران باز مشکلات فراوان
این شهروند تهرانی با بیان اینکه هر باز که شاهد بارش باران در تهران هستیم مشکلات و ضعف زیرساخت ها به خوبی هویدا می شود، گفت: با هر بار بارش باران مشکلات فراوان در سطح شهر و تاسیسات زیرساختی ایجاد می شود که این امر نشان دهنده آماده نبودن تهران در برابر بحران است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *