کاهش روشنایی ایستگاه‌های مترو در راستای کاهش مصرف انرژی

12:12 - 14 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۵۱۸۹
نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: در راستای کاهش مصرف انرژی شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه اقدام به کاهش روشنایی ایستگاه‌های خطوط هفتگانه مترو کرده است.

_علی عبداله پور نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه  در مورد روشنایی در مترو تهران اظهار کرد: به منظور کاهش مصرف انرژی روشنایی ایستگاه‌های مترو به نحوی که دید مسافر دچار مشکل نشود و در انجام کارها اختلالی ایجاد نشود کاهش یافته است.

وي با تاكيد بر اينكه خاموشی ها و روشنایی ها و سایر تجهیزات در راستاي صرفه جویی انجام شده و خرابی محسوب نمي شود گفت: در ابتدا اجراي اين طرح نيز مبني بر همراهي و كمك به كاهش مصرف انرژي الكتريكي از طريق شركت بهره برداري متروي تهران و حومه و پيرو گزارش تكميلي نتايج قطع برق دو ساعته و روشنايي عادي هفت ايستگاه طي همكاري هاي صورت گرفته از طرف همكارانم در ايستگاه ها و تاسيسات با خاموشي حداكثري؛ چراغ هاي روشنايي تمامی ايستگاه هاي بهره برداري شده در خط هفت در تمامي ساعات بهره برداري و غير بهره برداري با در نظر گرفتن وجود روشنايي استاندارد، از تاريخ ۲۵تیرماه۱۴۰۰ تا ۱۷ مردادماه سال جاری اجرا شد.


عبداله پور با اشاره به اینکه در راستاي حفظ و اطمينان از وجود روشنايي مطابق مقادير استاندارد، آزمون هاي متعددي با دستگاه لوكس متر انجام و نتايج حاصله نشان دهنده وجود روشنايي مطلوب با قطع حداقل يك رديف از چراغ هاي سكو و چند رديف از روشنايي فضاي سالن فروش بليت و راهرو هاي پله برقي و ... در خطوط جديدي چون خط هفت كه از چراغ هاي روشنايي نسل جديد با نور مستقيم استفاده شده است افزود: نتايج اين آزمون نشان مي دهد با وارد مدار كردن تنها يك رديف از چراغ هاي روشنايي با تامين شدت روشنايي 220lux كه (بيش از ميزان متوسط روشنايي در استاندارد مي باشد) را تامين مي نمايد. 


مديرعامل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه خاطرنشان کرد: آزمون هاي لازم جهت مقايسه روشنايي خطوط  نيز به صورت نمونه انجام و نتايج قابل توجه آن به همراه اهداف پروژه با محاسبه ميزان صرفه جويي مصرف انرژي در زمان طرح ارائه شد و نشان داد كاهش حدود ۳۵ درصد روشنايي در تمام ايستگاه هاي خط هفت 221184kwh صرفه جويي انرژي داشتيم كه بطور متوسط برق 27648 خانوار ( 110592 نفر با احتساب هر خانوار چهار نفر ) در طول يك شبانه روز تامين گرديد. 


لازم به توضیح است منبع استفاده شده در خصوص روشنايي مورد نياز براي فضاهاي مترو از جدول تاييديه شركت بهرو و The Lighting Handbook  كشور آلمان استخراج شده است.


عبداله پور تصريح كرد: با مثبت ارزيابي شدن اين طرح صرفه جويي حداكثري برق در ايستگاه‌ها و اماكن فني و تعميرگاهي مورد تاكيد قرار گرفت و طرح خاموشي و روشنايي نرمال و صرفا" استفاده از روشنايي اضطراري (كه در خط ۷ بصورت پايلوت انجام شد در ساير ایستگاه های خطوط مترو نيز با رعايت تمام موارد ايمني با نظر مدیران ارشد خطوط اجرا شد.


مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تصريح كرد: تلاش شد فرآيند تغيير لامپ هاي كم مصرف به ويژه لامپ هايLED به جاي لامپ‌هاي پرمصرف درتمامي فضاهاي اداري و كاري ايستگاه‌ها نيز سرعت بيشتري بگيرد و همانند ساختمان مركزي شركت بهره برداري مترو از سنسورهاي حركتي در ساير فضاهاي مشابه نيز استفاده گردد.
وي خاطرنشان کرد: به صورت بهينه در  فضاهايي كه نور خورشيد وجود دارد لامپ ها بصورت خودكار يا حسب ضرورت در روز خاموش شوند و از نور خورشيد جهت روشنايي مورد نياز استفاده شود. همچنين خاموشی روشنایی در شب برای فضاهای همانند ایستگاه ها، فضاهای تعمیرگاهی و محوطه ها که تعارضی با امنیت و ایمنی ندارند، اقدام شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *