دستورالعمل های زمان‌بر عامل تأخیر در واردات یونجه از روسیه/ خرید شیر توسط کارخانه‌های لبنی از ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۶هزار و ۴۰۰ تومان

8:30 - 27 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۸۷۰۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
عضو هیئت‌مدیره اتحادیه سرا سری دامداران گفت: قانونی در حفظ نباتات وزارت کشاورزی وجود دارد که هر کالای کشاورزی و علوفه‌ای بخواهد برای اولین بار از هر کشوری وارد شود یک سری دستورالعمل ها که خیلی زمان‌بر است را باید طی کند، و چون از روسیه تاکنون برای ایران یونجه وارد نشده بود درگیر این پروسه و همچنین کرونا شدیم.
حسین نعمتی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص اینکه چرا واردات یونجه زودتر صورت نگرفت تا از تلفات دام جلوگیری شود، گفت: قانونی در حفظ نباتات وزارت کشاورزی وجود دارد که هر کالای کشاورزی و علوفه‌ای بخواهد برای اولین بار از هر کشوری وارد شود  یک سری دستورالعمل ها که خیلی زمان‌بر است را باید طی کند و، چون از روسیه تاکنون برای ایران یونجه وارد نشده بود درگیر این پروسه و همچنین کرونا شدیم.

وی افزود: حتی برای واردات ارز ندادند و مقداری ارز آزاد خرید کردیم و به روسیه فرستادیم تا یونجه وارد شود، ولی در اصل بحث مجوز دامپزشکی و مجوز حفظ نباتات خیلی زمان بربود. حتی چند بار با تمامی معاونان وزارت جهاد کشاورزی جلسه‌ گذاشتیم و بلاخره باوجود همه این مسائل  در حال حاضر این مسئله برطرف شده و هفته گذشته مقداری ارز آزاد برای همان شرکت روسی  خرید و ارسال کردیم.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه سرا سری دامداران در خصوص اینکه در حال حاضر وضعیت دامداری به چه صورت است و مشکل اصلی دامداران چیست، گفت: از ابتدای امسال که بحث خشکسالی، توزیع علوفه اقلام کنسانتره، سویا،   تخصیص ارز و تحریم‌ها مطرح بود باعث شد که بار یا نباشد یا به‌صورت مقطعی وارد شود همچنین بحث‌های حمل‌ونقل نیز وجود داشت و تقریباً حدود یک ماه‌ می‌شود که هیچ ذرتی بین دامداران توزیع نشده  و حتی یونجه و کاه نیز گران شده است و دامداران زیر فشار بودند.

وی اظهار کرد:  یک ماه و نیم پیش بالاخره دولت تصویب کرد که شیر ۶ هزارو ۴۰۰ تومان شود و همان موقع نیز اعلام کردیم که شیر ۶ هزارو ۴۰۰ تومانی باوجوداین افزایش قیمت علوفه،  برای دامداران صرفه اقتصادی ندارد.

نعمتی بیان کرد: در حال حاضر تقریباً بیشتر کارخانه‌های صنعتی شیر را ۶ هزار و ۴۰۰ تومان می‌خرند البته یکسری هنوز کرایه حمل نمی‌دهند، اما خیلی از کارخانه‌های  دورتر از مرکز، شیر ۶ هزارو ۴۰۰ تومانی را نمی‌خرند و در حال حاضر شیر  توسط کارخانه‌های  لبنی از ۴ هزار و ۵۰۰ تا  ۶ هزارو ۴۰۰ تومان خرید می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه سرا سری دامداران گفت: سیاست دولت جدید نیز این است که قیمت‌ها افزایش پیدا نکند و در حال حاضر نیز سبوس را آزاد و گران کردند و سبوس از هزار و ۴۰۰ تومان، ۳ هزارو ۷۰۰ تومان شده است.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *