تعیین۱۴ شاخص برای بررسی عملکرد و رتبه‌بندی دادگستری‌ها / شفافیت عملکرد دادگستری‌ها، باعث ارتقای روزافزون فعالیت‌ها می‌شود

19:50 - 23 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۴۰۵۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه با اشاره به تعیین۱۴ شاخص برای بررسی عملکرد و رتبه‌بندی دادگستری‌ها، گفت: شفافیت عملکرد دادگستری‌ها، باعث ارتقای روزافزون فعالیت‌ها می‌شود

- جلسه معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه با معاونین فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری استان‌ها، روز یکشنبه (۲۳ آبان) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

این جلسه که با حضور محمدصاحبکار خراسانی و مدیران معاونت راهبردی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، معاونین فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری استان‌ها به ارائه پیشنهاد‌های خود پرداختند.

صاحبکار معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه در این نشست سه ساعته گفت: ما باید در این جلسات اولویت‌ها را بررسی و شناسایی و بر آن‌ها تمرکز کنیم؛ در این جلسات نکات و اولویت‌هایی مطرح می‌شود که قابلیت این را دارد که در شورای عالی قضایی مطرح و تصمیم گیری شود.

معاون راهبردی قوه قضاییه با بیان این که پیش‌تر نیز به روسای کل دادگستری‌ها یادآور شدم که معاونین برنامه ریزی و فناوری استان‌ها نقش مهمی در ارتقاء دادگستری‌ها ایفا می‌کنند گفت: زمانی که روسای دادگستری‌ها و معاونین برنامه ریزی استان‌ها بتوانند اعتماد یکدیگر را جلب کنند و این اعتماد بر مبنای کارِ کارشناسی باشد شاهد ارتقاء آن دادگستری در استان خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان این که معاونین برنامه ریزی و فناوری استان‌ها باید با معاونت منابع انسانی و معاونت مالی و پشتیبانی قوه قضاییه تعامل بیشتری داشته باشند افزود: این تعامل و هم فکری باعث ارتقا و پیشرفت در کار‌ها خواهد شد؛ در همین راستا دستورالعمل‌های بهره وری که صادر می‌شود حاصل تجارب ده ساله است و اگر بعضا این دستورالعمل‌ها نسبت به گذشته پیچیده‌تر شده است به خاطر این است که موضوعات به صورت دقیق تری مورد توجه قرار گرفته است.

صاحبکار در ادامه با اشاره به این که تعامل خوبی میان معاونت راهبردی و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به وجود آمده است تاکید کرد: باید از این تعامل خوب و سازنده به صورت حداکثری استفاده کرد و تمام تلاشمان را کرده ایم تا یک صدای واحد از معاونت راهبردی و مرکز آمار و فناوری اطلاعات شاهد باشیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه با اشاره به این که برخی از استان‌ها در برخی از موضوعات موفقیت‌های بسیار مهمی داشته‌اند گفت: انتشار و به اشتراک‌گذاری تجربیات موفق دیگر استان‌ها بسیار مهم است و باید زمینه مناسب را برای تحقق این امر فراهم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه همه جنبه‌های عملکرد استان‌ها را باید سنجید و نباید در سنجش عملکرد‌ها صرفا یک جنبه خاص را مورد توجه قرار داد گفت: در ارزیابی عملکرد استان‌ها، بالغ بر ۱۴شاخص را مورد توجه قرار داده‌ایم تا ارزیابی کاملتر و دقیق‌تری از عملکرد دادگستری استان‌ها داشته باشیم.

صاحبکار در ادامه مهم‌ترین هدف از اجرای رتبه‌بندی دادگستری‌های استان‌ها را ارتقاء فعالیت‌های آن‌ها دانست و افزود: هدف از رتبه‌بندی این است که با توجه به ضعف‌ها و مشکلات و برطرف کردن آنها، ارتقاء عملکرد دادگستری استان‌ها حاصل شود.

وی ادامه داد: رتبه‌بندی دادگستری استان‌ها همراه با انتشار اطلاعات علنی عملکرد آن‌ها و سازوکار‌هایی داخلی‌ای که در این راستا فراهم می‌شود، مانع از اختلالات آماری می‌شود و به هر میزان که شفافیت بیشتر باشد آمار‌ها دقیقتر می‌شود.

صاحبکار افزود: کارگاه‌های آموزشی حضوری نیز می‌تواند در ارتقاء توانمندی مدیران تاثیرگذار باشد و تصمیم داریم که کارگاه‌های آموزشی را با هدف ارتقاء سطح آموزش و همفکری و تعامل برگزار کنیم.

گفتنی است، در ابتدای این نشست، مدیران معاونت راهبردی و معاونین فناوری و برنامه‌ریزی دادگستری استان‌ها به ارائه اطلاعات، دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *