نقش موثر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در کاهش ورودی پرونده‌ها

10:22 - 12 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۳۲۶۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس دادگستری راور کرمان گفت: نقش دفاتر خدمات الکترونیک قضایی درکاهش ورودی پرونده‌ها موثر و چشمگیر است.
- ابوالفضل فرحبخش، رئیس دادگستری راور کرمان در دیدار با مدیران دفاترخدمات الکترونیک قضایی شهرستان راور مفادآیین نامه اجرایی ایجاد این دفاتر را تشریح کرد و بیان داشت: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کانون رصد و پالایش ورودی پرونده‌ها به محاکم هستند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم گفت: طرح دعاوی واهی و بی اساس از سوی فرد موجب می‌شود که ادعای وی رد شود و تقدیم دوباره دعوی تحمیل هزینه مضاعف به شخص است.

فرحبخش بیان کرد: با ایجاد این دفاتر، مدیریت و میزان ورودی پرونده‌ها به دادگستری در اختیار آنان قرار گرفته چرا که با توجه به اینکه پذیرش دادخواست منبع درآمدی برای دفاتر است، به هر طریق ممکن دادخواست را پذیرفته و برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال می‌کنند و به این ترتیب، در عمل سیاست گذاری و ورودی پرونده‌ها به دادگستری در اختیار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قرار گرفته است.

وی، دسترسی آسان شهروندان به خدمات مراجع قضایی را یکی از ویژگی‌های این دفاتر دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه اطلاع رسانی عمومی و کافی در خصوص نقش و جایگاه دفاتر صورت نگرفته ودر اغلب موارد افراد به مراجع قضایی مراجعه و از آنجا جهت تقدیم دادخواست، شکوائیه، اظهارنامه و... به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هدایت می‌شوند.

فرحبخش با اشاره به ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی ایجاد دفاتر الکترونیک قضایی و کانون آن‌ها؛ وجود یک حقوقدان را در دفاتر ضروری دانست و عنوان کرد: اگر نقشی برای دفاتر خدمات در پیشگیری از وقوع جرم وکنترل دادخواست‌ها و کاهش ورودی پرونده به مراجع قضایی و راهنمایی اصحاب پرونده در نظر گرفته شده، لازم است در دفاتر حداقل یک نفر حقوقدان به عنوان مشاور جهت ارشاد و معاضدت قضایی مستقر شود ضمن اینکه می‌توان از ظرفیت و برنامه‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در این خصوص استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: دفاتر خدمات الکترونیکی به منظور تکریم ارباب رجوع، افزایش بهداشت قضایی وتسریع در رسیدگی‌های قضایی ایجاد شده است.

فرحبخش، عنوان کرد: سیاست قوه قضائیه براین مبناست که دعاوی دارای بیشترین شکایت، از طریق سیستم دفاترخدمات الکترونیک ثبت شود تا رجوع کمتر اشخاص به مراجع قضایی و در نتیجه خلوت شدن دادسرا‌ها ودادگاه‌ها تا حد امکان و در نتیجه بالا رفتن راندمان کارکنان مجتمع‌های قضایی ممکن شود ضمن اینکه این اقدام باعث کاهش تنش بین کارمندان مجتمع‌های قضایی با ارباب رجوع و همچنین بهبود روحیه روانی کارمندان خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر نظام رسیدگی به پرونده‌ها به صورت الکترونیک است و باید کلیه مراجعه کنندگان در سامانه ثنا ثبت نام شوند.

فرحبخش، در پایان با اشاره به نوبت دهی الکترونیک عنوان کرد: در حال حاضر پاسخگویی دفاتر دادگاه و دادسرا منوط به اخذ نوبت الکترونیکی می‌باشد و راهنمایی مراجعه کنندگان از سوی دفاتردر این زمینه ضروری است.

دراین دیدار همچنین بر ارشاد مراجعه کنندگان به ثبت نام در سامانه ثنا و استفاده از سامانه نوبت دهی الکترونیک تأکید شد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *