ایجاد شورا‌های حل اختلاف تخصصی؛ راهبرد اصلی قوه قضاییه

10:34 - 14 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۳۶۹۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از راهبرد‌های قوه قضاییه، ایجاد شورا‌های حل اختلاف تخصصی است، باید در بین هر صنفی شورا و شورایاری تشکیل شود تا مردم مشکلات خودشان را حل کنند.

- موسی خلیل‌الهی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی با محوریت بررسی مشکلات شورا‌های حل اختلاف بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار داشت: دوران تحول و تعالی قوه قضاییه، راهبرد جدیدی برای شورا‌های حل اختلاف تعیین شده است.

وی افزود: اولین راهبرد مطرح شده توسعه شورا‌ها بوده، به طوری که شورا‌های حل اختلاف باید نسبت به گذشته با توسعه مواجه شده و در تمام سطوح جامعه حضور داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: یکی دیگر از راهبرد‌های مطرح شده بازگشت شورا‌های حل اختلاف به جایگاه واقعی و حرکت در مسیر وظیفه اصلی که همانا استفاده از ظرفیت مردمی در جهت حل مسائل و مشکلات جامعه است.

وی ادامه داد: فلسفه اصلی تشکیل شورا‌های حل اختلاف با توجه به آنچه مرحوم آیت الله شاهرودی بنیانگذاری کرده بود حل مشکلات مردم و ایجاد صلح و سازش بر پایه آموزه‌های دینی بود، البته شورا‌های حل اختلاف امروز از این موضوع فاصله گرفته است.

خلیل الهی تاکید کرد: بر اساس نظر آیت الله اژه‌ای رئیس قوه قضائیه این مجموعه باید به اصل خود بازگردد و مردم در خصوص صلح و سازش بین هم نوعان مشارکت داشته باشند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از راهبرد‌های قوه قضائیه، ایجاد شورا‌های حل اختلاف تخصصی است، شورا‌ها باید از شکل سازمانی و اداری و خشک خارج شده و به سمت تخصصی شدن برود و در بین هر صنفی شورا و شورایاری تشکیل شود تا مردم مشکلات خودشان را حل کنند.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: این موضوع در تبریز شروع شده و امروز هر صنف نسبت به تخصص خود شورای حل اختلاف یا شورایاری دارند.

وی اضافه کرد: تمام جرایم قابل گذشت باید ابتدا به شورا‌های حل اختلاف مخصوصا شورا‌های حل اختلاف تخصصی ارجاع داده شود.

خلیل‌الهی خاطرنشان کرد: شورای بنیاد شهید به عنوان اولین شورای تخصصی و مهم‌ترین شورای تخصصی بوده چرا که جامعه هدف آن خیل عظیمی از خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان بوده و علاقمند هستیم مشکلاتشان به دست خودشان حل شود تا اینکه وارد سیستم دادگستری شود .

عباس پورحسن مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه این نشست گفت: شورا‌های حل اختلاف بنیاد امور شهدا و ایثارگران با جدیت فعال بوده و پرونده‌های ایثارگران در حوزه ایثارگران نزولی بوده و منجر به نتیجه می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *