رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سهمیه جبرانی بنزین اقدامی قابل تحسین است/ انسجامی درباره پدافند غیرعامل وجود ندارد/ بسیاری از حملات سایبری دفع می‌شود

12:07 - 09 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۹۹۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهمیه بنزین جبرانی دولت برای مردم، گفت: این یک مسکن است؛ البته این نگرش را تحسین می‌کنیم و این نشان‌دهنده این است که اگر خسارتی به مردم وارد می‌شود دولت این خسارت را جبران می‌کند.

فریدون عباسی دوانی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به ورود کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به حمله سایبری صورت گرفته به سیستم هوشمند سوخت‌رسانی کشور، اظهار داشت: این کمیسیون به‌طور کلی مسائل را بررسی می‌کند. طی هفته‌های اخیر جلسه‌ای را با رئیس پدافند غیرعامل و همکارانشان در این سازمان داشته‌ایم، اما در روزهای گذشته به خاطر تعطیلی مجلس و حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه، جلسه‌ای تشکیل نشده است.

وی ادامه داد: نمایندگان در شهرستان‌های مختلف به جایگاه‌های سوخت رفته و موضوعات را موردبررسی قرار داده‌اند لذا ان‌شاءالله در این هفته جلسه‌ای در این بار برگزار خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به خلاءهای سیستمی که موجب حمله سایبری به سیستم هوشمند سوخت‌رسانی کشور شده است، گفت: وقتی ما کشور قوی‌ای می‌شویم باید این انتظار را داشته باشیم که دشمنان از طرق مختلف بخواهند دستاوردهای ما را نابود کنند؛ قاعدتاً در زمان صلح نیز کشورها از دستاوردهای خود مراقبت و خودشان را به‌گونه‌ای آماده می‌کنند که کسی به آن‌ها ضربه‌ای نزند.

وی با بیان اینکه در کشور ما سال‌هاست از تجارب دوران دفاع مقدس استفاده می‌شود تا در برابر حملات نظامی و سایبری از تأسیسات مان دفاع شود، بیان کرد: در دوران مقابله‌های اقتصادی نیز ممکن است خرابکاری‌هایی اتفاق بیفتد، که باید با تدابیر لازم کشور را مصون نگه داریم.

عباسی دوانی در پاسخ به این سؤال که چرا در بحث پدافند غیرعامل پیش‌بینی‌های لازم انجام نشده و سیستم‌های جایگزین در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: پدافند غیرعامل در طول این سال‌ها فعالیت خودش را انجام و هشدارهای لازم را داده و حتی کلاس‌های مختلفی را برای دستگاه‌های مربوطه برگزار کرده است.

وی ادامه داد: اگر توجه بیشتری به هشدارهای پدافند غیرعامل می‌شد و همچنین تشکیلات آن‌ها قوی‌تر و نیازهایشان برطرف می‌گردید، بهتر می‌توانست کار کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه نیروهای دفاعی و پدافندی ما بسیاری از این حملات را دفع می‌کنند، اما متأسفانه در این زمینه به مردم اطلاع‌رسانی انجام نمی‌شود چرا که برخی معتقدند اگر مردم اطلاع پیدا کنند وحشت‌زده و دچار بی‌ثباتی می‌شوند.

وی بیان کرد: خوشبختانه در حمله سایبری اخیر صداوسیما روش جدید و خوبی را پیش گرفت و اطلاع‌رسانی خوبی را انجام داد و مردم نیز بسیار خوب با موضوع برخورد کردند لذا دشمن نتوانست با برنامه‌ریزی که انجام داده بود موجب خرابکاری و به هم ریختن جامعه شود.


وی افزود: حملات سایبری، انفجاری و خرابکاری صنعتی شناسایی و دفع می‌شوند و در این میان ممکن است یکی دو مورد شناسایی نشوند و چنین مشکلاتی پیش بیاید.

عباسی اظهار داشت: سیستم‌های حساس کشور نباید به اینترنت وصل باشند تا افرادی از خارج و یا حتی از داخل بتوانند وارد درگاه‌های الکترونیکی شوند؛ بنابراین این‌گونه سیستم‌ها نباید در دسترس همه باشد بنابراین این اشکال باید برطرف شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: باید به دانشمندان و نخبگان داخلی بیشتر توجه کنیم و نبوغ ایرانی را به کار بگیریم تا بتوانیم مقابل استکبار جهانی ایستادگی کنیم.

وی با بیان اینکه اگر به آثار پدافند غیرعامل توجه کنیم، موضوع سایبری یکی از مسائل مهمی است که پدافند به آن پرداخته است، تصریح کرد: متأسفانه در داخل کشور انسجامی در این زمینه وجود ندارد و فرماندهی در دست پدافند غیرعامل نیست لذا باید به این مهم توجه شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: الحمدالله در بحث اداره کشور این انسجام به وجود آمده و شاهد انسجام  هستیم بنابراین آثار این انسجام باید در دستگاه‌های دیگر هم اتفاق افتد.

عباسی با اشاره به سهمیه بنزین جبرانی دولت برای مردم، گفت: این یک مسکن است؛ البته این نگرش را تحسین می‌کنیم و این نشان‌دهنده این است که اگر خسارتی به مردم وارد می‌شود دولت این خسارت را جبران می‌کند بنابراین اقدام خوبی است و امیدواریم در سایه مسائلی مثل قطعی‌های برق،  دولت خسارت واردشده به مردم را جبران کند تا مردم به این باور برسند که دولت با آن‌ها همراه است.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *