پیگیری اجرای پروژه نماد در دادگستری آذربایجان غربی

17:02 - 03 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۲۲۳۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان به منظور اجرای پروژه نماد (نظام اجتماعی مراقبت از دانش آموزان) با تاکید بر پیشگیری از وقوع جرم گفت:در این خصوص نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از وقوع جرم و کاستن از بزهکاری در اجتماع کلیدی و اساسی است.
- ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان که به منظور پیگیری اجرای پروژه نماد (نظام اجتماعی مراقبت از دانش آموزان) بیان کرد: پیشگیری از وقوع جرم یک موضوع ملی و مردمی که همه باید در قبال آن احساس مسئولیت داشته و اقدامات لازم را انجام دهند، در این خصوص نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از وقوع جرم و کاستن از بزهکاری در اجتماع کلیدی و اساسی است.

عتباتی افزود: هر میزان در جهت آموزش و انتقال مهارت‌های رفتاری از سنین ابتدایی و سن تشکیل شخصیت افراد کار کنیم، به همان میزان نتایج موثری حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: از زمانی که بحث کرونا پیش آمده است،موضوع تربیت و پرورش فرزندان ما مغفول افتاده،در این راستا امر آموزش و پرورش تحت تأثیر اساسی قرار گرفته و تنزل پیدا کرده است که نیازمند ورود همه دستگاه‌های اداری کشور هست و تنها وظیفه آموزش و پرورش یا نهاد یا ارگان خاصی نیست بلکه همه در مقابل فرزندانمان و آموزش و رشد اخلاقی آن‌ها مسئول هستیم.

عتباتی در ادامه به علت عدم آموزش برقراری صحیح ارتباط در جامعه اشاره و گفت: باید فرزندان ما خصوصاً نوجوانان و جوانان برقراری ارتباط صحیح در جامعه را یاد بگیرند.

عتباتی با اشاره به صفت کظم غیظ امام هفتم و لقب ایشان به کاظم بودن گفت: سیره رفتاری این امام همام آموزش کنترل خشم و عصبانیت در جامعه هست، باید جوانان ما با اهل بیت و سنت‌های اصیل اسلامی که سرشار از رحمت و مودت هست آموزش داده شود.

وی در ادامه با اشاره  به تهدیدات موجود در فضای مجازی گفت: دانش‌آموزان و محصلان ما به صورت ناگهانی برای آموزش، به فضای مجازی وارد شدند بدون اینکه کنترل و نظارتی به آن وجود داشته باشد، دانش آموز در فضای مجازی که مانند اقیانوس بیکران هست بدون محافظ رها شد و طبیعتاً این رهاشدگی آثار ناخوشایندی خواهد داشت لذا بر همه مسئولین هست که مراقبت‌های لازم را در فضای مجازی انجام دهند تا دانش‌آموزان ما از مزایای آن بهره‌مند شوند نه اینکه دچار آسیب‌هایی که گاهاً جبران‌ناپذیر است شوند.

عتباتی در پایان صحبت‌های خود اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و آموزش مهارت‌های رفتاری را در مدارس و سطح جامعه از الزامات همه ارگان‌ها و نهاد‌ها دانست و نتیجه بخش بودن اقدامات پیشگیرانه را برنامه محور بودن آن‌ها و انجام کار کارشناسی دقیق عنوان و از اعضای جلسه خواست خروجی این جلسه باید در جامعه نمود و ظهور پیدا کند و خانواده‌ها نتایج برنامه‌های پیشگیرانه را در بین خودشان و فرزندانشان لمس کنند و این امر میسر نیست مگر با هماهنگی و همفکری و عملیات کردن مصوبات این جلسه هست.

مجیدی، دادستان عمومی و انقلاب ارومیه هم در خصوص پروژه نماد گفت: حلقه مفقوده‌ای در بحث پیشگیری از وقوع جرم وجود دارد، آن هم عدم اعتماد است، ارتباط بین دانش آموز و مربی برقرار نشده است باید اعتماد سازی کرد و فهم مشترک بین طرفین ایجاد کرد تا با ورزیدگی اتفاق بیافتد.

وی افزود: باید دانش آموز به مربیان و معلمان خود اعتماد کنند و این اعتماد سازی میسور نیست مگر با برقراری ارتباط صحیح و منطقی بین دانش آموز و معلم که بر خلاف سابق اکنون این اعتماد بین دانش آموز و معلم وجود ندارد، درحالیکه در گذشته سخنان معلمین تاثیر بسیاری در دانش آموزان داشت.

مجیدی درخصوص نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان هم گفت: این پروژه یک سند حمایتی ، مراقبتی و صیانتی از دانش آموزان هست که باید با کمک همدیگر این سند ارزشمند اجرایی و عملیاتی شود.

شایان ذکر است منافی مدیر کل آموزش و پرورش، محمدی مدیر کل زندان‌های استان، فریور مدیر کل بهزیستی، طباطبایی مدیر کل اجتماعی استانداری، سهندی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) و دیگر مسئولین استانی حاضر در جلسه به بیان مطالبی درخصوص نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) مطالبی را بیان نمودند و در پایان مصوباتی به تصویب رسید.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *