سید حسن نصرالله: اگر اسرائیلی‌ها جرأت دارند، به ایرانی‌ها نگاه چپ کنند

21:39 - 31 مرداد 1400
کد خبر: ۷۵۱۳۵۱
دبیر کل جنبش حزب الله لبنان گفت: اگر شرکت‌های جهانی از ترس اسرائیل می‌ترسند نفت لبنان را استخراج کنند، از شرکت‌های ایرانی درخواست می‌کنیم نفت ما را استخراج کنند، آن‌وقت اگر اسرائیلی‌ها جرأت دارند، به ایرانی‌ها نگاه چپ کنند.

سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله لبنان بعد از ظهر امروز (یکشنبه) به مناسبت مراسم یادبود شهادت «حاج عباس الیتامی» از فرماندهان مقاومت به سخنرانی پرداخت.

دبیر کل حزب الله در این سخنرانی ضمن تبریک و تسلیت شهادت الیتامی، گفت: شهید را از زمان آغاز این مسیر می‌شناسم. شهید عباس در سن ۱۷ سالگی به مقاومت پیوست و به سرعت، ویژگی‌های شخصیتی وی زبانزد همه دوستانش شد. شهید و سایر شهدای مقاومت یک ویژگی منحصر به فرد داشتند و آن این بود که، این افراد، فرمانده به دنیا آمدند.

نصرالله همچنین با بیان اینکه الیتامی جزء نخستین کسانی بود که از مقاومت لبنان عازم جنگ سوریه شد، تأکید کرد که وی در کنار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تا آخرین لحظه سوریه را ترک نکرد. شهید الیتامی در میادین مختلف نبرد، چه در لبنان و در خارج از این کشور حضور داشت، وی از جمله افرادی نبود که خود را منحصر به یک مکان یا یک جنگ کند، بلکه در تمامی میادین نبرد حضور داشت.

وی با تأکید بر اینکه ساکنان منطقه الهرمل، مقاومت را در دامن خود پرورش دادند و بهترین جوانان خود را تقدیم آن کردند، تصریح کرد: ساکنان بعلبک در الهرمل، برای مقابله با طرح صهیونیستی و آمریکایی، در اعطای هیچ چیز، کوتاهی نکردند و برای دفاع از لبنان منتظر هیچ کس نماندند. راز قدرت مسیر مقاومت این است که هیچ گاه و در هیچ جایی، به دنبال منافع نبود. سفارت آمریکا و سفرا، افرادی هستند که مدیریت جنگ علیه مقاومت در لبنان را بر عهده دارند، ولی دچار شکست شدند. 

دبیر کل حزب الله خاطر نشان کرد: راز قدرت راه ما در این است که هیچ گاه دنبال دستاورد‌های سیاسی نبوده‌ایم. اشکال آمریکا و جماعت آمریکایی در منطقه همین جاست. یکی از نقاط قوت شما این است که دشمنت را بشناسی. ما دشمن آمریکا و سلطه‌جویی آمریکا و دشمن رژیم صهیونیستی و پروژه صهیونیستی هستیم و به این افتخار می‌کنیم، اما آن‌ها این دشمن را یعنی ما را نشناخته‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: آن‌ها در طول این سال‌ها ما را نشناخته‌اند و فکر می‌کنند که ما گروهی هستیم که دنبال دنیا هستیم، فکر می‌کنند اگر دنیای ما را تهدید کنند، می‌توانند اراده و عزم ما را تغییر دهند. آن‌ها نمی‌توانند این را بفهمند که وقتی به اسلام محمدی وابسته باشی یا به کربلای امام حسین وابسته باشی یعنی چه؟.

نصر الله همچنین افزود: آن‌ها نمی‌دانند که یک جوان مثل علی اکبر (ع) در ابتدای جوانی‌اش وقتی پدرش به او می‌گوید ما به سوی مرگ در حرکتیم، پاسخ می‌دهد، چه اهمیتی دارد ما به سوی مرگ برویم یا مرگ به سوی ما بیاید، تا وقتی که ما بر حق هستیم، آیا بر حق نیستیم؟ یعنی چه.

دبیر کل حزب الله ضمن اشاره به اینکه گروه‌های ملی‌گرای لبنان، واقعا خواستار حاکمیت این کشور هستند، خاطر نشان کرد: «آمریکا و غربیها ده‌ها میلیارد دلار برای مخدوش کردن مقاومت هزینه کردند، ولی شکست خوردند. جنگ جهانی علیه سوریه آغاز شد و انتحاری‌ها را به لبنان فرستادند، ولی باز هم شکست خوردند.

وی با بیان اینکه تمامی اقدامات سفارت آمریکا، با شکست مواجه شده است، تأکید کرد: آنکه نبردها ضد مقاومت را دنبال می کند، سفارت آمریکا در بیروت است. آنکه این جنگ را اداره می کند سفارت آمریکا و سفیرانی است که از سال ۲۰۰۵ آمدند همگی شکست خوردند. دهها میلیارد دلار از سال ۲۰۰۵ تاکنون برای خدشه وارد کردن به وجهه مقاومت هزینه کردند و شکست خوردند. هر کاری که سفارت آمریکا انجام داد خواه رسانه ای و خواه حمایت مالی علیه مقاومت، همگی شکست خورده است.

هدف قرار دادن مردم و معیشت آنها مسئولیتش با سفارت آمریکا در لبنان است که در هر موضوعی دخالت می کند. سفارت آمریکا و عربستان طی سالهای گذشته در راستای برافروزی جنگ داخلی در لبنان حرکت کردند. از ۱۷ تشرین در راستای ایجاد جنگ داخلی حرکت شده است.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: هر آنکه فکر می کند که فقط حزب الله مورد هدف است، اشتباه فکر می کند زیرا هم مورد هدف هستند. کشور و طوایف و اجتماع و نه فقط حزب الله در معرض فروپاشی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: پس از اینکه 30 میلیارد دلار برای احزابی هزینه کردند که نتوانست اهداف آنها را تحقق بخشد به سوی جامعه مدنی روی آوردنند. این حزب الله نیست که می تواند درهای کشور را به روی شرکت های چینی و روسی بگشاید تا در اینجا سرمایه گذاری کنند بلکه این کار دولت باید باشد.

نصرالله گفت: ما از آنها دعوت کردیم که با لیره لبنان از ایران نیازهای خود را تامین کنند و به ما گفتند که آمریکاییها آنها در فهرست تحریم ها قرار خواهند داد. ما گزینه ها و پیشنهاداتی دادیم و توجهی به آنها نشد.

نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود به ارسال محموله سوخت ایران به لبنان پرداخت و گفت: کشتی دوم طی روز‌های آتی حرکت خواهد کرد و کشتی‌های دیگری هم در راه هستند. موضوع به یک کشتی یا دو کشتی مربوط نیست و این روندی است که ما تا زمانی که لبنان نیاز داشته باشد، آنرا ادامه خواهیم داد. هدف کمک به همه لبنانی‌ها و کاستن از درد و رنج‌های آنهاست. هدف کمک به همه لبنانی هاست نه اینکه شامل گروه خاص شود. ما جایگزین دولت نیستیم. ما جایگزین شرکت‌هایی که فرآورده‌های نفتی وارد می‌کنند نیستیم؛ و با احدی رقابت نمی‌کنیم. مقادیر لازم از سوخت برای کاهش فشار بر روی شرکت‌ها و نیروگاه‌ها وارد خواهد شد. ما به دنبال شکستن قیمت‌هایی هستیم که از طمع نشات می‌گیرد. ما به دنبال کاهش رنج مردم لبنان هستیم. معیار و نرخی است که ما آنرا در زمان مناسب اعلام خواهیم کرد. ما از دولت می‌خواهیم که به نقش خود عمل کند.

نصرالله افزود: گزارش هایی در اختیار درم که حاکی از این است که شرکت های وارد کننده دهها میلیون لیتر بنزین و مازورت را دارند. کسانی که سوخت را احتکار می کنند باید که بازداشت شوند و به زندان افکنده شوند. ما از دولت می خواهیم که در راستای رنج مردم حرکت کند و به مسئولیت خود عمل کند. ما از پروژه گاز مصر و برق اردن و هر کمکی به لبنان استقبال می کنیم. آنچه برای ما اهمیت دارد ملت و کاهش رنج آن جدای از دستاوردهای سیاسی است. لبنانی ها باید بدانند که آنچه سفیر آمریکا در بیروت می گوید به شش تا یکسال زمان نیاز دارد. این پروژه ها به گفتگو با سوریه نیاز دارد.

دبیر کل حزب الله با تأکید بر اینکه این جنبش، جایگزین دولت نیست، خاطر نشان کرد: «این‌ها [آمریکاییها]می‌خواهند که لبنان در کنترل آنان باشد و هیچ گونه تهدیدی برای اسرائیل نباشد»

نصرالله با اشاره به استقبال حزب الله از «طرح گاز مصر، برق اردن و هر چیزی که بتواند به لبنان کمک کند»، تأکید کرد: آنچه برای ما مهم است، ملت ما و مشکلات آنان –به دور از دستاورد‌های سیاسی- است. بسیاری از کشور‌ها می‌توانند به ما کمک زیادی کنند، ولی آمریکا مانع آن می‌شود.

دبیر کل حزب الله ادامه داد: دولت آمریکا باید به لبنان کمک کند، مقاومت پس از جنگ ۳۳ روزه، قدرتمندتر بود و پس از هر جنگی، قدرتمندتر شد. اگر شرکت‌های جهانی از ترس اسرائیل می‌ترسند نفت لبنان را استخراج کنند، آماده‎ایم از شرکت‌های ایرانی بخواهیم نفت ما را استخراج کنند.. آن وقت اگر اسرائیلی‌ها جرأت دارند، به این‌ها نگاه چپ کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *