عدم خلل و بی‌نظمی در توزیع آرد یارانه‌ای به نانوایان/ اختلالی در صنعت آرد نداریم

14:02 - 10 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۲۷۱۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس انجمن آرد سازان ایران گفت: سیستم توزیع آرد به نانوایان سیستم پیوسته و دقیقی است و تمامی سهمیه‌های نانوایان در هر دهه به آن‌ها تعلق گرفته است همچنین خلل و بی نظمی در توزیع آرد یارانه‌ای به نانوایان وجود نداشته است.
محمدرضا مرتضوی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص عدم تقسیم درست یارانه آرد به نانوایان، گفت: سیستم توزیع آرد به نانوایان سیستم پیوسته و دقیقی است و تمامی سهمیه‌های نانوایان در هر دهه به آن‌ها تعلق گرفته است همچنین خلل و بی نظمی در توزیع آرد یارانه‌ای به نانوایان وجود نداشته است.
 
وی افزود: قیمت آرد در حال حاضر ۴ نرخی است یک نرخ مخصوص نانوایان خبازی‌ قدیمی است که به اصطلاح دولتی گفته می‌شود و نرخ آرد بستگی به نوع آرد دارد و  نرخ آن ۸۰۰ تومان است. نرخ دیگر مربوط به نانوایان آزاد است که یارانه‌ای ۲ گفته می‌شود و نرخ آن‌ها هزار و ۱۰۰ تومان است. نرخ دیگر مربوط به صنف و صنعت بوده که چهار هزار تومان بوده و نرخ چهارم مربوط به آرد آزاد است که حاصل از گندم خریداری شده توسط کشاورزان بوده که ۶ هزار و ۸۰۰ تومان است.
 
مرتضوی بیان کرد: در حال حاضر بخشنامه‌ای مربوط به آزادسازی نرخ سبوس بوده که اجرای این بخشنامه از طرف وزارت جهاد کشاورزی فعلاً متوقف شده است و باید در این خصوص از طریق ستاد تنظیم بازار کالای کشاورزی تصمیم گرفته شود.

وی در خصوص این که متوقف شدن اجرای بخشنامه آزاد سازی نرخ سبوس در تامین آرد اختلال ایجاد می‌کند، گفت: اگر سبوس کارخانجات حمل نشود بله باعث اختلال می‌شود، ولی تاکنون گزارشی مبنی بر اختلال در تامین آرد نداشته ایم، ولی ما به التفاوت قیمت سبوس را که در واقع قرار بود تامین کننده دستمزد آسیابان باشد وزارت جهاد کشاورزی باید پرداخت کند و این پرداخت نیاز به مصوبه هیئت دولت دارد که انجام نشده است.
 
رئیس انجمن آرد سازان ایران گفت: تاکنون اختلالی در صنعت آرد نداشته ایم ممکن است کارخانه‌های آرد در فشار مالی خیلی سنگینی قرار گرفته باشند، ولی گندم صادر شده و آرد نیز تامین شده است کارخانجات آرد اجازه نمی‌دهند اختلالی در تامین آرد به وجود آید، ولی دولت هم باید منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت بدهی کارخانه‌ها را تجهیز کند و این امر فوری است، زیرا کارخانجات در ماه‌های آتی مشکل‌های مالی پیدا خواهند کرد.

وی در خصوص اینکه آیا آرد سهمیه‌ای در بازار آزاد عرضه می‌شود، گفت: ممکن است تخلف وجود داشته باشد و زمانی که اختلاف قیمت ۴ نرخی وجود دارد بنابراین تخلف هم ممکن است صورت بگیرد همیشه در سیستم توزیع یارانه‌ای رانت و تخلف وجود دارد واین که مقدار تخلف چقدر است را باید دستگاه‌های نظارتی بررسی کنند هر چقدر به سمت واقعی سازی قیمت‌ها پیش برویم تخلف‌ها کمتر می‌شود، ولی سیاست دولت هنوز بر ۴ نرخی بودن آرد است.
 
مرتضوی در خصوص اینکه در حال حاضر چالشی برای تامین آرد وجود دارد گفت: خیر گندم، آرد تامین می‌شود و دولت اعلام کرده است که تا پایان سال حدود ۷ میلیون تن گندم به ازای کسری تولید داخل وارد می‌کند و تا زمانی که به کارخانجات گندم اختصاص داده شود مشکلی در تامین عرضه به وجود نمی‌آید تنها مشکلی که باید رسیدگی شود مشکل منابع مالی کارخانه‌ها است.
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *