امکانات لازم برای نگهداری از اطفال بد حال در همه نقاط کشور وجود ندارد

5:30 - 07 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۹۴۰۶
یک فوق تخصص icu گفت: به طور کلی نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا رشته picu جدید و فوق تخصصی است و امنیت کودکان باید در icu با تجهیزات مناسب و کادر حرفه‌ای تامین شود چرا که رشته اطفال بسیار متفاوت از رشته برزگسالان است و این در حالی است که هنوز فارغ‌التحصیلان زیادی در این رشته نداریم و امیدواریم که در آینده تعدادی بسیاری از متخصصان در همه استان‌ها در این رشته داشته باشیم.

سیدمحمدرضا هاشمیان در گفت‌وگو با میزان در خصوص بازگشایی مدارس گفت: هنگامی می‌توان مدارس را بازگشایی کرد که ۸۰ درصد جامعه در مقابل کرونا واکسینه شده باشند، البته با توجه به افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور خیال ما در این خصوص نسبت به قبل راحت‌تر شده و هم اکنون تزریق دز سوم به کادر درمان را هم آغاز کرده ایم.

وی ضمن اشاره به اینکه امنیت مدارس به وضعیت واکسیناسیون کشوری باز می‌گردد، ادامه داد: در کشور‌هایی که پوشش واکسیناسیون بالا است، میزان مرگ‌ومیر کاهش یافته که این امر نشانگر این است که پاندمی کرونا در حال تبدیل به اپیدمی و سپس آندمی است و این به این معنی است که محدوده جغرافیایی شیوع کرونا در کل جهان در حال محدود شدن است.

این پزشک با بیان اینکه هنوز تمام کودکان و نوجوانان واکسینه نشده اند و برای بازگشایی مدارس ابتدا باید واکسیناسیون اطفال جا بیافتد، افزود: در بسیاری از کشور‌های جهان واکسیناسیون کودکان آغاز شده و در بین کشور‌های اطراف ما هم بحرین به انجام این کار اقدام کرده است و به طور کلی زمانی خیال ما برای بازگشایی مدارس راحت است که هم والدین، هم دانش‌آموزان و کارد آموزشی مدارس ۲ دز واکسن را دریافت کرده باشند.

وی اظهار کرد: اگر قرار است مدارس بازگشایی شوند، بهتر است مدتی در خصوص مسائل مربوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون کرونا آموزش‌های دقیقی داده شود و وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در این خصوص با یکدیگر تعامل داشته باشند و این در حالی است که چنین اقدامی صورت نگرفته و جزئیات اقداماتی که باید برای پیشگیری از شیوع این بیماری در مدارس انجام گردد، اعلام نشده است.

این فوق تخصص icu ضمن تاکید بر اینکه مسائل آموزشی در این خصوص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، توضیح داد: بسیار از لحاظ جسمی و روحی برای دانش‌آموزان خوب است که در کنار هم در حیاط مدرسه فعالیت داشته باشند و ورزش کنند، اما آیا تدابیری در این خصوص اندیشیده شده که با توجه به شیوع آنفلوانزا در فصل سرما و همچنین شیوع کرونا چه اقداماتی باید انجام گردد؟! این‌ها سوالاتی است که برای کادر درمان مطرح است و کمیته علمی مقابله با کرونا هم اعلام کرده است که برای بازگشایی مدارس هم بحث واکسیناسیون و هم مسئله آموزش‌های دقیق بهداشتی و همچنین بحث امکانات موجود در مدارس برای پیشگیری از بیماری باید مورد بررسی قرار گیرد.

رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه در همه نقاط کشور امکانات لازم برای نگهداری از بیماران اطفال بد حال وجود ندارد، عنوان کرد: نگرانی کادر درمان در خصوص کودکان بسیار زیاد است و باید در مورد آن‌ها دقت کافی را داشته باشیم چرا که درگیری و حتی مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری را در کودکان داشتیم، اما به خدا را شکر به سبب اینکه مدارس حضوری نبودند و از کودکان مراقبت شد در این خصوص با مشکل چندانی مواجه نشدیم.

این پزشک فوق تخصص ضمن بیان اینکه البته تعطیلی مدارس سبب بروز مشکلاتی برای خانواده‌ها، کادر آموزشی و دانش‌آموازن شده، اما اولویت ما قبل از هر مسئله دیگری سلامت آن‌ها است، متذکر شد: امیدوارم آموزش و پرورش در این خصوص برنامه جامعی طراحی و به مردم ارائه دهد و در خصوص مسائل آموزشی و امنیتی دانش‌آموزان در رابطه با کرونا توضیح دهد.

وی در خصوص امکانات icu برای کودکان در کشور گفت: به طور کلی نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا رشته picu جدید و فوق تخصصی است و امنیت کودکان باید در icu با تجهیزات مناسب و کادر حرفه‌ای تامین شود چرا که رشته اطفال بسیار متفاوت از رشته برزگسالان است و این در حالی است که هنوز فارغ‌التحصیلان زیادی در این رشته نداریم و امیدواریم که در آینده تعدادی بسیاری از متخصصان در همه استان‌ها در این رشته داشته باشیم.

هاشمیان افزود: البته در مرکز طبی کودکان، بیمارستان حضرت علی اصغر و همچنین شهر شیراز در این خصوص به صورت حرفه‌ای روی این موضوع کار کرده اند، اما به طور کلی باید به این موضوع در کشور کمک فراوانی شود تا اگر خدایی نکرده این بیماری در کودکان گسترش پیدا کرد خیالمان از نظر امکانات راحت باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *