انتخابات عراق به دلیل خروج نیرو‌های خارجی از منطقه اهمیت بیشتری دارد

9:38 - 06 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۱۳۶۲
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل منطقه گفت: به دلیل اینکه منطقه عملاً در یک وضعیت خاصی قرار گرفته است و قدرت‌های فرامنطقه‌ای به دلیل فشار‌هایی که مردم و بعضی از حکومت‌ها به آن‌ها آورده‌اند کشور‌هایی مثل عراق و افغانستان را رها کردند و یا امکانات و تجهیزات خود را کم کردند. از این نظر در عراق نخست‌وزیری که سر کار خواهد آمد اهمیت دارد.

محمد اخباری در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به انتخابات پیش رو در عراق، اظهار داشت: یکی از مسائلی که در هر کشور مورد توجه قرار می‌گیرد بحث انتخابات است. انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس نشان دهنده مشروعیت آن نظام در بین مشارکت‌کنندگان است. هرچقدر سطح مشارکت بالا برود حاکی از آن است که مردم مشروعیت آن نظام را قبول دارند و آماده هستند که در حفظ، بقا، ادامه راه و توسعه آن کشور قدم‌های مؤثری را بردارند.

وی اضافه کرد: این به خصوص در کشور‌هایی که تازه به روند آزادی و دموکراسی رسیده‌اند حائز اهمیت است. کشور عراق هم قبل از سال ۲۰۰۳ که رژیم بعثی وجود داشت عملاً انتخاباتی انجام نمی‌داد، زیرا به صورت حزبی بود و ۹۹ درصد صدام رای می‌آورد و رئیس جمهور می‌شد.

کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: ولی بعد از فروپاشی که در عراق انجام شد، این کشور در روندی قرار گرفت که ما انتخابات مختلفی را در این کشور شاهد بودیم و تبعات سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی زیادی را برای عراق در پی داشت.

اخباری با بیان اینکه نخست‌وزیر‌هایی که از قِبَل این انتخابات انتخاب می‌شوند حائز اهمیت است که بتوانند ارتباطات آن کشور را در سطح منطقه و بین‌الملل سر و سامان بدهند، گفت: به دلیل اینکه منطقه عملاً در یک وضعیت خاصی قرار گرفته است و قدرت‌های فرامنطقه‌ای به دلیل فشار‌هایی که مردم و بعضی از حکومت‌ها به آن‌ها آورده‌اند کشور‌هایی مثل عراق و افغانستان را رها کردند و یا امکانات و تجهیزات خود را کم کردند. از این نظر در عراق نخست‌وزیری که سر کار خواهد آمد اهمیت دارد.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: در این انتخابات گروه‌های ۱۷ یا ۱۸ گانه‌ای وجود دارد که در تلاشند بتوانند افراد خاص خودشان را روی کار بیاورند. اگر تجمیع انجام نگیرد ممکن است گروه‌هایی که بیشتر تمایل و یا در جهت تثبیت نظام فعلی عراق هستند با مشکلات مواجه شوند. از این نظر این انتخابات هم برای خود عراق و هم برای کشور‌های همسایه مثل ایران، سوریه، عربستان، اردن و مصر از نظر ژئوپلتیکی اهمیت دارد. ما رصد می‌کنیم که ببینیم انتخابات عراق به چه نحوی پیش خواهد رفت.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *