رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مشاور امنیت ملی آمریکا حامل چه پیامی برای عربستان بود؟

12:16 - 07 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۱۹۶۳
جو بایدن که تاکنون برخلاف شعار‌های انتخاباتی اش برای پایان جنگ یمن اقدامی نکرده است، در آستانه سومین سالگرد قتل خاشقجی، مشاور امنیت ملی خود را به این کشور فرستاد.
- «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا در آستانه سومین سالگرد قتل «جمال خاشقجی»، منتقد رژیم سعودی، برای دیدار با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، به «ریاض» سفر کرد.
 
به گزارش «میدل ایست آی»، «سالیوان»، در آستانه سومین سالگرد قتل «خاشقجی»، در کنسولگری عربستان در ترکیه، با هیئتی شامل هماهنگ کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقای شورای امنیت ملی و فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن به عربستان و امارات سفر کرد.
 
مقام‌های آمریکایی در پی سفر «جیک سالیوان» به عربستان، مدعی شدند که هدف از این سفر، تمایل بایدن برای پایان دادن به جنگ ۷ ساله یمن است.
 
یک مقام ارشد دولت بایدن می‎گوید «موضوع‌های همکاری امنیتی، حمایت متقابل از آتش بس جامع در یمن و نیاز به اقدام‌های فوری برای کاهش بحران انسانی یمن، در دیدار‌های سالیوان از عربستان و امارات مطرح شدند.»
 
جنگ یمن از مارس ۲۰۱۵ با مداخله عربستان و متحدان منطقه‌ای اش در امور داخلی این کشور با عملیات گسترده بمباران هوایی آغاز شد.
 
ائتلاف تحت هدایت عربستان موسوم به «ائتلاف سعودی»، همچنین یمن را تحت محاصره هوایی و دریایی قرار داد.
 
سازمان ملل و چندین گروه حقوق بشری اعلام کردند که این محاصره، جریان ورود کمک و کالا به یمن به عنوان کشوری که میلیون‌ها نفر از مردمش در خطر قحطی قرار دارند، قطع کرده است.
 
جنگ تقریبا ۷ ساله یمن، سبب شده تا از بحران این کشور به عنوان بدترین بحران بشردوستانه جهان یاد شود.
 
نتیجه این جنگ طولانی مدت بیش از ۲۳۰ هزار کشته، ۴ میلیون آواره و نیاز ۸۰ درصد جمعیت ۲۹ میلیون نفری آن به کمک‌های بشردوستانه برای ادامه زندگی است.
 
این در حالی است که اوضاع در چند ماه گذشته بدتر شده و به اذعان نماینده ویژه سازمان ملل در یمن، این کشور در حالت «جنگ نامحدود» گرفتار شده است.
عربستان در تلاش برای احیای تصویر و رابطه خود با دولت «جو بایدن» در اوایل سال جاری میلادی، پیشنهاد آتش بسی را ارائه کرد که نیرو‌های یمنی آن را به دلیل عدم رفع کامل محاصره فرودگاه «صنعا» و «بندر الحدیده» نپذیرفتند.
 
بایدن در دوران کارزار انتخاباتی، اقدامات عربستان را محکوم کرده و از تجدید نظر در روابط «واشنگتن» با «ریاض» خبر داده بود اما از زمان روی کار آمدن در ماه ژانویه تاکنون با وجود انتشار گزارش اطلاعاتی مبنی بر دخالت پادشاه عربستان در قتل خاشقجی، از اعمال تحریم علیه «بن سلمان» خودداری کرد.
 
جو بایدن پس از انتشار گزارش اطلاعاتی مذکور اعلام کرد که شخصا با «ملک سلمان» و نه پسرش ارتباط برقرار خواهد کرد؛ حال آنکه سلمان ۸۵ ساله، تا حد زیادی از سیاست و دیپلماسی کناره گرفته و پسرش، ولیعهد، وزیر دفاع و مسئول کل اقتصاد عربستان است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *