رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خرید یک میلیون رأس دام مازاد عشایر تا پایان مهر/ ابلاغ ۳۷۰ میلیارد تومان تأمین اعتبارات لازم برای آب شرب انسان و دام

12:31 - 07 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۲۰۲۳
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: دو کار اساسی در کنار خرید تضمینی دام انجام دادیم یکی استمهال وام‌ها و تسهیلاتی بود که عشایر در سال گذشته دریافت کرده بودند و بحث بعدی تأمین اعتبارات لازم برای آب شرب انسان و دام است که اعتباراتی به استان‌ها ابلاغ شد و امسال ۳۷۰ میلیارد تومان به استان‌های مختلف ابلاغ کردیم.
-  شاهپور علائی مقدم  در خصوص جزئیات اجرای طرح خرید تضمینی یک‌میلیون رأس دام سبک از عشایر، گفت: با توجه به خشکسالی که امسال اتفاق افتاده و در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده باعث شده است که مراتع ازنظر علوفه خیلی فقیر شوند و با توجه به مراتعی که در اختیار عشایر است، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن علوفه مرتعی عشایر نسبت به سال گذشته کاهش پیداکرده و باعث شده که عشایر با مشکلات تأمین علوفه مواجه شوند و ییلاق خوبی نداشته باشند.

وی افزود: برای مدیریت خشکسالی پیگیری‌های مختلفی از طریق وزارت جهاد کشاورزی انجام‌شده است و در ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی مقرر شد که دام مازاد عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شود. مصوبه شورای قیمت‌گذاری ۵ بند داشت که دستگاه‌های ذی‌ربط را وظیفه‌مند می‌کرد که چه‌کاری انجام دهند تا این مصوبه به‌درستی انجام شود همچنین مقرر شد از مناطقی که خشکسالی خیلی شدید دارند خریداری شروع شود.
 
رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: سازمان امور عشایر این وظیفه را داشت که دام مازاد عشایر را از طریق اتحادیه و تعاونی‌ها شناسایی و معرفی کند شرکت پشتیبانی امور دام، دام عشایر را به ازای هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان به‌صورت ترکیبی خریداری می‌کرد و برای اینکه استمرار تولید ادامه داشته باشد و عشایر بتوانند سایر دام‌ها و دام‌هایی که نارس هستند را پروار دهند به ازای هر کیلوگرم دام زنده‌ای که شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می‌کرد ۳ کیلوگرم جو دولتی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی خریداری‌شده توسط دولت برای دام بارگذاری می‌شد و توسط اتحادیه‌ها و تشکل‌ها بین عشایر توزیع می‌کردند.
 
علائی مقدم افزود: دربند آخر این مصوبه مطرح‌شده که سازمان برنامه‌وبودجه کشور متعهد است که ضرر و زیان ناشی از خرید دام عشایر را به شرکت پشتیبانی امور دام پرداخت کند  همچنین منابع موردنیازی که برای خرید یک‌میلیون رأس دام عشایر  که در فاز اول موجود است را متعهد شد که خریداری کنند.

وی در ادامه گفت: این مصوبه پیام خوبی برای جامعه عشایری ازنظر امیدواری داشت و بعد از اولین بار بود که دام عشایر خرید تضمینی می‌شد، ولی متأسفانه علیرغم گذشت ۴ ماه از این مصوبه بنا بر دلایل مختلف ازجمله محدودیت منابع، عدم تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه‌وبودجه فقط ۷۷ هزار رأس دام مازاد عشایر خریداری شد که از این وضعیت راضی نیستیم و انتظار داریم که به این امر شتاب بیشتری داده شود.
 
رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: هفته گذشته به دستور وزیر جهاد کشاورزی جلسه‌ای برگزار شد و در این جلسه وزیر جهاد کشاورزی به شرکت پشتیبانی امور دام دستور به تسریع درخرید تضمینی یک‌میلیون رأس دام عشایر را دادند تا انشالله تا پایان مهرماه بتوانیم یک‌میلیون رأس دام مازاد را از عشایر خریداری کنیم و استمرار تولید داشته باشیم از عرضه دام مولد به بازار نیز جلوگیری کنیم.
 
علائی مقدم اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار بود که در فاز اول یک‌میلیون رأس دام مازاد را شرکت پشتیبانی امور دام خرید کند و سالانه جامعه عشایری ۱۰ میلیون رأس به‌صورت عادی برای تأمین پروتئین و گوشت موردنیاز کشور عرضه می‌کنند که براثر خشکسالی که اتفاق افتاده اگر در فاز اول بتوانیم ۱۰ درصد را خریداری کنیم آثار خشکسالی مدیریت می‌شود.

وی بیان کرد: دو کار اساسی در کنار خرید تضمینی دام انجام دادیم یکی استمهال وام‌ها و تسهیلاتی بود که عشایر در سال گذشته دریافت کرده بودند و مصوبه‌ای از هیئت دولت دریافت و به بانک‌های عامل ابلاغ کردیم تا طی یک سال استمهال شود. بحث بعدی تأمین اعتبارات لازم برای آب شرب انسان و دام است که اعتباراتی به استان‌ها ابلاغ شد و امسال ۳۷۰ میلیارد تومان به استان‌های مختلف ابلاغ کردیم تا درزمینه آب‌رسانی سیار بتوانند آب سالم، دائم و بهداشتی را تأمین کنند.
 
رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: موضوع دیگری که پیگیری کردیم این است که طبق مصوبه مجلس ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به شبکه تعاونی‌ها و تشکل‌ها بدهیم همچنین از محل مدیریت بحران نیز ۱۵۰ میلیارد به عشایر و تشکل‌ها برای تأمین علوفه پرداخت کنیم به هر نفر عشایر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات به‌صورت ضمانت زنجیره‌ای و سود ۴ درصد با بازپرداخت ۵ ساله پرداخت کنیم.

وی افزود: برای اجرای این مصوبه سه دستگاه وظیفه‌دارند که مهم‌ترین دستگاه وظیفه‌مند و مباشر خرید، شرکت پشتیبانی امور دام است همچنین سازمان برنامه‌وبودجه نیز باید این سازمان را کمک کند و سازمان امور دام عشایر به‌عنوان همکار برای معرفی دام جزء این سه دستگاه محسوب می‌شود.
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *