آغاز طرح زمستانی ۱۵ روز زودتر از موعد همیشه

10:40 - 03 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۸۶۳۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: به لحاظ اینکه وضعیت بارندگی در کشور شرایط ناپایداری دارد برای آماده سازی راهداران و اعلام آمادگی هرچه بیشتر ما طرح را در راهداری ۱۵ روز زودتر از موعد آغاز می‌کنیم.

- رضا اکبری در خصوص برنامه‌ها و اقدامات راهداری در طرح زمستانی گفت: یک طرح مشترک بین دستگاه‌های خدماتی و امدادی در جاده‌ها وجود دارد که به صورت مشترک با بقیه دستگاه‌ها همچون پلیس راه، اورژانس، هلال احمر همیشه از اول آذرماه آغاز به کار می‌کند.

وی بیان کرد: به لحاظ اینکه وضعیت بارندگی در کشور شرایط ناپایداری دارد و امکان دارد در هفته‌های پیش رو زودتر از موعد با بارش برف مواجه شویم برای آماده سازی راهداران و اعلام آمادگی هرچه بیشتر ما طرح را در راهداری ۱۵ روز زودتر از موعد آغاز می‌کنیم.
 
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: باتوجه به بارش برف در کوهپایه‌های البرز در هفته گذشته و اینکه این اتفاق ممکن است زودتر از طرح همیشگی رخ دهد بنابراین بخش راهداری طرح را به طور زسمی آغاز کرده است.
 
اکبری گفت: از ۲ ماه پیش در بحث راهداری زمستانی به ویژه در ۱۱ استان سردسیر آمادگی لازم را داریم. 
 
وی با بیان اینکه راهداری برای نخستین بار، هواشناسی جاده‌ای با استفاده از داده‌ها و مدل‌های پیش‌بینی وضعیت جوی موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی ملی و بین‌المللی معتبر را در دستور کار خود قرار داده گفت: امیدواریم در سال‌های آینده سامانه‌های ملی با قابلیت‌های سامانه‌های بین‌المللی فراهم شوند و در دسترس قرار بگیرند.
 
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای تاکید کرد: در سال‌های گذشته همه تحلیل‌ها و ارزیابی‌های هواشناسی صرفاً از سازمان هواشناسی دریافت و اطلاع رسانی می‌شد، اما برای امسال برای جاده‌ها و محور‌های مواصلاتی می‌توانیم با بهره‌گیری از داده‌ها و نرم‌افزار‌های جدید از وضعیت آب و هوایی نقاط مختلف و جاده‌ها با سرعتی بالاتر و دقتی مناسب مطلع شویم.
 
اکبری در توضیح اقدامات انجام شده گفت: تاکنون ۱۰۵۵ باب پایگاه راهداری زمستانی شامل ادارات مرکزی، راهدارخانه ثابت و سیار و استیجاری و استقرار ۱۲ هزار راهدار و ۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری زمستانی برای نگهداری زمستانی آماده سازی شده است.
 
وی بیان کرد: نیرو‌های راهداری و واکنش سریع خود را در این طرح به اطلاعات هواشناسی به صورت لحظه‌ای براساس مدل‌های پیش بینی موجود تجهیز کردند و امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم با استفاده از سامانه‌ها یا نرم‌افزار‌های قدرتمند هواشناسی داخلی این کار را انجام دهیم. 
 
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: هواشناسی جاده‌ای با بررسی و ارزیابی پارامتر‌هایی مانند نقطه شبنم، احتمال رخداد مه، رطوبت، دما و وضعیت بارش، تحلیل‌ها را انجام می‌دهد؛ به عنوان مثال می‌توان گفت در کدام قسمت از راه پدیده یخ زدگی رخ خواهد داد و در این راستا اقدامات پیشگیرانه مانند نمک پاشی اولیه را انجام داد.
 
اکبری گفت: با استفاده از هواشناسی جاده‌ای می‌توان محدودیت‌های موجود در زمینه نگهداری زمستانی راه‌ها با توجه به فرسوده بودن ناوگان راهداری زمستانی را تا حدی پوشش داد تا اکیپ‌های عملیاتی از این طریق بتوانند به موقع در مقاطع درگیر برف و کولاک و ... در محور‌های مواصلاتی حضور پیدا کنند. 
 
وی در ادامه افزود: ضمن استفاده از تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی می‌توان با استفاده از نرم افزار‌های هواشناسی جاده‌ای دقیق‌تر از گذشته از وضعیت آب و هوایی جاده‌ها مطلع شد و با اقداماتی از قبیل انسداد موقت در زمان طوفان از بسیاری از رخداد‌ها و اتفاقات جلوگیری کرد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *