25 درصد آسیب‌های اجتماعی متاثر از اعتیاد است

21:20 - 18 شهريور 1394
کد خبر: ۷۵۱۷۶
خبرگزاری میزان- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که 25 درصد آسیب‌های اجتماعی متاثر از اعتیاد است، گفت: 7 تا 10 میلیون خانوار درگیر معضل اعتیاد هستند.
25 درصد آسیب‌های اجتماعی متاثر از اعتیاد است/ درگیری 10 میلیون خانوار با این معضل اجتماعیبه گزارش گروه اجتماعی میزان، علی ربیعی در نهمین کنگره اعتیاد با ابراز تاسف نسبت به این که حساسیت جامعه نسبت به موضوع اعتیاد در حال کاهش است، عنوان کرد: علی رغم گسترش و توسعه ابعاد این موضوع نوعی عادی انگاری از پدیده اعتیاد شاهد هستیم در حالی که لازم است حساسیت‌ها را در این زمینه بالا نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه افزایش حساسیت‌های نسبت به مسئله اعتیاد در جامعه ضرورت دارد و باید در دستور کار قرار داده شود، افزود: علی رغم سیاست‌های کلی ابلاغ شده توسط رهبر انقلاب و به شهادت رسیدن حدود 4 هزار نفر و مجروح شدن بیش از 12 هزار نفر در راه مبارزه با مواد مخدر، تهدید اجتماعی اعتیاد و مسئله مواد مخدر هنوز وجود دارد.

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه 45 درصد زندانیان مربوط به جرایم مربوط به مواد مخدر و 25 درصد آسیب‌های اجتماعی متاثر از اعتیاد است، ادامه داد: با وجود اقدامات انجام شده هنوز با پدیده اعتیاد مواجهیم. البته برخی می‌گویند این اقدامات نبود تعداد معتادان بیشتر از این می‌شد ولی مسئله‌ای که وجود دارد این است که می‌خواهیم اعتیاد را محدود کنیم هر چند به طور کامل محو شدنی نیست.

ربیعی افزود: در گذشته بین بیکاری، فقر و اعتیاد رابطه معناداری وجود داشت ولی برخی نیز به دلیل لذت جویی به سمت اعتیاد روی می‌آوردند. اما امروز با طبقات مختلف جامعه که درگیر معضل اعتیاد هستند مواجهیم.

وی گفت: طبق مطالعات انجام شده اعتیاد شاغلین هم رو به افزایش است و در زنان نیز نسبت به قبل بیشتر شده است. اعتیاد افراد متاهل نیز عجیب است چرا که نسبت‌شان از افراد مجرد نسبت به گذشته افزایش یافته است.

وزیر کار‌، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اگر هر خانواده را تعداد 4 نفر در نظر گیریم می‌توان گفت یک میلیون و 300 معتاد داریم و بین 7 تا 10 میلیون خانوار درگیر معضل اعتیادند. بیش از این متمرکز برخورد با مواد فروش و معتاد بودیم در حالی که باید برای مبارزه با اعتیاد متمرکز در خانواده شویم. بعد اجتماعی اعتیاد اهمیت دارد و لازم است کمپین رسانه‌ای در این زمینه شکل گیرد.

ربیعی گفت: معتقدم یک رویه اجتماعی و فرهنگی شکل گرفته که نمی‌گذارد به نتیجه های مطلوب برسیم ما امروز در جنگ با مواد مخدر قرار داریم و باید تحقیق اجتماعی برای اینکه چرا اعتیاد افزایش یافته صورت گیرد.

وزیر کار‌، تعاون و رفاه اجتماعی، بیان کرد: طبق مطالعاتی که خودم انجام دادم ما ایرانی‌ها نسبت به قبل منزوی شده‌ایم و تکنولوژی نیز به این انزوا کمک کرده دیگر مفهوم در کنار هم بودن همچون گذشته وجود ندارد و می‌توان گفت بخش مهمی از اعتیاد ناشی از تغییرات سبک زندگی ، تغییرات نسلی و مسئله انزوا است.

وی به موضوع امنیت روانی اشاره کرد و گفت: براساس مطالعات انجام شده افراد شاغل در محیط‌های صنعتی و کارگری به دلیل ناامنی روانی از دست دادن شغل‌شان بیشتر درگیر اعتیاد می‌شوند که باید به این مسئله توجه کرد.

وزیر کار‌، تعاون و رفاه اجتماعی، خاطرنشان کرد: حساسیت‌ها در رابطه با اعتیاد را باید از افزایش دهیم لازم است اعتیاد فرد به فرد،‌ اعتیاد فرد به گروه‌های اجتماعی همچنین اعتماد افراد به دولت افزایش یابد.

وی تصریح کرد: موج اعتماد را باید برای کاهش اعتیاد و پیشگیری از آن افزایش داد. همچنین شکاف انتظار از واقعیت‌ها زیاد شده و بحران دستاورد داریم. لازم است در این موارد از رسانه‌ها مدد بگیریم. مجموع گفت‌وگوها بسیار کم شده و با بحران دستاورد برای نسل جدید مواجه هستیم.

ربیعی تاکید کرد: اگر بخواهیم با اعتیاد مبارزه جدی کنیم و آنرا محدود سازیم حتما باید آن را در راه‌های اجتماعی جستجو کنیم. احیای روابط اجتماعی در مسئله اعتیاد بازدارنده است. به نظرم متادون ضد بی کسی، ضد گفتمان موثرتر از داروی شیمیایی بوده است.

وزیر کار‌، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: لازم است جامعه را برای محدود کردن اعتیاد با نشاط و امیدوار سازیم.

وی به موضوع بیمه‌ها اشاره داشت و گفت: این مسئله را در شورای عالی بیمه تصویب کرده و پروتکل آن تهیه شده است آموزش فنی و حرفه‌ای را نیز مکلف ساخته‌ایم تا در کنار مراکز ما و سایر جاهایی که مهارت فنی لازم است خدمات لازم را ارائه دهند.

وزیر کار‌، تعاون و رفاه اجتماعی، بیان داشت: منتظریم از موضوع هدفمندی پولی را کسب کنیم و در جهت اشتغال حمایتی از معتادان بهبود یافته بگذاریم ولی باید به این مسئله توجه داشت که دولت به تنهایی نمی‌تواند با مسئله اعتیاد مقابله کند.

ربیعی تصریح کرد: دولت متواضعانه می‌گوید که به تنهایی قادر به حل اعتیاد نیست و باید مشارکت اجتماعی و همکاری همه دستگاه‌ها انجام گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *