شهروندان مسمومیت با مونوکسید کربن را با سرماخوردگی اشتباه نگیرند

15:08 - 14 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۹۴۳۴
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران ضمن هشدار نسبت به خطر مسمومیت با مونوکسید کربن در فصل سرما، گفت: هرچند که علائم مسمومیت با این گاز شبیه به سرماخوردگی است، اما با کمی هوشیاری و دقت می‌توان از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جلوگیری کرد.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، درخصوص خطر مسمومیت با مونوکسید کربن هشدار داد و به میزان گفت: استفاده از وسایل گرمایشی به هنگام کاهش و برودت هوا امری بدیهی است، با این حال این امر احتمال وقوع گازگرفتگی با مونوکسید کربن را افزایش می‌دهد.

وی با تاکید براینکه شهروندان حین روشن کردن وسایل گرمایشی خود ابتدا نسبت به ایمنی آن اقدام کنند، عنوان کرد: اگر این وسایل به صورت ایمن نصب نشوند، جان افراد به خطر می‌افتد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، بی احتیاطی و ناآگاهی در راه اندازی وسایل گرمایشی را خطرساز خواند و اظهار کرد: این وسایل از قبیل شومینه، پکیج، آبگرمکن، موتورخانه، بخاری‌های گازی و نفتی و ... حتما باید از سوی افراد متخصص نصب شوند.

ملکی ادامه داد: خودرویی که به مدت طولانی در محیط بسته روشن بماند نیز می‌تواند گاز کشنده مونوکسیدکربن را تولید کند، چراکه این گاز به دلیل کاهش اکسیژن در محیط به وجود می‌آید، پس اگر یک وسیله شعله دار در محیطی که راه مناسبی برای ورود و خروج هوا ندارد، وجود داشته باشد، در آن محل گاز مونوکسید کربن تولید و منتشر می‌شود.

وی برخی از علائم گازگرفتگی با مونوکسید کربن را شبیه به سرماخوردگی برشمرد و اظهار کرد: این دسته از علائم ممکن است موجب شود شهروندان متوجه نشوند دچار گازگرفتگی شده‌اند. نشانه‌های اولیه این گاز ایجاد حالت ضعف و سستی در بدن، سر درد، درد شکمی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، ایجاد حالت دوبینی و تنفس‌های سریع و کوتاه است؛ اگر افراد در این محیط آلوده باقی بمانند دچار حالت تشنج و بیهوشی شده و حتی دچار کما یا مرگ می‌شوند.

ملکی با تاکید بر اینکه با کمی هوشیاری می‌توان از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جلوگیری کرد، گفت: اگر با فردی برخورد کردیم که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده بود، ضمن تماس سریع با اورژانس و آتش‌نشانی، باید او را به فضای باز منتقل کنیم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از شهروندان خواست: بهتر است شهروندان از هشدار دهنده‌های مونوکسید کربن استفاده کنند تا در صورت افزایش مونوکسید کربن در محل دستگاه دتکتور هشدار دهد و از وقوع مسمومیت با این گاز خطرناک جلوگیری شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *