دولت‌ها در اجرای قانون تسهیل ازدواج کوتاهی کردند/ واسطه‌گری در ازدواج باید فرهنگ شود

22:40 - 24 شهريور 1394
کد خبر: ۷۷۰۵۲
خبرگزاری میزان- نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت‌ها در اجرای قانون تسهیل ازدواج کوتاهی کردند گفت: نمی‌دانم وزارت بهداشت بر اساس کدام آمار و مبنا، ازدواج را اولویت هفتم جوانان اعلام کرده است.

به گزارش ، لاله افتخاری درمورد اقدامات مجلس برای ترویج ازدواج آسان و تحکیم خانواده گفت: تلاش مجلس بر این بوده است که از طریق طرح جمعیت و تعالی خانواده که اکنون در دست دارد جوانان را به ازدواج تشویق کند و علاوه بر آن قانون تسهیل ازدواج جوانان را در مجلس هفتم به تصویب رساندیم اما متاسفانه دولت ها در اجرای آن کوتاهی کردند.

وی در ادامه افزود: به نظر ما اگر همان قانون به اجرا در می‌آمد بسیاری از جوانان می‌توانستند از ازدواج آسان بهره‌مند شوند و تشویق جوانان دیگر هم به ازدواج بود، البته یک سری از موانع در راه ازدواج جوانان وجود دارد مثل تحصیلات و یا مسئله اشتغال و مباحث مالی و فرهنگی که باعث بالا رفتن سن ازدواج و تاخیر در آن می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس سپس بر واسطه‌گری در امر ازدواج که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر آن تاکید داشتند اشاره کرد و گفت : مجلس باید روی تشکل های مردم نهاد مطمئن و دارای مجوز که بتوانند در زمینه واسطه گری فعالیت کنند ورود پیدا کند و مهم‌تر آن که این امر به یک فرهنگ تبدیل شود.

افتخاری تصریح کرد: ائمه جماعات و معتمدین محله و اقوام باید در این مسئله فعالیت کنند تا جوانان از تجربیات بزرگان و وساطت آن ها استفاده کنند و بزرگان از کسانی که شناخت دارند به طرفین معرفی کنند و بستر ازدواجی مناسب و پایدار را فراهم کنند و بعد هم از جوانان حمایت کنند.

وی ادامه داد: جوانی که خود اقدام به ازدواج می کنند و توجهی به نظر بزرگ‌ترها نمی‌کند و از تجربیات آن ها کمتر بهره‌مند می‌شود ممکن است در مسیر زندگی با مشکلاتی مواجه شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوال نقش مجلس در سازماندهی مراکز ازدواج و مشاوره گفت: این موضوعی است که وزارت ورزش و جوانان به آن ورود پیدا کرده بود و سایتی هم در این خصوص راه اندازی کردند که متاسفانه اکنون وضعیت نابسامانی در این مورد وجود دارد و باید ضوابط و شرایط را برای این امر در نظر بگیرند.

وی تشریح کرد: سایت‌ها و مراکز مشاوره ازدواج هم فرصت و هم تهدید هستند و بنابراین نسبت به ساماندهی این مراکز و نظارت و هدایت و کنترل آن ها باید اقدام های لازم صورت گیرد.

افتخاری در ادامه مطرح کرد: مجلس در جلساتی که با وزارت ورزش و جوانان داشته است از آنها گزارش‌های لازم را گرفته و پیشنهادات داده شده است و اگر لازم باشد که جایی در قانون هم ذکر شود می تواند آن ها را ملزم کند که در این زمینه اقدامات لازم را انجام پذیرد.

افتخاری در خاتمه در مورد آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت مبنی بر قرار گرفتن ازدواج به عنوان اولویت هفتم جوانان ایرانی گفت: مرکز آمار ایران باید به عنوان مرجع این آمار را ارائه دهد و نمی‌دانم وزارت بهداشت بر اساس کدام آمار و مبنا این گزارش را منتشر کرده است؟ بنابراین اول باید منبع این آمار مشخص شود تا بعد در مورد آن صحبت کنیم.

انتهای پیام /



ناشناس
|
-
|
۰۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
0
0
برو بابا دلت خوشه. همش میگه باید اینطور بشه باید اونطوربشه. همه میدونن باید چطوربشه.شماخودتو خسته نکن
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *