رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آب‌های "کابل" دزدیده می‌شود

9:23 - 23 شهريور 1394
کد خبر: ۷۶۳۲۰
خبرگزاری میزان - هر چند از بحران قریب‌الوقوع آب در شهر کابل تا سال‌های آینده سخن گفته می‌شود، اما برخی کارشناسان مشکل آب در پایتخت را فراتر از بحران تلقی می‌کنند.
آب‌های
به گزارش گروه فضای مجازی ، افغانستان با این که از نظر جغرافیایی کشوری محصور در خشکی عنوان می‌شود اما منابع آبی این کشور فراوان است. آب‌های جاری از کوهستان‌های این کشور که پس از عبور از افغانستان وارد چندین کشور همسایه می‌شوند، در صورت مهار این کشور را کفایت می‌کند.
 
اما افغانستان سد کافی برای ذخیره این آب‌ها ندارد و به همین دلیل فقط %35-30 از آب‌های جاری از کوهستان‌ها در خاک این کشور می ماند. این وضعیت سبب شده است بخش کشاورزی افغانستان که مهمترین مصرف کننده آب این کشور است، با مشکلاتی مواجه شود.
 
علاوه بر بخش کشاورزی، بحران آب آشامیدنی در بسیاری از نقاط این کشور نیز مشاهده می شود. بسیاری از مناطق کابل پایتخت افغانستان فاقد سیستم لوله کشی آب است و مردم برای تامین آب دست به حفر چاه زده اند.
 
پایتخت در خطر است
 
هر سال سطح آب‌های زیرزمینی کابل پایین‌تر می‌رود و چاه‌ها به سرعت در حال خشکیدن هستند. هر چند از بحران قریب الوقوع آب در شهر کابل تا سال های آینده سخن گفته می شود، اما برخی کارشناسان مشکل آب در پایتخت را فراتر از بحران تلقی می کنند. گفته می شود تا ده سال دیگر، پایتخت افغانستان، شهری بدون آب خواهد بود.
 
"اکرام اندیشمند" از کارشناسان افغانستانی در صفحه فیس بوک خود در زمینه کم آبی مطلبی با این وصف نوشته است: در حالی که وزارت آب و برق و ادارۀ مستقل آبرسانی در گزارشی که صبحگاه امروز از رادیو بی‌بی‌سی منتشر شد از این نگرانی سخن گفتند و در زمینه بحران آب در کابل هشدار دادند، اما هر دو نهاد به ناتوانی و ضعف خود در این بحران اشاره نکردند. بخشی از مشکلات و بحران امروز و فردای آب در پایتخت افغانستان از ضعف و بی مسئولیتی و حتی فساد این نهادها بر می خیزد.  
 
آب های زیر زمینی شهر کابل به طور طبیعی و قانونی مربوط به دولت افغانستان می شود و نهادهای دولتی، مانند وزارت آب و برق و ریاست آبرسانی باید آن را در جهت بهره‌برداری عمومی عادلانه تنظیم کنند.
 
غارت آب‌های پایتخت
 
آب های زیرزمینی در شهر کابل مانند روی زمین آن در معرض غارت و چپاول قرار گرفته است. هر فردی مطابق توانایی خود بگونۀ غیر قانونی، به حفر چاه های خودسرانه می پردازد و به نحو دلخواه از آب زیر زمینی استفاده می کند. نهادهای رسمی و دولتی مربوطه بنا به هر دلیلی، چشم خود را به این استفاده های نامشروع و غیر قانونی از آب زیرزمینی می بندند و هیچگونه احساس مسئولیت در برابر وظایف قانونی و دولتی خود نمی کنند.
 
سوال اینجا است که وظیفۀ وزارت آب و برق و ریاست آبرسانی در شهر کابل چیست؟ ابراز نگرانی و هشدار دادن نسبت به بحران آب؟  
 
/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *