بیش از این تحمل دست‌اندازی‌های بچه‌گانه را در ناحیه شمال غربی نداریم/ امیرعبداللهیان به لبنان سفر می‌کند

13:21 - 12 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۳۳۶۴
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع حضور گروه‌های تروریستی در منطقه شمال غرب برای ما جدی است و این را تا آخر پیگیری خواهیم کرد که این‌ها باید برچیده و خلع سلاح شوند و ما دیگر بیش از این تحمل دست‌اندازی‌های بچه‌گانه را در ناحیه شمال غربی نداریم.

- سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی خود، با اشاره به حضور گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: ما در قبال برخی اقدامات تروریستی گروهک‌های ورشکسته که در منطقه اقلیم کردستان بر علیه ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران عملیات می‌کردند با صبر راهبردی را همراه با درایت نیرو‌های نظامی و دستگاه دیپلماسی سعی داشتیم که این در مسیر خودش حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پیام قاطعی که جمهوری اسلامی ایران به دوستان خودش در دولت عراق و اقلیم کردستان ارسال کرده این است که این مسیر، این تجاوز‌ها و این اقدامات تروریستی دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند؛ به قول معروف کافی است.

خطیب‌زاده ادامه داد: نمی‌شود در مرز‌های اقلیم کردستان عراق و در عراق شاهد حضور پایگاه‌های نظامی گروهک‌های تروریستی و برقراری پایگاه‌های نظامی باشیم که در آن‌ها گروه‌ها تحت تعلیم و تربیت نظامی برای حمله به ایران قرار می‌گیرند. این نه تنها با حسن همجواری مغایرت کامل دارد، بلکه مخالف اصول بین‌الملل است و بیش از این جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند صبر کند. به دوستان در دولت مرکزی عراق و اقلیم عراق گفته شده که این اقدامات دیگر قابل قبول نیست و این پایگاه‌ها باید برچیده شوند.

وی در ادامه افزود: اگر سوء استفاده‌هایی صورت می‌گیرد اقلیم و دولت مرکزی عراق به وظیفه خودشان عمل و آن‌ها را خلع سلاح کنند. بند ۷۷ قانون اساسی عراق می‌گوید که مرز و سرزمین عراق نمی‌توانند پایگاه تروریستی و پایگاهی برای حمله کشور‌های همسایه باشد؛ متاسفانه سالهاست که این بند در منطقه اقلیم رعایت نشده است. این موضوع برای ما جدی است و این را تا آخر پیگیری خواهیم کرد که این‌ها باید برچیده و خلع سلاح شوند و ما دیگر بیش از این تحمل دست اندازی‌های بچه‌گانه را در ناحیه شمال غربی نداریم.

وی درباره سفری وزیر امور خارجه ارمنستان به ایران گفت: این سفر پیش تنظیم شده بود و در چارچوب مسائل دوجانبه و گسترش روابط فی‌مابین در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و ابعاد دیگر روابط انجام می‌شود.
 
روابط ما با هیچ کشوری در مقابل کشور دیگر نیست
خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه تهران روابط بسیار خوبی هم با باکو و هم با ایروان دارد، تصریح کرد: روابط ما با هیچ کشوری در مقابل کشور دیگر نیست و اتفاقاً تمامی سیاست ما برای سیاست خارجی متوازن، این نگاه بنا شده که نگاه شمول‌گرایی به روابط داشته باشیم.

خطیب‌زاده در خصوص حضور صهیونیست‌ها در جمهوری آذربایجان گفت: ما از ابتدای جنگ تا به امروز گزارش‌های متعددی داشتیم و تمامی این گزارش‌ها را به اطلاع دوستان در باکو رساندیم. البته دوستان ما در باکو در جلسات و نشست‌های مختلف اعلام کردند که تهدیدی متوجه کشور‌های دیگر نیست و این گزارش‌ها همچنان به دست ما می‌رسد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رفتار مرزداران جمهوری آذربایجان با رانندگان ایرانی، بیان داشت: روابط ایران و جمهوری آذربایجان همواره از یک روند رو به رشد و رو به گسترشی برخوردار بود. طی چند ماه اخیر هم در زمان جنگ و هم بعد از آن، جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست اصولی خودش را پیگیری کرده است. در عین حال اینکه از هیچ کمکی برای برادران خودش در آذربایجان دریغ نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه ما سطوح مختلف روابط و مراودات را با جمهوری آذربایجان داشته و داریم، ادامه داد: لذا فکر می‌کنم که باید اجازه بدهیم این موضوعات در همان مجرا‌ها و مسیر‌ها گفتگو‌ها ادامه پیدا کند. شاید نیاز به برخی اظهارات رسانه‌ای تاسف برانگیز یا کشاندن مباحث به فضا‌های رسانه‌ای نباشد. ما از همان ابتدا به دوستانمان در باکو گفتیم که تمامیت ارضی و حاکمیت جمهوری آذربایجان را نه‌تنها محترم می‌شماریم، بلکه کمک کردیم که این تمامیت ارضی و حاکمیت ملی حفظ و صیانت شود.

خطیب‌زاده با بیان اینکه رفتاری که با رانندگان ایرانی شد را در چارچوب سیاست حسن همجواری نمی‌دانیم گزارشاتی که درباره نحوه برخورد با این راننده‌ها و دستگیری آن‌ها به ما رسیده جای تامل زیادی دارد، گفت: ما فکر می‌کنیم که مقامات باکو باید دقت بیشتری را در خصوص نحوه رفتار مرزبانان‌شان با اتباع ایرانی داشته باشند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: البته در خصوص روابط ایران و جمهوری آذربایجان یک ملاحظاتی وجود دارد که مهمترین آن اقدامات و اظهارات رژیم صهیونیستی از داخل خاک جمهوری آذربایجان علیه ملت بزرگ ایران است.

وی در ادامه افزود: ما به صورت دوستانه به همکاران خودمان در آذربایجان این را گفتیم و آن‌ها در خفا گفتند که تذکرات لازم را می‌دهند، اما به هر حال آنچه که روشن است این است که جمهوری آذربایجان نباید اجازه بدهد مرز‌ها و سرزمین خودش مورد سوء استفاده کشور‌های ثالثی علیه ملت بزرگ ایران قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به خوبی بلد است که از امنیت و ثبات خودش محافظت کند، بیان داشت: اما فکر می‌کنیم بیشتر و بهتر آن است که باکو خودش به وظایف حاکمیتی خودش عمل کند. رابطه دوجانبه هم در مسیر بسیار خوبی در حال پیگیری است و من فکر می‌کنم سفر‌های آتی در میان دو طرف هم این موضوع را نشان خواهد داد.
 
وی درباره حادثه تروریستی اخیر در کابل گفت: تروریسم در هر شکل، رنگ و بروزی نمود پیدا کند، نه تنها مردود است، بلکه محکوم است. ماماز ثابتی را در خصوص عملیات‌های تروریستی داشتیم و آن هم بدون استثنا و بدون تبعیض، محکوم کردن همه این اقدامات تروریستی است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم افغانستان خسته از جنگ، خشونت، افراطی‌گری و تروریسم است و همه باید کمک کنیم که افغانستانی با صلح و ثبات داشته باشیم.
 
خطیب‌زاده درباره روند گفت‌وگو‌های ایران و عربستان سعودی گفت: گفت‌وگو‌ها در بهترین وضعیت خودش و به صورت منظم و بدون انقطاع در حال پیگیری است. ارسال و دریافت پیام‌ها انجام شده و گفت‌وگو‌ها چند دوره در بغداد صورت گرفته و در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو‌های مفصلی انجام شده و هیچ پیش شرطی از سوی ایران و عربستان سعودی مطرح نیست ما تلاش می‌کنیم که بتوانیم در یک چارچوب مرضی‌الطرفین، به آغاز یک روابط پایدار برسیم.
 
اعزام هیئتی از عربستان به ایران تایید نمی‌شود
وی درخصوص اعزام هیئتی از عربستان به ایران گفت: اعزام هیئتی از عربستان به جمهوری اسلامی ایران تایید نمی‌شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره برخی شایعات در گفت‌وگوهای ایران و عربستان اضافه کرد: اجازه بدهید که گفت‌وگو‌های سیاسی و دیپلماتیک در جنس و مجرای خودش ادامه پیدا کند. در فضای عمومی و رسانه‌ای آنچه را خواهم گفت که شایسته و مناسب این فضا باشد. من در این حد می‌توانم به شما بگویم که گفت‌وگو‌ها در بغداد در حال انجام است و پرونده‌های مختلفی صحبت شده است. اتفاقاً تمرکز اصلی هم بر گفت‌وگو‌های دوجانبه است، ولی درباره موضوعات مورد علاقه طرفین در حوزه منطقه‌ای هم گفت‌وگو شده و باز هم خواهد شد.
 
خطیب‌زاده درباره اظهارات امور خارجه مبنی بر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران توسط آمریکا گفت: آنچه که آقای امیرعبداللهیان گفتند پیغامی برای مقامات آمریکا نبود؛ ما اصولاً پیغام را نه از مسیر‌های رسانی نمی‌فرستیم و نمی‌گیریم. آنچه که آقای امیرعبداللهیان گفتند بیان یک منطق بود که ایالات متحده در طول ماه‌های حضور دولت آقای بایدن در قدرت، هیچ تغییری نه تنها در روش نداشته، بلکه در اقدامات همان مسیر را در پیش گرفته یا ادامه داده که دولت آقای ترامپ انجام داد. 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: ایشان برای مثال اشاره کردندکه اگر قرار بود دارد تا آقای بایدن نشان بدهد که دولت متفاوتی در خصوص تعامل با ایران است، حتماً راه‌هایی بود از جمله اینکه پول‌های بلوکه شده ایران می‌توانست آزاد شود.
 
خطیب‌زاده تاکید کرد: نکته مهم این است که کسی لطفی به ایران نمی‌کند. این پول‌های مردم ایران است و پول‌های جمهوری اسلامی ایران است که با گردنکشی دولت ایالات متحده از یک‌سو در نقض حقوق بین‌الملل و بی‌عملی طرف‌های دیگر، در خارج از کشور باقی مانده است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: برای سنت سنت این پول برای زحمت کشیده شده و ملت ایران منابع خودشان را برای استحصال این منابع استفاده کردند و لذا آمریکایی‌ها موظف هستند که همه این پول‌ها بدون قید و شرط بازگردانده شود.

وی با بیان اینکه دستور آقای دکتر رئیسی هم ناظر به همین حق قطعی جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: تلاش‌هایی هم با توجه به راه‌هایی که وجود دارد، صورت گرفته است. امیدواریم که بتوانیم حداکثر بازگشت این منابع را طی ماه‌های آینده داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص رویکرد دولت جدید در سیاست خارجی، بیان داشت: آقای امیرعبداللهیان رویکرد جدید دولت و وزارت امور خارجه را در دولت جدید بیان کردند؛ علاوه بر تمرکز بر حوزه روابط دیپلماسی اقتصادی خارجی که در تمامی ملاقات‌ها چه در نیویورک و چه در تهران انجام شده، اولویت در گسترش همکاری‌ها با برخی حوزه‌های جغرافیایی وجود دارد.

وی ادامه داد: مهمترین نکته‌ای که شاید در سیاست خارجی جدید دولت و وزارت امور خارجه با توجه به این اولویت پیگیری می‌شود، توازن در سیاست خارجی است. این توازن در سیاست خارجی صرفاً در حوزه جغرافیایی نیست؛ بلکه در اهداف سیاست خارجی است. یعنی اهداف روابط خارجی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی باشد، توازن مناسبی که متناسب با اهداف و ماموریت‌های وزارت امور خارجه و دولت باشد تعریف شده که الان هم در حال پیگیری است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: البته توازن نگاه جغرافیایی، نگاه به همسایگان و اولویت‌های آسیایی حتماً وجود دارد. اما یک بعد بسیار مهم و جدی که مغفول مانده توازن در اهداف و مأموریت‌های سیاست خارجی است که روابط خارجی در هیچ کدام از این ابعاد، غافل نماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های دیگر ایران غیر از برجام، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران و نهاد‌های بالادستی در جمهوری اسلامی ایران معروفند به اینکه به مسائل نگاه راهبردی دارند. تقریباً هیچ دولت و هیچ حاکمیت سیاسی معتبری در دنیا نیست که پلن B، C و D نداشته باشد؛ اتفاقا پلن B و C ما است که یک مقداری آن‌ها را به فکر فرو برده است. ولی اجازه بدهید روی پلن A متمرکز شویم.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: همه باید توجه کنیم که بدیل برای برجام، برای هیچ کسی در فضای بین‌المللی بدیل جذابی نیست؛ سال‌ها گفتگو شده تا به یک متن رسیده شود. این متن به اعتبار شورای امنیت سازمان ملل، به یک سند بین المللی تبدیل شده است و این سند بین المللی از منظر حقوق بین الملل جاری و ساری است.

وی در ادامه تصریح کرد: آمریکا نه تنها ناقص قطعنامه ۲۲۳۱ است، بلکه ناقض بند بند برجام است. نه تنها ناقض برجام است، بلکه تمامی طرف‌هایی که خواستند به برجام پایبند بمانند را تنبیه کرده است. نه تنها آن‌ها را تنبیه کرده، بلکه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران را که به اعتبار ۱۵ گزارش پی‌درپی آژانس کاملاً و با شفافیت کامل برجام را اجرا کرده است. آمریکا ایران را هدف ظالمانه‌ترین تحریم‌هایی که به قول خودشان فشار حداکثری بود، قرار داده است.

خطیب‌زاده بیان داشت: دنیا فراموش نمی‌کند که مجرم و ظالم کیست. شما به گفته‌ها توجه نکنید، به اقدامات توجه کنید. دولت بایدن هیچ فرقی با دولت ترامپ نداشته است؛ بایدن به هیچ کدام از اقداماتی که به ملت خودش وعده داده بود، عمل نکرده است. این حرف‌ها برای رسانه و فشار شاید مناسب باشد، اما ما نه فراموش می‌کنیم و نه اهداف و ماموریت‌های خود را کنار می‌گذاریم. ولی تمرکز ما تنها بر یک چیز خواهد بود؛ تخیلی مجدد برجام در چارچوب منافع مردم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزار امور خارجه ادامه داد: یعنی اگر کلیه تحریم‌ها به طور موثر برداشته شود، قطعاً جمهوری اسلامی ایران هم کلیه اقداماتی را که در کاهش تعهدات خودش ذیل برجام داشته، متوقف خواهد کرد و می‌توانیم به روز صفر برگردیم.
 
خطیب‌زاده با بیان اینکه خبر سفر آقای امیرعبداللهیان به لبنان درست است، گفت: سفر در پایان هفته انجام می‌شود. این سفر دو ایستگاه توقف خواهد داشت و اجازه بدهید وقتی این ایستگاه قطار نهایی شد به اطلاع برسانم. تشکیل دولت در لبنان خواسته دیرینه ما بود و ما بسیار خوشحالیم و برای تبریک تشکیل دولت به مقامات و مردم لبنان و البته رایزنی برای روابط دوجانبه این سفر صورت خواهد گرفت.
 
اولویت ایران منطقه و روابط با همسایگان است
وی درباره سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه به قطر گفت: سفر آقای باقری در ادامه سفر‌های معاون سیاسی به منطقه است. ما چارچوب‌های منظم رایزنی‌های سیاسی در سطح معاونین سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتایانشان در منطقه داریم. البته این یک پیام کاملاً روشن هم دارد که اولویت جمهوری اسلامی ایران منطقه و روابط با همسایگان است. آقای باقری هم در اولین سفر خارجی خودشان به منطقه رفتند و این هم پیام خودش را برای اهل نظر به همراه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره زمان آغاز مذاکرات احیای برجام وین، بیان داشت: آنچه که به عنوان به زودی گفته شده است به این معنا است که به محض اینکه فرآیند مرور گفت‌وگو‌های انجام شده در وین به پایان برسد، مذاکرات آغاز می‌شود. دولت جدید دو پرسه مرور را آغاز کرده است؛ یکی در خصوص اصل مذاکرات وین بود که آقای دکتر رئیسی اعلام کردند که قطعاً گفت‌وگو‌ها در وین از سر گرفته خواهد شد.

خطیب‌زاده بیان داشت: پروسه دوم نیز آغاز شد شبانه روز هم ادامه دارد. شبانه روز به معنای اینکه بعضاً چندین ساعت در سطوح مختلف کارشناسی و شاید هفته‌ای چند بار هم در سطوح تصمیم‌گیران ادامه دارد و آن هم بررسی جزئیات ۶ دور مذاکره وین است که هنوز تمام نشده است. به محض اینکه تمام شود حتی یک ساعت هم وقت را تلف نخواهیم کرد و تاریخ جدید را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: البته بعید می‌دانم به اندازه ۹۰ روزی که دولت آقای بایدن طول کشید تا به وین بیاید، برای ما طول بکشد. کمتر از ۵۵ روز است که دولت آقای رئیسی در قدرت است و مسئولیت را پذیرفته؛ لذا فکر نمی‌کنم به اندازه ۹۰ روز باشد.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: هر موقعی که پروسه بررسی تمام شود ما متوجه خواهیم شد که تیم جدید چه موضوعاتی را با چه مختصاتی ادامه خواهد داد. واقعیت این است که تیم اجرایی مذاکرات هسته‌ای تغییر کرده و مذاکره‌کنندگان قطعاً با توجه به برخی از این تغییرات، نگاه‌هایی را خواهند داشت که این‌ها در اولین جلسه در وین گفت خواهد شد.
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *