درخواست بازماندگان جنگ یمن برای تحقیق درباره جنایات ائتلاف سعودی

14:16 - 14 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۵۲۱۸
صد‌ها نفر از بازماندگان جنگ یمن خواستار تحقیق درباره جنایات جنگی عربستان و متحدانش شدند.

- صد‌ها نفر از بازماندگان جنگ یمن از دیوان بین المللی جنایی خواسته‎اند تا از ائتلاف سعودی برای جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در درگیری‌های ۶ ساله تحقیق کند.

به گزارش «میدل ایست آی»، این گروه همچنین از دیوان بین المللی جنایی می‌خواهد که از شهروندان کلمبیا، پاناما، السالوادور و شیلی که به عنوان مزدور توسط یک پیمانکار نظامی خصوصی مستقر در آمریکا به نمایندگی از امارات استخدام شده‎اند، تحقیق کند.

«آلمودنا برنابئو»، بنیانگذار اتاق بین المللی دادگستری موسوم به «جوئرینکا ۳۷»، می‎گوید «قربانیان و خانواده‌ها به عنوان آخرین راه چاره‌ای ندارند جز اینکه از دیوان کیفری بین المللی بخواهند تا از اجرای عدالت اطمینان حاصل شود.»

عربستان و متحدان منطقه‌ای آن از جمله امارات در سال ۲۰۱۵ وارد جنگ علیه یمن شدند و عملیات گسترده، بمباران هوایی و همچنین محاصره هوایی و دریایی این کشور را آغاز کردند.

ائتلاف سعودی وعده داده است که در مورد حوادثی که در آن غیرنظامیان کشته یا زخمی شده‎اند، تحقیق خواهد کرد.

«توبی کادمن»، از بنیانگذاران «جوئرینکا ۳۷» و مشاور اصلی متقاضیان، می‎گوید «من تصور می‌کنم این تحقیقات به اندازه محاکمه عاملان قتل جمال خاشقجی موثر خواهد بود.»

به گفته وی، «سعودی‌ها در بررسی صحیح این اقدامات سابقه خوبی ندارند.»

بر اساس داده‌های منتشر شده در ماه مارس، ائتلاف سعودی دستکم ۲۲ هزار و ۷۶۶ حمله هوایی، تا ۶۵ هزار و ۹۸۲ حمله هوایی یکجانبه، به یمن انجام داده است.

ائتلاف سعودی از زمان آغاز بمباران‌ یمن به مکان‌های غیر نظامی از جمله مدارس، مناطق مسکونی و بیمارستان‌ها حمله کرده است.

سازمان ملل وضعیت یمن را بدترین بحران بشردوستانه جهان نامیده است.

این جنگ به مرگ بیش از ۲۳۰ هزار نفر، شیوع بیماری و رفتن یمن تا مرز قحطی منجر شده است.

«مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن اخیرا در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل گفت که تقریباً دو سوم جمعیت یمن، یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر، برای نیاز‌های روزانه خود به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *