مصرف برق در مناطق جنوبی کشور چگونه محاسبه می‌شود؟ / نحوه پرداخت خسارت قطعی برق به مشترکین

14:00 - 16 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۵۸۴۹
مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر گفت: مناطق جنوبی کشور که مناطق گرم ما محسوب می‌شوند؛ پله‌های مصرف بیشتر از مناطق معتدل است، در این مناطق میزان مصرف متفاوت بوده لذا استفاده از کولر گازی و مصرف بالای برق در این مناطق به عنوان پر مصرفی محسوب نمی‌شود.

- اقتصاد آنلاین نوشت: عبدالامیر یاقوتی درباره قبض برق پرمصرف‎ها گفت: مشترکانی که امسال مصرف برقشان بیش از حد تعیین شده بوده، ۱۶ درصد بیشتر هزینه برق می‌پردازند.

او افزایش تعرفه سالانه برق را بر اساس قانون بودجه سالانه ۷ درصد عنوان کرد و گفت: افرادی که الگوی مصرف را رعایت نکنند ۱۶ درصد به تعرفه آن‌ها افزوده خواهد شد.

الگوی مصرف در مناطق عادی به غیر از روز‌های گرم سال، ماهانه ۳۰۰ کیلووات ساعت به ازای هر مشترک است که ۸۶ درصد از مشترکان این میزان را رعایت می‌کنند. این میزان مصرف برای وسایلی مانند یخچال و فریزر، وسایل سرمایشی، لوازم صوتی و سایر لوازم مورد نیاز روزانه یک خانوار کافی است و مصرفی بیش از این خارج از الگوی مصرف قلمداد می‌شود.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر افزود: در مناطق جنوبی کشور که مناطق گرم ما محسوب می‌شوند؛ پله‌های مصرف بیشتر از مناطق معتدل است و لذا در این مناطق میزان مصرف متفاوت بوده و تا ۱۰۰۰ مگاوات ساعت می‌رسد؛ لذا استفاده از کولر گازی و مصرف بالای برق در این مناطق به عنوان پر مصرفی محسوب نمی‌شود، اما در سایر مناطق استفاده مناطق استفاده از کولر گازی جزو موارد پرمصرف است.

او ادامه داد: از کل مصرف برق یک خانوار ۳۰ درصد را یخچال و فریزر مصرف می‌کند و ۴۰ درصد به مصرف وسایل سرمایشی می‌رسد؛ بنابراین سایر مصارف برق خانوار اعم از وسایل صوتی و تصویری و روشنایی و... تنها ۳۰ درصد مصارف برق را شامل می‌شود.

۱۴ درصد خانوار پرمصرف داریم

از مجموع مصرف‌کنندگان خانگی تنها ۱۴ درصد خانوار پر مصرف داریم که از این تعداد نیز تنها ۲ درصد بیش از ۲ برابر الگوی مصرف، برق استفاده می‌کنند و عملا ۸۶ درصد از مصرف‌کنندگان برق خانگی خوش مصرف هستند.

یاقوتی اظهار کرد: در صورت رعایت چند نکته میزان مصارف خانوار‌ها به طور بهینه‌ای کاهش می‌یابد. یکی از این راه‌ها قرار دادن کولر‌های آبی در حالت کند است. این حالت می‌تواند مصرف به طور قابل توجهی کاهش دهد. در مورد کولر گازی نیز گذاشتن دما روی ۲۵ درجه می‌تواند به کاهش قابل توجه مصرف برق کمک کند. در کنار این دستورالعمل‌ها اگر لوازم صوتی و تصویری در مواقعی که نیازی به مصرف نیست؛ به جای حالت استندبای، خاموش شود؛ میزان مصرف برق به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

نحوه پرداخت خسارت مشترکین

او در خصوص پرداخت خسارت افرادی که در اثر برق خسارت دیده‌اند نیز با بیان اینکه بخش پرداخت خسارت یک بخش حقوقی است خاطرنشان کرد: بر اساس قانون خسارت بیمه مشترکین صرفا به به مشترکین خانگی و تجاری تعلق می‌گیرد. فرآیند کار به این صورت است که مبلغی در قبض برق از مشترکین دریافت می‌شود که به صندوقی وارد شده و در صورت بروز خسارت از محل منابع این صندوق، خسارت‌ها پرداخت می‌شود.

یاقوتی با اشاره به اینکه امسال هنوز قراردادی با شرکت بیمه منعقد نشده است متذکر شد: دستورالعمل اجرایی این قانون اردیبهشت آماده شد، ولی در مناقصات، شرکت‌های بیمه گر شرکت‌کننده امتیاز لازم را برای انجام قرارداد نداشتند. هر سال معمولا قرارداد بیمه برج ۱۰ منعقد می‌شود و خسارت‌های معوق پرداخت می‌شود.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر توضیح داد: ماهانه ۱۰۰ تومان از مشترکان (شهری)، ۵۰ تومان از مشترکان روستایی و یک هزار تومان از مشترکان تجاری به عنوان بیمه دریافت می‌شود. شرکت توانیر سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده است که مشترکانی که خسارت دیده‌اند می‌توانند به آن مراجعه کرده و در خواست خود را در سامانه بیمه حوادث مشترکین به ثبت برسانند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *