واکسیناسیون ریشه در طب سنتی ایرانی دارد

14:32 - 19 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۵۱۶۸
استاد دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه طب سنتی ایرانی داعیه پیشگامی در موضوع واکسیناسیون را دارد، تاکید کرد: به‌جرات می‌توان گفت سال‌ها قبل‌تراز ادوارد جنر، واکسیناسیون توسط حکمای طب ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است، چراکه برای ایجاد ایمنی در بدن، عامل ضعیف‌شده بیماری‌زا را روی زخم‌ها قرار می‌دادند.

- بنا بر اعلام پایگاه خبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علیرضا عباسیان، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به صحبت‌هایی که از دیدگاه طب سنتی ایران در خصوص واکسیناسیون بیان می‌شود، گفت: بعضا مشاهده می‌شود افرادی ناآگاه، واکسیناسیون را امری استعماری و مخالف اصول طب سنتی ایرانی برمی‌شمرند، حال آنکه این امر، جفا به این مکتب غنی طبی است.

وی افزود: ظرفیت بالقوه طب ایرانی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها و کمک به درمان بسیاری از آن‌ها باعث شده است که برخی از سودجویان در صدد استفاده از بازار داغ این حوزه برآمده و بعضا برای مطرح‌شدن در سطح جامعه، به تخریب اصول مهم بهداشت جامعه بپردازند.

این متخصص طب سنتی ایرانی تاکید کرد: به‌جرات می‌توان گفت واکسیناسیون سال‌ها قبل‌تراز ادوارد جنر، توسط حکمای طب ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است، چراکه برای ایجاد ایمنی در بدن، عامل ضعیف‌شده بیماری‌زا را روی زخم‌ها قرار می‌دادند.

عباسیان افزود: در طب ایرانی مهم‌ترین عامل شکست‌دهنده بیماری‌ها، طبیعت بدن است، تا جایی که در این مکتب طبی از طبیب به‌عنوان خادم طبیعت یاد شده و تقویت و تهییج طبیعت، یکی از ابزار‌های پزشک برای مقابله با بیماری‌ها محسوب می‌شود.

وی سپس به روش‌های بومی مورد استفاده در کشور که اثری مشابه واکسیناسیون در طب رایج دارند، اشاره کرد و گفت: در برخی نقاط استان سمنان مردم محلی با قراردادن آبله گاوی روی پوست کودکان و سپس سوزن‌کاری، کودکانشان را واکسینه می‌کردند و در جای‌جای متون طب ایرانی، تحریک طبیعت برای شناسایی و دفع عامل بیماری‌زا وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: طب ایرانی نه‌تن‌ها مخالف واکسیناسیون نیست، بلکه ادعای پیشگامی در این مسیر را دارد، هرچند بررسی آنچه به‌عنوان واکسن تزریق می‌شود بسیار مهم بوده و در مورد دارو‌های سنتی و یا جدید، به تحقیقات مستمر نیاز است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *